به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن صالحی نیا به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در مناظره شبکه اول سیما با موضوع آلودگی هوا افزود: با استقرار استاندارد یورو۴ تنها یک مرحله از کشورهای اروپایی که در حال حاضر استاندارد یورو۵ را مستقر کرده‌اند عقب هستیم. وی اضافه کرد: با […]

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن صالحی نیا به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در مناظره شبکه اول سیما با موضوع آلودگی هوا افزود: با استقرار استاندارد یورو۴ تنها یک مرحله از کشورهای اروپایی که در حال حاضر استاندارد یورو۵ را مستقر کرده‌اند عقب هستیم.
وی اضافه کرد: با افزایش جمعیت و سطح استفاده از ماشین آلات و فرایندهای صنعتی با معضل بزرگ آلودگی هوا مواجه شده‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نیروگاه‌های کشور باید سوخت استاندارد و پاک جایگزین سوخت مازوت شود که اگرچه در برخی نیروگاه‌ها این اتفاق افتاده اما در فصول سرد سال به دلیل قطع گاز همچنان از همان سوخت غیراستاندارد استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: از سال ۷۹ ملزم به رعایت استانداردها شدیم که اگر شرایط بر اساس امکانات، قابلیت‌ها و فرآیندهای تولیدی طراحی می‌شد، زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.
صالحی‌نیا اضافه کرد: باید بنگاه‌های تولیدی را ملزم به رعایت استانداردها کنیم و چارچوب‌ها، ‌روشها و عوارض در خصوص عدم رعایت استانداردها نیز باید مشخص شود.
وی گفت: از سال ۷۹ به بعد که استانداردهای زیست محیطی خودروها تدوین شد، استاندارد آلایندگی بسیاری از خودروها را ارتقا دادیم و برخی خودروها نیز که به لحاظ ماهیتی توان اجرای آن را نداشتند از خط تولید خارج شدند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی ارتقای استاندارد از یورو یک به یورو۴ ، ۱۳ سال طول کشیده است در واکنش به این گفته کرمی – کارشناس محیط زیست مبنی بر وجود انحصار توزیع خودرو در کشور اظهار کرد: ورود خودرو به کشور آزاد است و مردم مجبور نیستند از خودروهای داخلی استفاده کنند، به عنوان مثال امسال ۳۰ هزار خودرو وارد کشور شده که کرمی در پاسخ به وی گفت: اگر واردات خودرو آزاد است چرا با وجود تردد چند میلیون خودرو در کشور تنها ۳۰ هزار خودرو وارد کشور شده است؟
صالحی‌نیا همچنین در واکنش به هاشمی – کارشناس حمل و نقل که گفته بود خودروهای تولیدی هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند افزود: خودرویی که به مرکز معاینه فنی مراجعه کرده حداقل پنج سال عمر دارد و در این صورت می‌توان گفت که چنین چیزی عجیب نیست.
وی همچنین در خصوص تعویض قطعه کاتالیست خودروها نیز اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها مجانی انجام نمی‌شود و باید برای آن یک سود منطقی درنظر گرفته شود بنابراین نمی‌توان انتظار داشت مردم به راحتی به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهار کرد: برای تعویض خودروهای فرسوده منابع کافی تامین نشده است و آنچه که مسلم است خودروسازان تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌اند.
صالحی نیا اضافه کرد: ما به عنوان سیاستگذار از موضوع جایگزین کردن خودروهای فرسوده استقبال می‌کنیم چرا که با این کار بازار بیشتری در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار خواهیم داد.
صالحی نیا با بیان اینکه ۳۰۰۰ مرکز خدمات پس از فروش در کشور برای تعویض قطعه کاتالیست خودروها فعال هستند، افزود: نمی‌توان در این مورد به خودروسازان خرده‌ای گرفت.
وی تاکید کرد: در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به بندهایی که مربوط به وزارت صنعت است عمل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی اطراف شهرها مجهز به فیلترهای مخصوص هستند افزود: کارخانه‌هایی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکنند تعطیل خواهند شد.