نایب رئیس اصلاح‌طلب مجلس دهم این روزها بیش از هر شخص دیگری در زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته و خواه یا ناخواه مبدل به موافق سرسخت توافق FATF شده است که مخالفان آن را خائنانی خطاب می‌کند که از شفافیت واهمه دارند. پزشکیان که پیش‌تر طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود نمی‌دانم FATF چیست، با هجمه‌هایی […]

نایب رئیس اصلاح‌طلب مجلس دهم این روزها بیش از هر شخص دیگری در زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته و خواه یا ناخواه مبدل به موافق سرسخت توافق FATF شده است که مخالفان آن را خائنانی خطاب می‌کند که از شفافیت واهمه دارند.

پزشکیان که پیش‌تر طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود نمی‌دانم FATF چیست، با هجمه‌هایی مواجه شد و عده‌ای از تحلیل‌گران عنوان کردند «وقتی نایب رئیس مجلس دهم نمی‌داند توافقی که اهمیت آن کمتر از برجام نیست، “چیست” باید فاتحه‌ی خانه ملت را خواند.» اما این سیاست‌مدار محبوب کوتاه نیامد و با همان لهجه‌ی لوتی‌گرانه‌اش صبح دیروز در نشست اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: «در این جامعه گفتن نمی‌دانم جرأت می‌خواهد و من چون از FATF بی‌اطلاع بودم گفتم نمی‌دانم»

آن هنگامی که این نماینده در جمع سایر همکارانش بر طبل نمی‌دانم می‌کوفت، اظهارات وی در یکی از رسانه‌های حامی دولت تدبیر و امید منتشر گردید و فرازهایی در آن مشاهده شد که با موضع‌گیری‌های پزشکیان تفاوتی ۱۸۰ درجه‌ای داشت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در بخشی از سخنان خود گفته بود:

◄ «برخی اشخاص در داخل کشور از ایجاد شفافیت مالی در کشور هراس دارند. چرا باید در بانک‌های ما مشخص نشود که چه بلایی بر سر پول‌ها می‌آید؟»

◄ «دو نفر بچه که هیچ تخصصی ندارند را در صدا و سیما به عنوان تحلیلگر و کارشناس دعوت می‌کنند.»

◄« آیا رسانه‌ای که ادعا می کند دلسوز و اصولگراست می‌تواند تحلیلی هم در رابطه با موضوع استفاده میلیاردی قطر از میادین نفت و گاز ایران کار کند؟ عربستان نفتمان را می‌برد. چرا این رسانه‌ها نسبت به موضوعات این چنینی، دلسوز نیستند؟»

شاید در وهله‌ی اول اظهارات این‌چنینی کاملاً جسارت‌آمیز و صریح به نظر برسد اما آیا پزشکیان برای اثبات این همه ادعا دلیل و منطقی دارد؟  اگر همه افراد مرامِ این نماینده را داشته باشند و در مقابل منتقدان نیز موافقان FATF را خائن بنامند، واکنش پزشکیان به این نوع ادبیات چه خواهد بود؟

پزشکیان مدعی‌ است کسانی که از FATF انتقاد می‌کنند از ایجاد شفافیت مالی هراس دارند و سپاه هم می‌تواند برود با بانک‌های خودش کار کند تا آب از آب تکان نخورد؛ در وهله‌ی اول باید گفت به موجب همان FATF بانک‌های همکارِ سپاه نیز تحریم می‌شوند و نمی‌توانند در عرصه بین‌المللی مبادلات ارزی انجام دهند، لذا اینکه «سپاه برود با بانک‌های خودش کار کند» اظهار نظری غیرکارشناسی است و به قولِ خود آقای نماینده از آن دسته حرف‌هاست که عده‌ای نمی‌دانند چیست و می‌زنند!

نماینده‌ای که با جرأتی تحسین برانگیز صریحاً می‌گوید نمی‌داند FATF چیست چرا روی به تحلیل آن می‌آورد؟ او که به اذعان خودش تخصصی در این زمینه ندارد چگونه از عواید FATF سخن می‌گوید و اجرای آن را در شفافیت مالی موثر می‌داند؟ از نظر پزشکیان منشاء فسادها و تمام مشکلات در نبود شفافیت است و با ملحق شدن ایران به کارگروه اقدام مالی برطرف می‌شود، اما آیا کشورهایی که هم‌اکنون عضو FATF هستند در کشورشان فساد مالی و بیکاری وجود ندارد؟!

پزشکیانی که نمی‌داند FATF چیست چگونه به خود اجازه می‌دهد تحلیل‌های منتقدان برجام در صداوسیما را بچه‌گانه جلوه دهد و با چنین بیاناتی صورت مسئله را پاک کند؟ همان اشخاصی که از نظر نایب رئیس مجلس بچه هستند متن توافق را کلمه به کلمه ترجمه کردند و در مناظره‌ای زنده مچ طرفدار توافق را که حتی نمی‌دانست در متن آن چه چیزهایی ذکر شده است، خواباندند تا ندیمی خود نیز به منتقد تبدیل شود و بگوید: «وزیر اقتصاد نمی‌تواند برای حکومت تصمیم‌گیری کند و قانون مجلس را تغییر دهد»

آنطور که از اظهارات پزشکیان بر می‌آید در منطق او، منتقدان توافق عده‌ای بی‌سواد هستند که همچون خودش نمی‌دانند FATF چیست و اظهار نظر می‌کنند؛ در چنین شرایطی هرکسی لب بگشاید و انتقاد کند تنها مدرک دارد اما سوادی در وجناتش نیست.

پزشکیان مدعی است این رسانه‌های اصولگرا هستند که به برداشت بیش از اندازه قطر از میادین نفتی اعتراض نمی‌کنند اما نمی‌گوید همین فاجعه را اصلاح‌طلبان رقم زده‌اند و کرسنت را فردی همچون زنگنه به وجود آورده است؛ اگر این نماینده نمی‌داند، این را هم بداند که دولتِ محبوب وی به رسانه‌ها تذکر داده از کرسنت چیزی نگویند!

نایب رئیس مجلس اگر در رابطه با FATF اطلاعی دارد در یک مناظره‌ی تلویزیونی حاضر شود و جواب همان‌هایی را که بچه می‌نامد بدهد تا مردم هم نگویند از تریبون یک طرفه داد و بیداد می‌کند، اما اگر نمی‌داند FATF چیست بهتر است اظهارات غیرکارشناسی و کودک مآبانه خود را به رخ نکشد و با آسمان و ریسمان بافتن درصدد حذف صورت مسئله بر نیاید.

منبع:آناج

انتهای پیام/س