به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرآنلاین، حمید چیت چیان در نشست مشترک کمیسیون های رسیدگی به امور آب های زیرزمینی با دیوان عدالت اداری در شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت : دستیابی به سطح ایستآبی پیشین آب های زیرزمینی در یک برنامه ۲۰ ساله میسر است و باید کاهش برداشت ۵٫۷ […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرآنلاین، حمید چیت چیان در نشست مشترک کمیسیون های رسیدگی به امور آب های زیرزمینی با دیوان عدالت اداری در شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت : دستیابی به سطح ایستآبی پیشین آب های زیرزمینی در یک برنامه ۲۰ ساله میسر است و باید کاهش برداشت ۵٫۷ میلیارد متر مکعبی از ذخایر آب استاتیک و پنج میلیارد متر مکعبی از ذخایر آب دینامیک داشته باشیم.

چیت چیان گفت : حوزه آبریز کشف رود در شمال مشهد تا ۶ ماه گذشته ، شاهد ساختمان سازی های غیرمجاز، ورود فاضلاب خانگی و صنعتی به رودخانه ، کشاورزی با فاضلاب و حتی بزه های اجتماعی فراوان بود ،اما با عزم مسوولان و تفاهم و اراده همه دستگاه ها مشکل برطرف شد.

وی تاکید کرد : خشک شدن بسیاری از دریاچه ها و تالاب ها، فرونشست و شکاف دشت ها ناشی از برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی، احداث سدهای مختلف که برخی از آنها کم آب یا بدون آب شده اند.

وزیر نیرو اضافه کرد: سال گذشته ۱۱۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک ( که با بارندگی های سالانه جایگزین نمی شود) آب های زیرزمینی برداشت شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت : ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد که میزان ظرفیت آبی، برداشت آب و مصارف بخش های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و فضای سبز در آنها مشخص شده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: انسداد چاه های فاقد مجوز، تجهیز چاه های مجاز به کنتورهای هوشمند و ممانعت از برداشت بیش از اندازه، افزایش گروه های گشت و بازرسی، تهیه تجهیزات برای پالایش لحظه به لحظه آب های زیرزمینی (پیزومتری ) از اقدامات ضروری است.

طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدامات مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را به دنبال دارد که به همراه وزارت نیرو باید در خصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.

بر اساس این طرح امسال به میزان ۴۷۵ میلیون متر مکعب، در پنج سال آینده به میزان ۵٫۷ میلیارد متر مکعب و پس از ۲۰ سال به میزان ۱۱۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.

** دهیاری مجوز ساخت هتل ۱۱ طبقه فشم را صادر کرد

همچنین در این نشست مشترک، آیت الله محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری افزود: امروز با اجتناب از شعارزدگی، اصل تعامل و هماهنگی بین قوا باید رعایت شود و با تخلفات باید برخورد شود.

به گفته این مقام مسئول، یکی از مشکلات اساسی کشور، تصرف اراضی است و عده ای از شهروندان بدون در نظر گرفتن مصالح عامه، به منابع ملی تعرض می کنند .

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد سواحل شمال کشور توسط دستگاه های دولتی مورد تعارض قرار گرفته و در این شرایط دیگر نمی توان از مردم عادی انتظار داشت.

رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تشریح نمونه ای از تخلفات انجام شده، گفت : فردی که در منطقه ' فشم ' هتل ۱۱ طبقه ساخت که بررسی ها نشان داد سه طبقه آن غیرمجاز بود؛ بررسی های تکمیلی نشان داد هتل در اراضی غیرمجاز و نزدیک یکی از رودخانه های تامین کننده آب شرب تهران احداث شده، در حالی که فرد متخلف مجوز هتل را از دهیاری اخذ کرده بود.

وی خواستار استفاده وزارت نیرو از اختیارات خود در این زمینه و اعطای اختیار به مجموعه های زیردست خود شد تا با تخلفات برخورد شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: وزارت نیرو نباید به متخلفات خدمات آب و برق بدهد و یکی از اشکالات قانونی این است که اجازه دهیم کار غیرقانونی انجام شود و پس از پیشرفت کار ،با آن برخورد می شود.

وی تصریح کرد: امروز و با عملکرد نادرست، خود زمینه ساز بحران کنونی آب کشور شده ایم..

انتهای خبر/ع