به گزارش انعکاس بناب، در بیش از ۳ دهه اخیر از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آغاز ماه ربیع الاول مصادف با مناسبتی گشته است که نزدیکی و تقریب دو شاخه بزرگ مسلمانان، یعنی تشیع و تسنن، را بیش از گذشته نمایان ساخته است. اختلاف ۵ روزه این دو مذهب از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول،بر زمان میلاد پیامبر […]

به گزارش انعکاس بناب، در بیش از ۳ دهه اخیر از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آغاز ماه ربیع الاول مصادف با مناسبتی گشته است که نزدیکی و تقریب دو شاخه بزرگ مسلمانان، یعنی تشیع و تسنن، را بیش از گذشته نمایان ساخته است. اختلاف ۵ روزه این دو مذهب از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول،بر زمان میلاد پیامبر اکرم(ص) در دهه ۶۰ شمسی منجر به تولید مفهومی از دل اندیشه های اسلامی و انقلابی شد که توانست در ۳۰ سال اخیر رهبری جنبش ها و نهضت های اسلامی را بر عهده بگیرد.

 

هفته وحدت که ریشه در اندیشه های مراجع متقدم و متاخرخصوصا امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری دارد، منجر به تشکیل "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" گشت که برای هم افزایی، تقریب و نزدیکی بیش از پیش مذاهب اسلامی به همدیگر تلاش می کند.

 

اما بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی با ریشه های شیعی، باعث تعصب و ضدیت جریانات افراطی سنی در قالب وهابیت و سلفی گری شد. این جریانات که ریشه در تعالیم یک قرن گذشته در منطقه نجد و عربستان داشت، خود را در قالب گروه های تکفیری  و سلفی همچون "سپاه صحابه" نشان داد.

 

رادیکالیسم جوهره بنیادین هر ایدئولوژی است که تفاوتی بین اندیشه های مختلف قائل نمی شود. روی دیگر تقابل با جریان تقریب مذاهب به رهبری انقلاب اسلامی و با همراهی اهل سنت میانه رو، در جریان افراطی شیعی خود را نشان داد و باعث شد قرائت هایی تند وارد گفتار برخی از پیروان این مذاهب شد.

 

۲ روی یک سکه!

این ۲ جریان افراطی که هر ۲ روی یک سکه بوده و در کنار هم، ۲ لبه یک قیچی را تشکیل می دهند، منجر به ایجاد یکی از تندترین برخوردها در درون خانواده اسلامی شد. تحولات جاری در سوریه و تاثیر متقابل این ۲ جریان بر روی هم، منجر به ایجاد خرده درگیری هایی در منطقه خاورمیانه شد که خشن ترین روی خود را در سوریه و در قالب تروریست های داعشی و بنیادگرا نشان داده است.

 

هرچند که جریان افراطی شیعه که در طی سال های اخیر به "تشیع انگلیسی" شهرت یافته است، خود را در قالب کنش های خشن و فیزیکی نشان نداده است، اما لعن و توهین عریان از شبکه های ماهواره ای و منابر وابسته به این جریان باعث ایجاد و تشدید نفرت انگیزی مذهبی و طایفه ای شده است.

 

ساخت دو گانه هایی همچون "امام شیرازی" در برابر "امام خمینی(ره)"، "مرجعیت" در برابر "ولایت فقیه" و اخیرا "هفته برائت" در برابر "هفته وحدت"، نشانگر تلاشی عمیق و دسیسه ای برنامه ریزی شده در برابر انقلاب اسلامی و اندیشه های رهبر معظم انقلاب است.

 

رهبر معظم انقلاب در خرداد ماه امسال با اشاره به خاستگاه تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی، گفت: «آن تسنّنی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیّعی که از مرکز لندن به دنیا صادر بشود، این‌ها مثل هم هستند؛ هر دوی آن‌ها برادران شیطانند، هر دوی آن‌ها عوامل آمریکا و غرب و استکبارند.»

 

 

هر جریانی برای بقای خود نیاز به تکیه بر قدرت مرکزی دارد ، نقطه ثقل جریان شیرازی و قدرت مرکزی این جریان افراطی همانگونه که از شواهد و قراین پیداست؛ کشور های غربی و آمریکاست که متاسفانه توانسته اند عده ای را نیز جذب دستگاه خود نمایند.

 

 

از سوی دیگر کلمه "وحدت" که در اذهان بسیاری از شیعیان و اهل سنت نقش بسته، باعث این تداعی برای بسیاری از شیعیان و سنیان ایجاد کرده، که وحدت به معنی دست کشیده شدن از اعتقادات است، اما آنچه در چندین دهه اخیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و است، کلمه "تقریب" به معنی نزدیکی و تعامل بین مذاهب اسلامی است.

انتهای پیام/ منبع: تبریز بیدار