به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس، امسال سردشدن زودهنگام هوا، برپا شدن بساط لوازم گرمایشی را جلوتر انداخته است. معلوم نیست تا پایان سال چند نفر از همشهریان و هموطنانمان قربانی گازگرفتگی می‌شوند اما می‌شود با رعایت چند نکته باریک‌تر از مو از وقوع مرگ‌های خاموش توسط قاتل نامرئی که نه رنگ دارد […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس، امسال سردشدن زودهنگام هوا، برپا شدن بساط لوازم گرمایشی را جلوتر انداخته است. معلوم نیست تا پایان سال چند نفر از همشهریان و هموطنانمان قربانی گازگرفتگی می‌شوند اما می‌شود با رعایت چند نکته باریک‌تر از مو از وقوع مرگ‌های خاموش توسط قاتل نامرئی که نه رنگ دارد و نه بو جلوگیری کرد.

پاییز با تمام زیبایی دست می‌گذارد روی دکمه صعودی گاز گرفتگی تا شش ماهه دوم سال جای خود را در صفحه حوادث روزنامه‌ها باز کند. این قاتل بی رنگ و بو و غیرمحرک راحت‌تر از آنچه که فکرش را بکنید جان می‌گیرد. سال‌‌هاست که عنوان جدیدی در مرگ‌ومیر ایرانیان مطرح شده است و نام آن را “مرگ خاموش” یا مرگ توسط “قاتل نامرئی” گذاشته‌اند.

با توجه به اینکه گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است، استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست و سرانجام مرگ را درپی دارد.

مرگ ۱۱ نفر در آذربایجان‌شرقی بر اثر گاز گرفتگی در نیمه نخست امسال

محمدعلی فتح‌الله‌زاده سخنگوی شرکت گاز آذربایجان‌شرقی  با اشاره به سهم ۷۰ درصدی گاز طبیعی از سبد انرژی اظهار داشت: با وجود تلاش‌های وسیع در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ایمنی در سطح استان و آموزش مصرف ایمن و بهینه در مصرف گاز طبیعی متاسفانه عدم رعایت نکات ایمنی از سوی برخی مصرف کنندکان گاز طبیعی منجر به بروز حوادث ناگواری می‌گردد.
وی با تقسیم‌بندی حوادث گاز طبیعی به دو بخش حوادث ناشی از مسمومیت با گاز co، کمبود اکسیژن  و انفجار و آتش سوزی گاز طبیعی  گفت: در نیمه نخست امسال ۸۳ مورد حادثه ناشی از مصرف گاز طبیعی در سطح استان گزارش شده که منجر به مرگ ۱۱ نفر از هم استانی‌هایمان شده است.
وی حادثه ناشی از مصرف گاز طبیعی در سال گذشته را ۹۰ مورد با مرگ ۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۳۸ نفر و در سال ۹۳- ۳۲ نفر بر اثر حوادث مصرف گاز طبیعی در استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده‌اند.

عمده بروز حوادث در مصرف گاز طبیعی را عدم نصب دودکش استاندارد

محمدعلی فتح الله‌زاده با اشاره به این که متأسفانه هر ساله شاهد مسمومیت با منوکسیدکربن برخی از هم استانی‌ها هستیم، عنوان کرد: منوکسیدکربن بی‌‌بو و بی‌‌رنگ و بسیار سمی است که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی ودر اثر سوخت ناقص، عدم تهویه به علت عدم مکش کامل از دودکش و نصب دودکش غیراستاندارد باعث افزایش غلظت منو اکسید در محیط شده که بسیار خطرناک و کشنده است.

 وی عمده بروز حوادث در مصرف گاز طبیعی را عدم نصب دودکش استاندارد عنوان کرد و افزود: هر وسیله‌ گاز سوز باید مجهز به یک دودکش مستقل و کلاهک استاندارد (H) بوده و مسیر دودکش تا پشت بام باز و بدون درز باشد.

 وی افزود: استفاده از وسائل غیراستاندارد گرمایشی برای گرم کردن محیط همانند اجاق خوراک پزی و بخارهای تبدیلی و نصب وسایل گرمازا در داخل حمام از دیگر موارد غیر ایمن در استفاده از گاز طبیعی است.

سخنگوی شرکت گاز استان با بیان اینکه وسائل گازسوز برای سوختن، نیاز به هوا و اکسیژن کافی دارند، اظهار داشت: نبود هوای کافی برای سوختن گاز باعث کمبود اکسژن محیط می‌گردد که بسیار خطرناک می‌باشد و باید در صورت استفاده از وسایل گرمایشی در محیط از بستن تمام درزها و پنجره ها خودداری نمود و محلی برای تهویه‌ هوا و تبادل اکسیژن در نظر گرفته شود.

فتح‌الله‌زاده در مورد نحوه اطمینان از مکش کامل دودکش گفت: دودکش‌ها باید قبل از نصب وسایل گرمایشی کاملا تست شود، با روشن کردن کبریت و قرار دادن آن در دهانه دودکش می توان به راحتی از عملکرد دودکش اطمینان حاصل کرد در صورتیکه دودکش بخاری درست کار کند شعله آتش به سمت داخل دودکش کشیده خواهد شد و این آزمون هر سال باید بدون استثنا تکرار شود.

این مقام مسئول در مورد استفاده از لوله‌های خرطوم به‌عنوان دودکش هشدار داد افزود : لوله های انعطاف پذیر و یا خرطومی که به اشتباها به‌عنوان رابط دودکش مورد استفاده قرار می گیرند، به علت عدم چفت کامل با وسیله گازسوز و دودکش بسیار خطرناک بوده سلامت و جان اعضای خانواده را به شدت تهدید می‌کند.

فتح‌الله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد این شرکت در بخش فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: تهیه و تولید برنامه‌های تلویزویونی و رادیویی «یاشاییش شعله سی» و «یانار اجاق» با مشارکت صدا و سیما مرکز استان، برگزاری جنگ های آموزشی مصرف بهینه و ایمن از گاز طبیعی در قالب طنز برای دانش‌آموزان، آموزش دهیاران ۲۱ شهرستان استان و برپایی چادرهای مشاوره در میادین و محلات … از جمله اقدامات شرکت گاز استان در راستای فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه بوده است.

وی اظهار داشت: مشارک در ساخت سریال تبریزلی تاجر،  دوبله کارتون آقای ایمنی به زبان آذری و پخش آن در میان برنامه های مشارکتی صدا و سیمای استانی با موضوع مصرف بهینه و ایمن از گاز طبیعی، پخش لوح فشرده کارتون آقای ایمنی در مدارس، درج پیام‌های صرفه جویی و ایمنی در نشریات استانی به صورت روزانه و انجام مصاحبه مدیر عامل، معاونین و کارشناسان  گاز استان با برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون و همچنین برپایی ایستگاه های مشاروه مصرف بهینه و ایمن به صورت چهره به چهره در سطح استان و اجرای پروژه اثر بخشی کانال‌های اطلاع‌رسانی با توجه به نیاز مخاطبان از دیگر اقدامات این شرکت در راستای ترویج و فرهنگ سازی در مصرف ایمن و بهینه از گاز طبیعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هر برنامه و اقدامی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و ایمن از گاز طبیعی زمانی موثر خواهد بود که با همکاری و مشارکت مردم شریف استان در رعایت نکات ایمنی و مصرف بهینه همراه باشد لذا امید است با اقدامات انجام گرفته و مشارکت و همیاری مردم فهیم استان شاهد کاهش حوادث ناشی از مصرف گاز طبیعی در اقصی نقاط استان باشیم.

سخنگوی شرکت گاز آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین مواردی که مشترکان باید به آن توجه داشته باشند تنظیم دمای اتاق به دمای رفاه است که استاندارد آن بین ۱۸ تا ۲۱ سانتیگراد است که نقش مهمی  در کاهش مصرف گاز دارد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان اظهار داشت: مشترکان می‌توانند برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای با امداد ۱۹۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/