به گزارش انعکاس بناب به نقل ازدانا ؛ بیکاری امروز چتر خود را بر سر بسیاری از شهرهای ایران پهن کرده است و یکی از مهم‎ترین مواردی است که دغدغه اصلی جوانان به‎شمار می‎رود، این معضل تأثیر زیادی بر جامعه می‎گذارد که مشکلات اقتصادی و روحی از پیامدهای این امر است. مشکلاتی که از بیکاری […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل ازدانا ؛ بیکاری امروز چتر خود را بر سر بسیاری از شهرهای ایران پهن کرده است و یکی از مهم‎ترین مواردی است که دغدغه اصلی جوانان به‎شمار می‎رود، این معضل تأثیر زیادی بر جامعه می‎گذارد که مشکلات اقتصادی و روحی از پیامدهای این امر است.
مشکلاتی که از بیکاری سرچشمه می‎گیرد، به‎نوعی در نهاد خانواده تأثیر گذاشته و گاهی ممکن است بنیان جامعه را به انحراف بکشاند، اگر زیربنای خانواده بر اثر مشکلات اقتصادی و غول بیکاری سست شود، ناخودآگاه جامعه نیز با ضرر قابل توجه‎ای روبه‎رو می‌شود.


افراد تحصیل‌کرده زیادی از نعمت شغل و درآمد محروم هستند، بیکاری باعث از بین رفتن انگیزه افراد و بی‎اهمیت جلوه دادن آینده می‎شود که باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود.
در حالی بسیاری از جوانان با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کنند که بهارستانی ها در مصوبه‌ای با اعلام ممنوعیت اشتغال سالمندان و تاکید به دستگاه‌ها در تغیین تکلیف آنها؛ راه‌های ادامه اشتغال به کار بخشی از بازنشسته‌ها را هم باز گذاشته و به آن رسمیت قانونی بخشید.


برخی از جوانان تحصیلکرده با وجود تلاش فراوان برای کسب شغل بعد از سالها فراغت از تحصیل همچنان بیکار هستند و بسیاری نیز در نهایت مجبور می‌شوند برای دور ماندن از بیکاری، به مشاغل غیرتخصصی خود وارد شوند.
از سوی دیگر، دانشگاه‌ها هر ساله هزاران نفر را ترغیب به تحصیلات عالی و ورود به مراکز آموزش عالی می‌کنند و این روند هر ساله شدت می‌گیرد تا جایی که مسئولان دولتی می‌گویند ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر که در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند، به زودی راهی بازار کار خواهند شد و جمعیت میلیونی متقاضیان شغل تحصیل کرده دانشگاهی را شکل می‌دهند.


کارشناسان بازار کار می گویند دولتی ها مسئول پذیرش بی رویه جوانان در دانشگاه ها است و باید سریعتر به این وضعیت نا به سامان رسیدگی کند.
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
مجلسی ها هم برای اینکه نمکی روی زخم بیکارها پاشیده باشند آستین ها را بالا زدند و در در روزهای اخیر، در مصوبه‌ای شرایط جدیدی را برای اشتغال سالمندان و بازنشسته‌ها اعلام کرد که در نهایت با وجود برخی ممنوعیت‌ها، اما راه برای تفاسیر گوناگون دستگاه‌ها و روزنه‌هایی که بتوان ادامه اشتغال بازنشسته‌ها را در بخش‌های مختلف تضمین کرد، وجود دارد.


اشتغال بازنشسته‌ها و سالمندان در ایران دارای آمار بسیار بالا و میلیونی است؛ بنابراین ساماندهی اشتغال این گروه از جامعه و خروج آنها از بازار کار می‌تواند زمینه‌هایی را برای اشتغال بخش قابل توجهی از متقاضیان کار را فراهم کند. دولت باید زمینه‌های خروج سالمندان از بازار کار به نفع جوانان متقاضی کار تحصیل کرده را فراهم کند.


نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره اشتغال بازنشستگان نشان می‌دهد براساس آخرین سرشماری رسمی کشور که در سال ۹۰ انجام شد، ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته پس از طی دوران اشتغال ۳۰ ساله خود و بازنشستگی، دوباره برای کار به فعالیت‌های اقتصادی برگشته‌اند که ۷۸۸ هزارنفر از آنها مرد و ۱۱۱ هزار نفر نیز زن بوده‌اند.


برخی کارشناسان می گویند مجلس باید قانون شفاف تری در این خصوص تصویب می کرد تا عده ای نتواند از روزنه های باز آن به نفع خود سوء استفاده کنند.


البته دولتمردان نیز بارها به مردم وعده سر خرمن داده اند در جدیدترین مورد هم رئیس جمهور از قول رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که یکی از اهداف فرانسوی ها اشتغال زایی برای جوانان ایران است.


این صحبت ها در حالی بیان می شود که طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران از نتایج آمار نیروی کار در تابستان ۹۴، بالاترین نرخ بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال که اکثر آنها تحصیل کرده هستند، هم اکنون به ۴۸٫۷ درصد رسیده و این نرخ در مورد زنان ۸۵٫۹ درصد شده است.                                                                                                                               

 

image630753علی الحال به نظر می رسد لازم باشد روحانی اندکی هم به وعده های انتخاباتی خود که در خصوص اشتغالزایی داده بود رجوع کند.

انتهای خبر/ع