به گزارش انعکاس بناب به نقل از دانا، این روزها با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، خانواده‌ها در حال آماده‌سازی فرزندان خود برای شروع سال جدید تحصیلی هستند و بازار فروش لوازم‌التحریر و البسه دانش آموزان بسیار گرم شده به گونه ای که در اکثر مغازه‌ها  نوشت افزارهایی با طرح ها و قیمت های […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از دانا، این روزها با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، خانواده‌ها در حال آماده‌سازی فرزندان خود برای شروع سال جدید تحصیلی هستند و بازار فروش لوازم‌التحریر و البسه دانش آموزان بسیار گرم شده به گونه ای که در اکثر مغازه‌ها  نوشت افزارهایی با طرح ها و قیمت های مختلفی وجود داشته و حتی این بازار شلوغ تا پیاده ‌رو ادامه دارد.

اگر برای خرید نوشت افزار به بازارهای محل زندگی خود سری بزنید خواهید دید که انگری برد، باربی، باب اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا و ده‌ها شخصیت کارتنی خارجی که در گذشته دور و نزدیک به کمک انیمیشن های بی هویت غربی، فضای جامعه ما را پر کرده‌ بودند اینک گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی ربوده و در کمتر مکانی می‌توانید لوازم التحریری با طرح های ایرانی اسلامی نظیر گرشاسب، دارا و سارا، شاهزاده روم، ثنا و ثمین مشاهده کنید.

استفاده از طرح های غربی توسط تولیدکنندگان داخلی لوازم‌التحریر

در همین رابطه یکی از فروشندگان لوازم التحریر شهرستان سرباز ، با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نوشت افزار موجود در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود، اظهار کرد: در این بازار پر هیاهوی  نوشت افزارهای غربی، هستند بسیاری از اشخاص که در هنگام خرید به موضوع استفاده از کالای ایرانی و متناسب با فرهنگ اسلامی توجهی نداشته و بیشتر ترجیح می‌دهند که مطابق با مد روز بازار خرید کنند.

وی افزود: در این میان حتی اگر برخی والدین بخواهند از کالاهای ایرانی استفاده کنند نمی‌توانند در مقابل طرح‌های وسوسه‌برانگیز و البته پررنگ و لعاب لوازم‌التحریر غربی و درخواست های  کودکانشان، مقاومت کنند، چراکه تصاویر شخصیت‌های خارجی به دلیل تبلیغات انیمیشنی در دل دانش آموزان جا باز کرده اند و به‌دلیل همین گرایش کودکان، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر از تصویر این شخصیت‌ها استفاده می‌کنند که این امر به تنهایی می‌تواند تاثیر فرهنگی نامطلوبی بر ذهن و فکر کودکان بگذارد.

ندیم بولیده با تاکید بر این مطلب که علت اصلی این نفوذ، نبود ساز و کارهای درست حمایتی و فرهنگ سازی رسانه ای است، تصریح کرد: خلاءهای بسیاری که در بازار نوشت افزار وجود دارد باعث شده است بسیاری از مردم جذب محصولات تولیدی جوامع غربی شوند و عدم گستردگی هویت ایرانی-اسلامی در لوازم تحریر و حتی نبود هیچ تبلیغات رسانه ای در این باره باعث شده است تا فروش لوازم التحریر ایرانی-اسلامی تنها به نمایشگاه‌ها ختم شود و در طول سال کمتر شاهد فروش این محصولات باشیم.

دانش آموزان بدون توجه به کالاهای داخلی و خارجی اقدام به خرید می کنند

سعادتی یکی از والدین حاضر در فروشگاه ، با تاکید بر این مطلب که دانش آموزان بدون توجه به محل تولید کالا آن را انتخاب می‌کنند، گفت: سیده زهرا امسال به کلاس دوم میرود و تنها طرح هایی که برای او جذابیت داشته باشد را انتخاب می‌کند، چراکه طرح های ایرانی را نمی شناسد.

وی با بیان این مطلب که انتخاب دختر من بیشتر طرح های خارجی است، اظهار داشت:  هر شخصی که فرزند داشته باشد به خوبی می‌داند که کودکان عاشق طرح های جذاب و زیبا هستند و باوجود اینکه رنگ بندی و طرح برخی از نوشت افزارهای ایران خوب است اما به دلیل عدم تنوع و شناخت، در نزد کودکان جذاب نیست.

ضربه جبران ناپذیر واردات بی رویه به اقتصاد و فرهنگ کشور

سعادتی تصریح کرد: هرجای بازار را که نگاه کنید از تولیدات خارجی پر شده و بچه‌ها وقتی این طرح ها را می‌بینند که توسط دوستان، آشنایان و دیگران استفاده می‌شود، دوست دارند آن را بخرند.

وی در پایان با گلایه از واردات بی رویه دولت در پسابرجام، تاکید کرد: وقتی برخی افراد سود جو با استفاده از موقعیت ایجاد شده و واردات بی رویه، بازارها را از تولیدات بیگانه پر کرده اند و جایی برای عرضه کالای ایرانی نگذاشته اند، چگونه می‌توان انتظار داشت که از کالای ایرانی استفاده کنیم و کودکانمان از فرهنگ بیگانه تبعیت نکنند.

حمایت نهادهای فرهنگی و کاهش واردات، تنها راه نجات نوشت افزار ایرانی

یاسین نبات زهی، با بیان این مطلب که تا جایی که بتوان نوشت افزارهایی با طرح های ایرانی اسلامی استفاده می کنم، بیان کرد: من به شخصه ترجیح می دهم تا با خرید کالاهای ایرانی بتوانم به اقتصاد کشور کمک کنم و در حال حاضر نیز لوازمی که خریداری می کنم بیشتر ایرانی است.

وی افزود: از زمانی که اجناس و لوازم التحریر ایرانی با عکس شهدا به ویژه شهدای هسته ای به بازار ورود پیدا کردند اقدام به خرید اینگونه اقلام کردم ولی متاسفانه این نوشت افزارها به سختی در استان های مرزی یافت می‌شود.

این دانشجوی مدیریت بازرگانی با تاکید بر لزوم حمایت از طرح های ایرانی اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه لوازم التحریر ایرانی از کیفیت و دوام قابل توجهی برخوردار نیستند و به همین دلیل اکثر دانش آموزان از اقلام خارجی استفاده می کنند ولی با حمایت مالی و معنوی از سوی نهادهای فرهنگی کشور و کاهش واردات محصولات خارجی، میتوان باعث فروش بیشتر کالاهای ایرانی شد که این افزایش فروش میتواند باعث بالارفتن کیفیت و طرح های نوشت افزارهای ایرانی شود.

دولت برای حذف نمادهای غربی از زندگی کودکان چاره اندیشی کند

مادر یک دانش آموز دبستانی که برای خرید به این فروشگاه مراجعه کرده است گفت:  دخترم یک ماه است که برای روز خرید لوازم التحریر مدرسه لحظه شماری میکند و نه من و نه هیچ مادر دیگری نمی‌تواند در مقابل نگاه معصوم فرزندش مقاومت کرده و چیزی بجز انتخاب او را بخرد.

سراوانی ادامه داد: فرزندم لوازم التحریر لوکس و غربی با عکس های سیندرلا و شخصیت های کارتونی غربی را انتخاب می کند چراکه  این گونه اقلام و نوشت افزارها را زیبا و دوست داشتنی می‌داند و همه ساله با اجبار و گریه زاری از ما می‌خواهد  لوازم التحریری را که مورد انتخاب خود اوست خریداری کنیم.

وی با بیان این مطلب که اثرات منفی استفاده از این نوشت افزارها را میدانم، خاطرنشان کرد: بدون شک اگر تبلیغات بیشتری درباره لوازم التحریر ایرانی می‌شد و جلوی ورود این همه نوشت افزارهای خارجی به کشور را می‌گرفتند، کودکانمان در محیطی به دور از فرهنگ غرب تحصیل می‌کردند و خیالمان راحت بود که این تصاویر باعث نابودی آینده فرزندانمان نمی‌شود.

این بانوی راسکی در پایان تصریح کرد: همه ما در زندگی این جمله را شنیده ایم که میگویند “از دل برود آنچه از دیده برفت” پس باید مسئولان فرهنگی کشور برنامه ای بلند مدت برای حذف نمادهای غربی از جامعه را آغاز کنند و کاری کنند که دیگر کودکانمان در هر مکانی با این شخصیت های کارتونی روبه رو نشوند چراکه درحال حاضر نمادهای غربی تمامی برنامه های کودک و نوشت افزارهای دانش آموزان را تسخیر کرده اند.

انتهای پیام/ع