اظهارات متناقض مسئولین دولتی برای شانه خالی کردن از عواقب چنین اتفاقی در حالی است که بسیاری از کارشناسانی که تا چندی پیش از موافقان دولت و اجرای برجام بودند امروز نسبت به عملکرد و کارشکنی های آمریکا اعتراض داشته و آن را مغایر با روح برجام می‌دانند. به گزارش انعکاس بناب به نقل از […]

اظهارات متناقض مسئولین دولتی برای شانه خالی کردن از عواقب چنین اتفاقی در حالی است که بسیاری از کارشناسانی که تا چندی پیش از موافقان دولت و اجرای برجام بودند امروز نسبت به عملکرد و کارشکنی های آمریکا اعتراض داشته و آن را مغایر با روح برجام می‌دانند.


به گزارش انعکاس بناب به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با اقدام جدید دادگاه آمریکا پیرامون برداشت غیر قانونی ۲ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران و اهدای آن به خانواده های آمریکایی های کشته شده در حملات سال ۱۹۸۳ در بیروت بعد از تأیید دیوان عالی آمریکا، مسئولین دولتی در اقداماتی متناقض به دنبال تطهیر وجه خود و آمریکا هستند.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، توپ این اقدام خصمانه آمریکا را به زمین دولت قبل انداخت و بدون در نظر گرفتن ۳ سال مذاکره دولت یازدهم با آمریکا، دولت دهم را مسبب برداشت این مبلغ عنوان کرد.

وی در این خصوص مدعی شد: مصادره ۲میلیارد منابع ایران توسط آمریکا نتیجه بی‌تدبیری دولت قبل است و دولت قبل نباید اجازه می‌داد این اموال مصادره شود؛ جهانگیری به این موضوع اشاره‌ای نکرد که اعتماد سازی ایارن و آمریکا در دوران مذاکرات که همواره مسئولین بر آن تأکید داشتند چه شده‌است.

عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ارزیابی حکم دیوان عالی امریکا که برداشت ۲ میلیارد دلاری از دارایی های مسدود شده ایران راتایید کرده، گفت: این اقدام دقیقا خلاف قواعد حقوق بین الملل است و به تعبیری می توان آن را یک راهزنی بین المللی دانست.

وی که آمریکا را مسبب اصلی این اتفاق ناخوشایند می دانست گفت: این مبلغ متعلق به بانک مرکزی است و از مصونیت بین المللی برخوردار است. ما تصمیم دادگاه آمریکا را به رسمیت نمی شناسیم چرا که به شیوه کاملا غیر حقوقی و خلاف قوانین بین المللی دارایی های ایران را مصادره کرده و در حقیقت به سرقت برده اند؛ ما دولت آمریکا را مسئول جبران این خسارت می دانیم.

سیف، رئیس بانک مرکزی نیز که انتقادات وسیعی به کارشکنی های آمریکایی ها در اجرای برجام داشت، بعد از آنکه برخی از مسئولان دولتی از صحبت های وی گلایه کردند در چرخشی عجیب مدعی شد که بی احتیاطی دولت قبل موجب توقیف دارایی های ایران شده است.

اظهارات متناقض مسئولین دولتی برای شانه خالی کردن از عواقب چنین اتفاقی در حالی است که بسیاری از کارشناسانی که تا چندی پیش از موافقان دولت و اجرای برجام بودند امروز نسبت به عملکرد و کارشکنی های آمریکا اعتراض داشته و آن را مغایر با روح برجام می‌دانند.

در شرایطی که ایران برای اعتماد سازی متقابل بسیاری از اقدامات را حتی به صورت داوطلبانه انجام داده و سطح فعالیت های هسته ای خود را کاهش چشمگیری داده است، این برخورد از سوی آمریکا قطعا مهر تأیید دیگری است که نشان می‌دهد آمریکا برای مذاکره قابل اعتماده نیست.

انتهای پیام/ط