به گزارش انعکاس بناب به نقل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برجام با همه کشمکش هایی که داشت در نهایت در مجلس به تصویب رسید و رهبر انقلاب با لحاظ شروط ۹ گانه آن را تایید فرمودند. ختم الفصال برجام، نامه رهبری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به روحانی بود که دستورات مهمی را […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برجام با همه کشمکش هایی که داشت در نهایت در مجلس به تصویب رسید و رهبر انقلاب با لحاظ شروط ۹ گانه آن را تایید فرمودند.

ختم الفصال برجام، نامه رهبری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به روحانی بود که دستورات مهمی را درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی را تأیید کردند.

نهمین و یکی از مهم ترین شروط، شرط نهم بود؛ رهبری در یان شرط تأکید می کنند: وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.

به دنبال این موضوع با گذشت ۲۰ روز از این ماجرا هنوز این هیئت تشکیل نشده است، این در حالی است که اجرای برخی از موارد برجام آغاز شده ولی حداقل شرط نهم از شروط ۹ گانه رهبری محقق نشده است.

برخی از نمایندگان معتقد هستند که اساساً کار مجلس نظارت بوده و موضوع نظارت بر برجام از مجلس جدا نیست؛ اما برخی دیگر از نمایندگان کمیسیون برجام را مسئول این نظارت می دانند، هرچنده عده ای از نمایندگان معتقدند کمیسیون امنیت ملی این اقدام را بایستی انجام بدهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس که توانسته بود در ۱۵ دقیقه نمایندگان را مجاب کند که برجام را تصویب کنند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را ناظر بر اجرای برجام معرفی و تاکید کرد که کمیسیون امنیت ملی طبق قانون، ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام است.

در حالی که برخی از نمایندگان بر این باورند که ماموریت کمیسیون ویژه بررسی برجام با قرائت گزارش برنامه جامع اقدام مشترک در صحن علنی مجلس، به پایان رسیده و این به معنای تعطیلی کمیسیون مذکور است، روز گذشته زاکانی، رئیس کمیسیون همچنان بر داشتن نقش نظارتی این کمیسیون بر چگونگی اجرای برجام تاکید می‌کند.

این نماینده مجلس معتقد است که «کار یک کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون بر اساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد؛ در حال حاضر، نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پایان رسیده است.»

سبحانی نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی هم طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که بنا شده امور هیأت نظارت بر اجرای برجام را دنبال کنند. ولی از نمایندگان مجلس کسی در این هیأت دخیل نیست.

وی این سخنان را ماحصل نشست کمیسیون امنیت ملی با حضور آقایان عراقچی، قشقاوی و کمالوندی در خصوص مسائلی که باید در ارتباط با نظارت بر اجرای برجام صورت پذیرد، دانسته بود.

امیرحسین قاضی زاده، عضو کمیسین بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این خصوص گفت: هرچند وظیفه شورای عالی امنیت ملی تشکیل هیئت نظارت بر برجام است اما صحبت های آقای زاکانی در مورد ادامه فعالیت کمیسیون برجام صحیح بوده است و کارکرد کلی مجلس نظارت وی است.

وی با بیان اینکه باید از آقای شمعخانی پرسید که چرا تا کنون هیئت نظارت بر برجام تشکیل نشده ایست، تأکید کرد: با توجه به تصویب برجام، ادامه کار کمیسیون برجام هم چنان وجود داشته و این کمیسیون با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد،

با وجود برخی از مخالفت ها با ادامه کار کمیسیون برجام، محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی از برگزاری جلسه کمیته نظارت بر اجرای برجام در جلسه هفته آینده کمیسیون متبوع خود خبر داد.

وی همچنین گفت: پس از پایان تعطیلات مجلس کمیته نظارت بر اجرای برجام تشکیل خواهد شد و قرار است این کمیته به‌صورت مجزا عملیات اجرای نظارت بر اجرای برجام را دنبال کند.

با گذشت ۲۰ روز از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل هیئت نظارت بر برجام هنوز شورای عالی امنیت ملی  به این خواسته رهبری جامه عمل نپوشانده و نمایندگان مجلس برای ادامه کار کمیسیون برجام به یک توافق نسبی
نرسیده اند.
این در حالی است که خبرها از اجرای برجام در ایران حاکی است و در حال حاضر بر خلاف اینکه هنوز آمریکا به برخی از تعهدات خود عمل نکرده است، ایران به سرعت در پی برچیدن سانتریفیوژها در مراکز هسته است.
انتهای پیام/ط