به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس از تبریز، غلامرضا هاشمی عصر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: طی سال گذشته یک‌هزار و ۴۱۰ چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود شده است و طی چهار ماهه ابتدای سال جاری ۸۳۷ حلقه چاه پر و مسدود شده است. وی […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس از تبریز، غلامرضا هاشمی عصر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: طی سال گذشته یک‌هزار و ۴۱۰ چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود شده است و طی چهار ماهه ابتدای سال جاری ۸۳۷ حلقه چاه پر و مسدود شده است.

وی افزود: بسته شدن تعداد ۶۰۰ حلقه چاه از تعداد کل ۵ هزار و ۳۱۸ حلقه چاه غیرمجاز  کشاورزی فرم پنج و محفوره بعد از سال ۱۳۸۵ تا تعیین تکلیف این چاه‌ها از برنامه‌های دیگر شرکت آب منطقه‌ای است و در این زمینه برق ۷ هزار و ۵۶۳ حلقه چاه  کشاورزی بعد از اتمام فصل زراعی  قطع شده بود.

هاشمی اضافه کرد: قطع برق تعداد یک‌هزار و ۱۴۶ چاه دارای مازاد برداشت کشاورزی برای تقلیل و تعویض منصوبات غیرمجاز آنها نیز جزو دستور کار است که در چهار ماهه اول امسال برق ۲۳۸ حلقه چاه قطع شده است.

مدیر عامل سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در ادامه با ارائه آمارهای مربوط به بارندگی در سال آبی۹۴-۹۵ گفت: میزان بارندگی طی این سال ۳۴۵ میلی‌متر بوده است که این میزان بارندگی در دراز مدت ۲۰درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

وی سهم شهرستان شبستر در میزان بارندگی‌ها را ۷۰ درصد افزایش  و سهم شهرستان سراب را  ۱۳ درصد کاهش  اعلام کرد.

هاشمی در ادامه با مقایسه آمارهای مربوط به تراز آبی دریاچه ارومیه اظهارداشت: در سوم مرداد ماه امسال تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۸۴ متر است که این رقم در سال گذشته و در همین روز، ۱۲۷۰٫۲۸ بوده است بنابراین می‌توان گفت تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۶ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: متناسب با تراز آبی دریاچه ارومیه، وسعت دریاچه نیز زیاد شده است، در سال گذشته حجم دریاچه در سوم مرداد ۹۱/۱ میلیارد متر مکعب بود که یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته و در سوم مرداد سال جاری به ۰۷/۳ میلیارد متر مکعب رسیده است.

انتهای پیام/س