به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، آنطور که بر همه ما روشن است و بزرگان دین ما بر آن تاکید کرده اند، استفاده از آلات موسیقی و آهنگ ها و سبکهای بی اساس مداحی و عزاداریها در ایام محرم دور از شان مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا بوده و مسئولان هیئت‌ها باید در انتخاب موسیقی دقت کنند […]

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، آنطور که بر همه ما روشن است و بزرگان دین ما بر آن تاکید کرده اند، استفاده از آلات موسیقی و آهنگ ها و سبکهای بی اساس مداحی و عزاداریها در ایام محرم دور از شان مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا بوده و مسئولان هیئت‌ها باید در انتخاب موسیقی دقت کنند و در ایام محرم به حرمت این ماه احترام بگذارند.

چنانچه مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود و بطور کلی باید احترام و حرمت این ماه عزیز نگه داشته شود.

گذشته از آلات موسیقی غیر مجاز برخی هیئتهای مذهبی در خود این بناب از چنان سبکهایی استفاده می کنند که حتی در برخی مواقع سینه زنی به رقاصی تبدیل شده است که قطعاً استفاده از این سبکها با چنین لهو لعبی در کلام بزرگان جایز نیست و باید مقابله شود.

با وجود اینکه بارها مسئولان نسبت به این امر تذکراتی به هیئتها داده اند اما باز می طلبد دستگاه های مربوطه امسال با نظارت کافی نگذارند اینگونه سبکهای غیر مجاز رواج پیدا کرده و به فرهنگ سنتی محرم لطمه ای وارد کنند.

هدف چیست؟

هدف از عزاداری اظهار حزن و اندوه یا ابراز وفاداری و بیعت با راهی است که اهل‎بیت به ما نشان داده‎اند. بنابراین، مجلس ذکر اهل‎بیت، مکان ذکر و فکر و شور و شعور در کنار یکدیگر است، و مجالسی که تنها به برانگیختن هیجانات می‌پردازند و افراد را تا سر حد جنون تحریک می‎کنند، چنین چیزی بنا بر مکتب اهل‎بیت نیست و صحیح نمی باشد. ( رساله اجوبه الاستفتائات، ج۲، ترجمه فارسی، سؤال ۳۵۴ تا ۳۷۷ ، از ص۱۲۷ ـ ۱۳۳).

عزاداری و سوگواری و برپایی مجالس تعزیه سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و سایر امامان و بزرگان دین، یکی از مهمترین عوامل حفظ و بقاء اسلام و مذهب ترقی شیعه بوده است. طبیعی است که همیشه مسائل مهم و با ارزش، مورد بغض مخالفان و بیگانگان قرار می‎گیرد، لذا جریانات مخفی سعی کردند این مراسم حیات‎بخش و شورآفرین و حماسه‎ساز را، به برخی خرافات و تحریفات مبتلا سازند. لذا به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری، جنبه سیاه و ظلمانی حادثه کربلا، بر بُعد ملکوتی و عاشقانه آن غلبه پیدا می‎کند. در این مجالس سعی می‎شده و می‎شود که مردم گریانده شوند، و به اصطلاح خودشان کربلا درست بشود. حتی اگر بسیاری از حرام‎ها و خلاف‎ها صورت گیرد. استاد شهید مطهری آنقدر از این مسأله نگران است، که می‎فرماید: ” انسان آگاه و مطلع اگر در مجلس مشاهده کرد گوینده و مداح دروغ و ناروا می‎گوید، باید جلو آن را بگیرد؛ و اگر نمی‎تواند، شرکت در آن مجلس حرام است.”

انتهای پیام/ش