به گزارش انعکاس بناب به نقل از مهر  از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی،  ناصر حاجی زاده ذاکر گفت: مانور بین المللی اعلام خطر سونامی از طرف سازمان بین الدول اقیانوس شناسی تحت نظر یونسکو همزمان با کشورهای حاشیه اقیانوس هند توسط مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه و در مرکز […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از مهر  از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی،  ناصر حاجی زاده ذاکر گفت: مانور بین المللی اعلام خطر سونامی از طرف سازمان بین الدول اقیانوس شناسی تحت نظر یونسکو همزمان با کشورهای حاشیه اقیانوس هند توسط مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه و در مرکز اقیانوس شناسی (چابهار) فردا در روستای ساحلی لیپار برگزار می شود.

وی با بیان این که این مانور روند موجود در سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند و همچنین دستورالعمل عملیاتی کشورهای این حوزه را به خوبی می آزماید، گفت: هدف از برگزاری این مانور، افزایش آمادگی و ارزیابی قابلیت های کشورها و همچنین ارتقای سطح همکاری های منطقه ای است.

به گفته وی،  در این مانور همه سازمان های مرتبط در زنجیره هشدار سونامی علی الخصوص جوامع محلی ساحلی حضور خواهند داشت.

 علی خوش خلق، رئیس مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه نیز در این خصوص گفت: نام رسمی این مانور که در کمیته هماهنگی های بین الملی سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند وابسته به یونسکو، برنامه ریزی و اجرا می شود Exercise Indian Ocean Wave ۲۰۱۶ (IOWave۱۶) است و کشورهای حوزه اقیانوس هند را در شرایطی مشابه با وقوع سونامی قرار داده و از سازمان های دولتی انتظار تصمیم گیری های به موقع و مناسب دارد.

به گفته خوش خلق، سناریوی سونامی در نظر گرفته شده در این مانور حاصل از زلزله فرضی ۹ ریشتری در گسل مکران است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز مانورهای سونامی در سال ۲۰۰۹  (IOWave۰۹) ، سال ۲۰۱۱  (IOWave۱۱) و سال ۲۰۱۴ (IOWave۱۴) برگزار شده است که متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در آنها شرکت فعالی نداشته است.

خوش خلق  تصریح کرد: در حال حاضر مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی وابسته به پژوهشگاه با توجه به سوابق فعالیت های علمی و پژوهشی در زمینه سونامی، از طرف این سامانه به عنوان مرکز هشدار سونامی در ایران شناخته می شود و دریافت کننده این هشدار ها هستند.

وی افزود: این مرکز پس از بررسی پیام های دریافتی و ارزیابی اطلاعات، هشدارهای لازم را به جوامع ساحلی و سازمان مدیریت بحران ارسال خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته توسط مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) و مساعدت و همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و استان سیستان بلوچستان، برگزاری این مانور به صورت عملیاتی در بخشی از سواحل شهرستان چابهار و به صورت پایلوت انجام خواهد شد.

دکتر حسین نگارستان مشاور رئیس پژوهشگاه در امور اجرایی مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) نیز در خصوص برنامه مانور اظهار داشت: مانور شامل اعلام زلزله ۹ ریشتری فرضی در گسل مکران در نزدیکی سواحل ایران در پاکستان است که از سوی سازمان بین الدول اقیانوس شناسی از طریق نرم افزار مربوطه به مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی مستقر در پژوهشگاه اعلام می شود و متعاقبا پس از انتقال اطلاعات به چابهار، اعلام خطر با صدای آژیر در روستای لیپار به اطلاع اهالی خواهد رسید.

وی ادامه داد: در ادامه این اقدام، روستائیان با فرار نمایشی از کنار ساحل به محل امن منتقل می شوند و در آنجا ضمن استقرار در چادرهای هلال احمر و اورژانس، خدمات اورژانسی را در صورت نیاز دریافت می کنند.

 نگارستان گفت: در راستای برگزاری این مانور، یک کارگاه آموزشی برای افراد شرکت کننده در مانور شامل اعضای شورای روستای رمین، مردم رمین و لیپار و نیز ادارات و نهادهای شرکت کننده در مانور در محل مرکز اقیانوس شناسی چابهار چهارشنبه ۱۷ شهریور  ۱۳۹۵ برگزار می شود.

انتهای پیام/س