دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری ارائه گزارش نوزدهمین نشست تغییرات آب و هوا در ورشو که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: به محض اطلاع از مشکلات پیش آمده در خوزستان و شهر اهواز برای بیماران تنفسی جلسه اضطراری با هیات مذاکره کننده که نمایندگانی […]

دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری ارائه گزارش نوزدهمین نشست تغییرات آب و هوا در ورشو که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: به محض اطلاع از مشکلات پیش آمده در خوزستان و شهر اهواز برای بیماران تنفسی جلسه اضطراری با هیات مذاکره کننده که نمایندگانی از وزارت نفت، صنعت، نیرو، انرژی اتمی و وزارت بهداشت بودند تشکیل و گزارش های لازم در این خصوص خواسته شد و دستورات لازم برای بررسی سریع علت موضوع ارائه شد.
به گفته وی، بر اساس بررسیهای متعددی که توسط کارشناسان و محققان صاحب نظر در این خصوص انجام شده به احتمال زیاد افزایش آلاینده ازن و گوگرد عامل بیماریهای تنفسی پیش آمده در شهر اهواز است چرا که تنها این آلاینده ها می توانند موجب بروز ناگهانی بیماری های تنفسی و یا تشدید حملات آسمی شوند.
وی تصریح کرد: البته هنوز به طور قطع نمی توان علت بروز و افزایش بیماری های تنفسی در شهر اهواز را عنوان کرد اما امروز دستگاههای سنجش میزان آلاینده ها به این استان ارسال شده و امیدواریم که با اندازه گیری آلاینده‌ها توسط این دستگاهها بتوان علت دقیق ماجرا را پیدا کرد.

وی در پاسخ به اینکه اگر سازمان محیط زیست چنین امکانی را پیش از این هم داشته چرا در هنگام بروز این مشکل از این دستگاهها استفاده نکرده است گفت: اولا تعداد این دستگاهها محدود است در ثانی این دستگاهها در هشت سال گذشته تقریبا از کار افتاده بودند و کسی به درستی از آنها استفاده نمی کرد.
وی با اشاره به اینکه در سفری که حدود ۲ هفته پیش به استان خوزستان داشتم شبکه ای از دستگاههای سنجش آلودگی هوا شامل ۱۵ ایستگاه در کل استان و ۴ ایستگاه در شهر اهواز راه اندازی شد.
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اندازه گیری گاز های اوزون و گوگرد از طریق دستگاه ها به سادگی امکان پذیر است پس چرا احتمال می دهید که افزایش این گازها عامل بروز بیماری های تنفسی باشد تصریح کرد: آنچه که اندازه گیری ها نشان می دهد افزایش گازها در این مدت در اهواز رخ نداده است بنابراین یا دستگاهها مشکل دارند و یا این که آلاینده ناشناخته دیگری عامل بروز بیماری است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که با توجه به اینکه در اخبارها اعلام شده اهواز یکی از آلوده ترین شهر های جهان است، آیا در نشست تغییرات آب و هوایی رایزنی خاصی برای مقابله با آلودگی این شهر انجام نشد گفت: مذاکرات گوناگونی با مسئولان کشورهای مختلف در منطقه برای کاهش میزان گرد و غبار انجام شد و همچنین از سازمانهای بین المللی نیز قول های مساعدی برای رسیدگی به وضعیت آلودگی شهر اهواز و چهار شهر غربی کشور که تحت تاثیر شدید ریزگردها هستند انجام شد و قولهای مساعدی برای رفع این معضل داده شد.
انتظار داریم خودروسازان تا پایان سال استاندارد یورو ۴ را رعایت کنند
ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود به نشستی که در استانبول با وزیر نفت این کشور در خصوص ارتقاء استاندارد سوخت به سوخت یورو ۴ داشت اشاره کرد و افزود: در این نشست وزیر نفت قول داد با وجود تمام محدودیتی هایی که در وزارت نفت وجود دارد و علی رغم تحریم ها که نقش عمده ای در نرسیدن به استاندارد یورو ۴ داشته اند اقدامات لازم برای ارتقاء استانداردها را در اولین فرصت فراهم کنم.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید که تا پایان سال جاری خودروسازان خودرو با استاندارد یورو۴ تولید کنند گفت: انتظار داریم که خودروسازان به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند اما فراموش نکنید که ۱۰۰ روز از آغاز کار اینجانب گذشته و به محض فراهم شدن مقدمات کار فشارهای لازم برای اجرای تعهدات بر خودروسازان وارد خواهد شد.
ابتکار در پاسخ به این که چرا مانع از شماره گذاری تعداد زیادی خودرو در روز نمی شوید گفت: در حال حاضر ساز و کار لازم برای این موضوع در دست بررسی است و در حال حاضر نیز تا حدودی این موضوع کنترل شده است.
رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه به اعتقاد شما سهم سوخت و یا خودرو در آلودگی هوا بیشتر است گفت: بسته به شرایط و نوع خودرو گاهی سوخت غیراستاندارد و در برخی مواقع خودرو غیراستاندارد نقش عمده ای در افزایش آلاینده های هوا دارد.
وی تحریم ها را در کنار عوامل دیگر یکی دیگر از مشکلات عدم دستیابی وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن به سوخت و خودرو استاندارد معرفی کرد و افزود: در نشست تغییرات آب و هوا از سران کشورها و سازمان ملل خواستیم که این تحریم‌های غیرقانونی را لغو کنند چرا که نقش عمده ای در تغییرات آب و هوایی دارد.

وی با اشاره به این که بنزین یورو ۴ و گاز طبیعی بهترین نوع سوختی هستند که می توان از آن استفاده کرد یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است گازوئیل در بهترین شرایط باز هم ذرات دوده ای تولید می کند که می تواند سرطان زا باشد در حالی که این شرایط برای بنزین یورو۴ و گاز طبیعی صدق نمی کند.
وی درخصوص موضع سازمان محیط زیست در رابطه با طرح زوج و فرد سراسری خودروها تاکید کرد: سازمان محیط زیست به هیچ عنوان با دائمی شدن این طرح موافق نبود اما اگر سازمان هواشناسی به دستگاههایی مجهز شود که بتواند پیش بینی های دقیق تری ارائه دهد می توان از یکی دو روز پیش انباشت آلاینده ها و چند روز پس از آن این طرح را اجرا کرد.