دبیر انجمن نخبگان آذربایجان شرقی با بیان اینکه کلید تدبیر آقای روحانی در رابطه با دریاچه ارومیه تاثیر خاصی نداشته است، گفت:اگر روحانی به تبریز بیاید قطعا مردم عمل به وعده های انتخاباتی اش در مورد دریاچه ارومیه را مطالبه خواهند کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از سرویس اجتماعی آناج: رضا کهولی در گفتگو با خبرنگار آناج در خصوص دریاچه ارومیه اظهار کرد: افزایش ۳۰ سانتی متری که در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، با توجه به افزایش بارش در فصل پاییز امر عادی است که هر سال تکرار می شود و برعکس در فصل تابستان با افزایش تبخیر و افزایش مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، این مقدار کاهش می یابد.

هدف رسانه های حامی دولت از بزرگنمایی  افزایش آب دریاچه ارومیه  در فصل بارش که هر سال تکرار می شود، چه بود؟!

وی تاکید کرد: آنچه در رابطه با افزایش ۳۰ سانتی متری آب دریاچه مرا متعجب و نگران کرد، موج رسانه ای بود که مسئولان دولتی و جریان های حامی آن ایجاد کردند. برای من خیلی جالب است که بدانم هدف از این موج سواری رسانه ای چه بود؟! هدف رسانه های حامی دولت از بزرگنمایی یک اتفاق عادی که هر سال تکرار می شود، چه بود؟! شاید اگر دولت دیگری بجز دولت یازدهم که خود را “دولت راستگویان” می نامد،  این کار را انجام می داد تا این حد موجب تعجب نبود.

برخی مسئولین به دنبال فرافکنی در مورد عملکرد دولت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هستند

وی تصریح کرد: به نظر من برخی مسئولین به دنبال فرافکنی در مورد عملکرد دولت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هستند در حالی که واقعیت این است که کارنامه ی دولت در رابطه با دریاچه ارومیه قابل دفاع نیست و متاسفانه تا به حال هیچ اقدام عملیاتی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه انجام نگرفته است. درواقع اقدامات دولت در کارهای نمایشی و همایشی خلاصه و بودجه های تعیین شده در این رابطه فقط صرف به کارگیری کارمند و از این قبیل مسایل شده است.

مخترع برتر جهان در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با بیان اینکه به نظر من کلید تدبیر آقای روحانی در رابطه با دریاچه ارومیه تاثیر خاصی نداشته است، اظهار کرد: من فکر می کنم دولت می خواهد با این جریان سازی های رسانه ای برای کم کاری های خود سرپوش بگذارد.
اگر روحانی به تبریز بیاید قطعا مردم عمل به وعده های انتخاباتی اش را در مورد دریاچه ارومیه را مطالبه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: دومین هدفشان از بزرگ نمایی های رسانه ای در خصوص دریاچه ارومیه،  شاید آماده سازی مردم برای سفر آتی دولت به آذربایجان شرقی و غربی باشد. البته  موج رسانه ای چه باشد چه نباشد، اگر آقای روحانی به تبریز بیاید قطعا مردم عمل به وعده های انتخاباتی اش را در مورد دریاچه ارومیه و فرهنگسرای زبان و ادبیات ترکی را مطالبه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امروز همه پدر و مادر دریاچه ی ارومیه و محیط زیست شده اند، تصریح کرد:  کسی صدای مخالفان را نمی شنود و فضا فضای تشویق کردن است. ولی باید برخی سوال ها از طریق رسانه ها پرسیده شود و مسئولین دولتی به این سوال ها پاسخ بدهند.

ستاد احیای دریاچه ی ارومیه پاسخگو باشد

کهولی  افزود: ستاد احیای دریاچه ی ارومیه که به نام دریاچه و به کام پایتخت نشینان است، باید پاسخ بدهد که دقیقا چند رودخانه در یک سال گذشته لایروبی شده و چه تاثیری بر روی دریاچه ارومیه داشته است؟ دقیقا چند هکتار زمین کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه بهینه سازی شده است؟ پاسخ بدهند که در این مدت چند چاه غیرمجاز پلمپ شده است؟ و سوالاتی دیگراز این قبیل باید از طریق رسانه ها پرسیده شود چون این ها هستند که بر حیات و ممات دریاچه تاثیر دارند نه برگزاری همایش ها.

جار نزنید که حال  دریاچه ارومیه خوب است!

وی اعلام کرد: امروز موضوع اساسی افزایش آب ورودی دریاچه است. دولت باید به این سوال پاسخ بدهد که دقیقا چند سد باز شده و چند درصد آب وارد حوزه دریاچه ارومیه شده است؟ وقتی دولت هیچ کدام از این کارها را تا به حال انجام نداده است پس چگونه در رسانه ها جار می زنند که حال دریاچه خوب است و مردم دعا کنند؟! آیا شایسته است معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بر اساس چنین موضوعاتی اظهار نظر کنند؟! البته پاسخ این سوالات مشخص است و ما می دانیم که کارنامه دولت در این رابطه قابل دفاع نیست ولی این سوالات باید در رسانه ها مطرح شود و باید صدای مخالفین را نیز بشنوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مردم هنوز هم به وعده های روحانی امیدوار هستند، خاطرنشان کرد:  به نظر من بهتر است حداقل به خاطر تحقق وعده های روحانی جنجال سازی های رسانه ای را متوقف کنند و مشغول انجام اقدامات عملیاتی به صورت جدی شوند.

دبیر انجمن نخبگان آذربایجان شرقی در خصوص بودجه احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در مورد میزان بودجه ی تخصیص یافته برای احیای دریاچه نیز باید بگویم من افتخار می کنم اولین کسی بودم که به لایحه ی قطره چکانی بودجه ی دریاچه اعتراض کردم و گفتم که با این بودجه استخر هم نمی توان درست کرد چه رسد به احیای دریاچه ی ارومیه. من دقیقا زمانی به این موضوع اعتراض کردم که فضا، فضای روحانی مچکریم بود و کسی قصد نقد دولت را نداشت.

بودجه باید صرف احیای دریاچه ارومیه شود نه همایش و اشخاص خاص

وی افزود: اکنون نیز اعلام می کنم که اگر رویکردها و رویه های دولت در خصوص مدیریت این بحران تغییر نیابد، ما شاهد تاثیرگذاری چنین بودجه هایی برای نجات دریاچه نخواهیم بود. بودجه باید در راستای نجات دریاچه صرف شود و به دست مسئولین اجرایی برسد نه صرف همایش ها و اشخاص خاص.

دریاچه باید به دست کسانی احیاء شود که آن را می شناسند نه آنانکه فیلم آن را تماشا کرده اند

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که می تواند در این زمینه مفید باشد اصلاح رابطه دولت با مردم جوامع محلی در حوزه ی آبریز دریاچه ارومیه است. نمی توان در تهران نشست و برای دریاچه تصمیم گرفت بلکه دریاچه باید به دست کسانی احیاء شود که آن را می شناسند نه آنانکه فیلم آن را تماشا کرده اند.

دولت بدون کمک مردم نمی تواند دریاچه ارومیه را از بحران نجات دهد

کهولی با بیان اینکه الان کار دریاچه ارومیه در دست کسانی است که سعی می کنند بر اساس فیلم های تخیلی گذشته در این خصوص نظر بدهند، گفت: دولت باید هدفمند برخورد کند و باید کاری بکند که مردم عادی به صحنه بیایند و در رفع این بحران کمک کنند. من بارها گفته ام که دولت نمی تواند بدون کمک مردم در حل این بحران موفق شود وگرنه نتیجه همان طرح نکاشت می شود که دولت از اجرای آن عقب نشینی کرد.

وی تصریح کرد:  عمده دلیلی که موجب شکست طرح ها می شود عدم ارتباط دولت با مردم است. ما سال گذشته در این رابطه نیز پیشنهاداتی در قالب پیشنهادات سبز به دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی ارائه کردیم که یکی از موارد اصلی آن تسهیل ایجاد ان جی او های محیط زیستی بود نه مثل الان که فقط از یک  خاص حمایت می شود.

ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در حوزه آبریز دریاچه مستقر شود نه در تهران

وی تاکید کرد: یکی دیگر از رویه هایی که باید اصلاح شود نگاه از بالا به پایین کارگروه دریاچه نسبت به نخبگان و پژوهشگران و اساتید مستقر در تبریز و ارومیه است و متاسفانه دوستان پایتخت نشین عضو در کارگروه نجات دریاچه ارومیه توجهی به نظرات پژوهشگران محلی نمی کنند که موجب دلسردی خواهد شد، همچنین لازم است ستاد احیای دریاچه ارومیه در حوزه آبریز دریاچه مستقر شود نه در تهران.

دبیر انجمن نخبگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: متاسفانه دولت به رویه ی گذشتگان اصرار دارد و هیچ اعتمادی به نخبگان ندارد در حالی که من افتخار می کنم اولین نفری بودم که در خاورمیانه در حوزه ی تعدیل آب و هوا کار انجام داده ام. با این حال متاسفانه دولت اصرار بر همکاری با روس ها دارد و من و امثال من در چنین فضایی احساس مظلومیت و غربت می کنیم.

طرح های نخبگان کشور برای نجات دریاچه ارومیه به دلیل لجبازی مسوولان دولتی خاک می خورند

وی با اشاره به اینکه طرح های ما در زمینه نجات دریاچه ارومیه به صورت تکمیلی در اختیار دولت قرار گرفته است و محوریت آن تامین ۵ میلیارد متر مکعب آب برای دریاچه است، خاطرنشان کرد: احساس می کنم طرح هایی که نخبگان برای نجات دریاچه ارائه کرده اند، عملیاتی ترین و کم هزینه ترین طرح ها بودند ولی به دلیل لجبازی مسئولان دولتی همچنان دارند خاک می خورند.

وی خواستار شد: من از مردم درخواست می کنم موضوع را از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس مطالبه کنند تا بلکه سدی که بر سر راه ما قرار دارد برداشته شود و ما بتوانیم به حیات دریاچه ارومیه کمک کنیم.

طرح افزایش آب دریاچه ارومیه با افزایش بارش ها به دلیل اصرار خانم ابتکار خاک می خورد

کهولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار اساسی شما برای احیای دریاچه ارومیه چیست؟، اظهار کرد: تیم ما از اول متمرکز بر مباحث تعدیل آب و هوا ، مدیریت تبخیر و مدیریت منابع آبی در حوزه آبریز دریاچه بود. مثلا ما طرح افزایش برف را ارائه کردیم که می تواند موجب افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصد بارش برف در حوزه آبریز دریاچه شود که این طرح روی میز مسئولان استانداری خاک می خورد. همچنین طرحی که در رابطه با افزایش بارش در حوزه ی آبریز دریاچه ارائه کرده ایم به دلیل لجبازی های خانم ابتکار دارد خاک می خورد.

خانم ابتکار فکر می کند در مورد همه چیز اطلاعات دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانم ابتکار چه مشکلی با این قضیه دارند؟، گفت: وی احساس می کند درمورد همه چیز اطلاعات دارد در حالی که همه چیزدانی یکی از بلایایی است که دریاچه ارومیه از آن رنج می برد و من نمی دانم مثلا پتروشیمی چه ربطی به بارور سازی ابر دارد که اگر رابطه ی این دو را کسب کنم خیلی جالب می شود. درواقع یکی از اساسی ترین مشکل ما در این زمینه پدران و مادران نمادینی است که مانع اقدامات ما می شوند.

دبیر انجمن نخبگان آذربایجان شرقی اظهار کرد:  برخی معتقدند کلنگ کویر شدن دریاچه ارومیه در سال هایی اتفاق افتاد که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بود و می توانست مانع افتتاح پل شهید کلانتری باشد. در کل ما طرح هایی ارائه دادیم که می توان با آن حدود ۳میلیارد تا ۵میلیارد متر مکعب برای دریاچه تامین کرد. تکنولوژی که ما در نظر داریم طبق استاندارد جهانی است و در کشورهای مختلف از جمله حاشیه ی خلیج فارس اجرا شده است. ما(تیم ما) حدود ۶ سال در این این مورد وقت گذاشته و کار کرده ایم و ادعا داریم که سومین تیمی هستیم که در دنیا صاحب این تکنولوژی هستیم. اگر دولت اجازه بدهد ما اصرار داریم همچنان در این مسیر پیش برویم. طرح های دیگری را نیز دکتر فاخری فر، دکتر صراف و دیگر اساتیدی که در تیم ما هستند ارائه داده اند.

وی افزود: گروه ما نزدیک ۲۰ نفر عضو دارد و چند نفر از دوستان من که در خارج از کشور هستند نیز در این تیم مشارکت دارند.

کهولی در خصوص وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: آب دریاچه ی ارومیه به اذعان مسئولان دولتی ۳۰ سانتی متر افزاش یافته و ۳ متر و ۳۰ سانتی متر به آب نیاز دارد. حال که به خاطر افزایش طبیعی ۳۰ سانتی انقدر موج سواری رسانه ای می کنند یادشان باشد در تابستان نیز به مردم بگویند که ۳۰ سانتی متر کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر اشاره می کنم که برای اینکه این فضا بشکند و رویه ی دولت تغییر یابد لازم است که مردم به ما کمک کنند. حال که من دارم با شما صحبت می کنم به جز حمایتهای مردمی هیچ حمایتی از طرف مسئولین و غیره شامل حال ما نیست، امیدوارم با حمایت رسانه های نوشتاری سازمان صدا و سیما نیز تغییری در رویکرد خود بدهد فضایی برای این موضوع ایجاد کند.

وی در خصوص بودجه دریاچه ارومیه تصریح کرد:  من با خود بودجه مشکلی ندارم و اتفاقا به نظر من تصویب بودجه برای احیای دریاچه ارومیه اتفاق مبارکی بود که دولت پس از پیگیری ها یک ساله مردم فهمید که نجات دریاچه ارومیه مهم تر از ارسال میمون به فضاست. این نشان می دهد که دولت این توان را دارد که گاه اولویت ها را سرانجام درست تشخیص دهد. اما مهم این است که این بودجه به مرحله عملیاتی برسد و صرف اقدامات اجرایی مفید بشود وگرنه دوران مدیریت زیر کولر گذشته است که البته برای آنان نیز نمی توان خرده گرفت چون دیگر پیر شده اند و دبیر دریاچه ارومیه بازنشسته است و باید زیر کولر بنشینند. تا وقتی این رویه ها اصلاح نشود ما نه تنها با ۷۰۰ میلیارد بلکه با ۷هزار میلیارد نیز به نتیجه نخواهیم رسید.

گفتنی است رضا کهولی ، مخترع برتر جهان در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تاکنون ۱۷ اختراع شامل ۱۵ اختراع ملی و دو اختراع بین المللی را به نام خود به ثبت رسانده است.

وی که فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) دانشگاه تبریز است اوایل سال ۸۵ رتبه دوم و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات و فناوری‌های نوین را به جهت ابداع روش جدید باروری ابرها در ژنو کسب کرد.

نویسنده: المیرا جلیلی