رئیس جمهور در نشست توسعه سرمایه‌گذاری گلستان با بیان اینکه ‌سرمایه‌گذاران خارجی مشتاق حضور در ایران هستند، گفت: امسال گفتیم تورم تا پایان سال به ۲۵ درصد می‌رسد درحالی که امروز تقریباً ۱۷ درصد است.

رئیس جمهور در نشست توسعه سرمایه‌گذاری گلستان با بیان اینکه ‌سرمایه‌گذاران خارجی مشتاق حضور در ایران هستند، گفت: امسال گفتیم تورم تا پایان سال به ۲۵ درصد می‌رسد درحالی که امروز تقریباً ۱۷ درصد است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست توسعه سرمایه گذاری استان گلستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: دولت و بخش خصوصی باید گام‌های مهمی در کنار یکدیگر بردارند که نتیجه آن آبادانی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد و سرمایه کارآفرینان در این عرصه تا حدی رشد پیدا کند که موجبات تشویق آن‌ها، برای ادامه کار فراهم سازد.

وی افزود: ایران جاذبه‌های فراوانی دارد، دلیل آن هم این بوده که وقتی سال گذشته به داووس سفر کردیم، آن همه سرمایه‌گذار در سطح جهان اجتماع کرده و جمع شدند. امروز همه بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران منتظر ایجاد شرایط جدید هستند تا فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران آغاز کنند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه “امروز همه سرمایه‌گذاران بزرگ اقتصادی دنیا، اتفاق نظر دارند که ایران منطقه بکری در جهان برای سرمایه‌گذاری است”، خاطرنشان کرد: ما در نیویورک، با سرمایه‌گذار آمریکایی و کارآفرینان ایرانی در بخش‌های مختلف صحبت کردیم و همه آن‌ها مشتاق حضور و فعالیت در ایران هستند.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز، مرزهای سیاسی برای بخش اقتصادی مفهوم نداشته و سرمایه، راه و رسم خود را دارد. سرمایه مثل ابر می‌ماند و آن‌جایی که درخت و سرسبز است می‌بارد و وقتی از کویر عبور می‌کند، بارش نمی‌کند. سرمایه مثل ابر وقتی به زمین مستعد می‌رسد، می‌بارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “باید برای فعالیت کارآفرین و سرمایه‌گذاری در جامعه شرایط را فراهم کنیم”، گفت: بانک‌ها و منابع پولی و مالی خود یکی از بخش‌های اساسی مسئله است، آن کاری که دولت در این ۱۵ ماه انجام داده است و همه تلاش این بوده که در بازار «امید» و «ثبات» ایجاد کند. این ۲ اصل، اصل اساسی است. یعنی برای شما آینده روشن و شفاف باشد و هم ثبات وجود داشته باشد.

وی افزود: گاهی اوقات تصمیمات و طرح‌هایی در دولت قبلی تصویب و نیمه کاره مانده که از نظر کارشناسی قابل ادامه و پیگیری نیست، اما ما ناچاریم آن را ادامه دهیم تا مردم به دولت اعتماد داشته باشند. اگر چه ممکن است به طرح‌های آن دولت ایراد داشته باشیم، ولی باید ثبات وجود داشته باشد و اگر دولتی تعهد داده این دولت هم باید آن را ادامه دهد چرا که همگی یک پیکر واحد و یکپارچه هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: اعتماد مردم به دولت و دولت به مردم، بالاترین سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ تلاش ما در این ۱۵ ماه این بوده که ثباتی را به‌وجود بیاوریم. در مسئله تورم شاید صدها ساعت بحث کارشناسی انجام دادیم و عده زیادی توصیه می‌کردند که تورم را رها کرده و صرفاً موضوع خروج از رکود را پیگیری کنیم، اما ما به این نتیجه رسیدیم که اگر تورم مهار نشود، رکود نیز شکسته نشده و رونق بوجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بدانند که تصمیم و برنامه دولت این است که مهار تورم را به‌طور کاهنده پیش ببرد. اعلام تورم از سوی ما همواره با احتیاط و واقعیت بوده است؛ یعنی امسال گفتیم تورم تا پایان سال به ۲۵ درصد می‌رسد درحالی که امروز تقریباً ۱۷ درصد است، تا پایان سال هم از این ۱۷ درصد پایین‌تر می‌آید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حالی که عده زیادی به دولت می‌گفتند همزمان نمی‌شود هم تورم را کاهش داده و هم رونق ایجاد کرد، اما دولت در این مسیر گام برداشت و موفقیت‌هایی را نیز داشته‌ایم و امروز در بسیاری از بخش‌ها از رکود عبور کرده‌ایم و امسال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود که این می‌تواند اعتمادی در سطح جامعه و برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گسترش روابط خارجی ایران و کشور‌های جهان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که روز‌به‌روز روابط را بهتر می‌کنیم. از سوئی با آذربایجان روابط امروز بهتر از گذشته است، با تاجیکستان، روسیه، ازبکستان و گرجستان نیز امروز روابط ما بهتر از گذشته است.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: معتقدیم هم می‌توان اسلام و انقلاب را حفظ کرد و هم اصول و آرمان‌ها را پیگیری کرده و هم رابطه خوبی با کشورهای جهان داشت. با بعضی از کشورهای منطقه که همسایه هستیم، نسبت به عراق و سوریه اختلاف نظر داریم.

رئیس‌جمهور وحدت و همدلی را لازمه توسعه بیش از پیش کشور دانست و گفت: اختلاف نظر اشکالی ندارد اما معنایش دعوا و نزاع نیست، باید آستانه تحملمان را در برابر نظرهای مخالف، بالا ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه “در گلستان استعدادهای فراوانی وجود دارد”، گفت: استان گلستان از استعدادهای فراوانی در زمینه کشاورزی، اقتصادی، گردشگری و انرژی برخوردار است که در کنار نیروی انسانی مستعد این منطقه می‌تواند در مسیر توسعه استان گلستان تحول ایجاد کند.

رئیس‌جمهور خط آهن ایران – ترکمنستان – قراقستان و منطقه آزاد اینچه‌برون را چراغ سبز بسیار خوبی در کنار دریای خزر برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: شرایط مناسبی برای ارتقای سطح استان گلستان فراهم شده که می‌تواند زمینه‌ساز تحول بزرگی در استان شود.

وی به اقدامات دولت در زمینه ارتقای بهره‌وری از آب و تقویت بخش کشاورزی استان گلستان اشاره و خاطرنشان کرد: استان گلستان استعداد خوبی در بخش کشاورزی و آبزیان دارد و با تصمیمات دولت برای زهکشی ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان و نیز استفاده بهینه از آب می‌تواند در آبادانی و شکوفایی استان شتاب ایجاد کند.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر تقویت گردشگری استان گلستان اظهار داشت: باید زیربناها و زمینه‌های لازم برای گردشگری استان آماده شود، در این راستا اختلافات موجود درباره منطقه آشوراده را حل و فصل کرده‌ایم و این منطقه می‌تواند به مرکز مهمی برای گردشگری استان در کشور تبدیل شود؛‌ در کنار تقویت استعدادها و ظرفیت‌های طبیعی و بومی باید موضوع فناوری‌های جدید و استفاده از آن برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و فارغ‌التحصیلان ‌پیگیری شود.

انتهای پیام/‌ آ