به گزارش انعکاس بناب به نقل از دیار آفتاب؛ سردار محمدرضا نقدی صبح امروز در بیست و هشتمین جلسه ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی استان مرکزی؛ با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اقتصادمقاومتی است، گفت: تنها راه عبور از گردنه‌های پیش روی کشور اقتصادمقاومتی است و نمی توان به راه دیگری جز […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از دیار آفتاب؛ سردار محمدرضا نقدی صبح امروز در بیست و هشتمین جلسه ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی استان مرکزی؛ با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اقتصادمقاومتی است، گفت: تنها راه عبور از گردنه‌های پیش روی کشور اقتصادمقاومتی است و نمی توان به راه دیگری جز این دل بست.

وی افزود: باید برای تحقق اقتصادمقاومتی تلاش و همت کرد؛ برای این منظور بسیج نیز وارد میدان شده است.

رئیس بسیج مستضعفین کشور با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور گفت: امسال در ایام نوروز حضور ۴۵۰ گروه جهادی دانشجویی را در عمق روستاهای محروم شاهد بودیم که مشتاقانه برای محرومیت زدایی گام برداشتند؛ این ظرفیت استثنایی در کشور است که شاید در جایی دیگر نمونه آن نباشد.

سردار نقدی ادامه داد: می توان به جوانان در عرصه سازندگی کشور افتخار کرد؛ جوانانی که خودجوش هستند، انجام کارهای کوچک و پراکنده در سطح کشور از نظر بحث مدیریتی و نظارتی دشوار است اما با حضور گروه های جهادی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تشکیل قرارگاه جهاد اقتصادی از سوی بسیج

وی افزود: بسیج بزرگترین اتاق فکر را با ۱۲۰ هزار از تمام ظرفیت ها و تخصص‌ها عضو دارد و برای رفع مشکلات همفکری می کنند؛ پس از دور جدید تحریم ها قرارگاه جهاد اقتصادی را از همان سال ۸۹ تشکیل دادیم.

رئیس بسیج مستضعفین کشور گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های مغفول کشور به این عرصه ها ورود کردیم؛ با ارائه تسهیلات به متقاضیان فعالیت در عرصه های اقتصادمقاومتی توانستیم در این مدت ۲۳۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم بدون اینکه ریالی به دولت تحمیل شود.

سردار نقدی با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصتها در ایجاد بازار رقابتی و بازار مصرفی گفت: بایستی بازار صادراتی داشته باشیم، عراق بهترین بازار ماست در حالیکه متاسفانه از آن غفلت کردیم و امروز این بازار در دست ترکیه است.

تصور ایجاد رونق اقتصادی تنها با تعامل با کشورها غلط است

وی خاطرنشان کرد: تصورمان این است که روابط سیاسی خوب شود اقتصاد هم در همان مدار می چرخد در حالیکه اقتصاد قائده خاص خود را دارد؛ مسائل اقتصادی به روابط حسنه با کشورها بستگی ندارد.

رئیس بسیج مستضعفین کشور تصریح کرد: متاسفانه بازار ما واردات محور است چراکه بازاریان ما صادرات را بلد نیستند و نسبت به آن دانش و آگاهی لازم را ندارند؛ می طلبد که برای رفع این مشکل دولت یا اصناف چاره‌ای بیاندیشند.

اجرای طرح «بسیج همگام با کشاورز»

سردار نقدی با اشاره به دیگر برنامه بسیج در عرصه اقتصادمقاومتی گفت: اجرای طرح “بسیج همگام با کشاورز” از دیگر اقدامات بسیج است؛ کشاورزی ما سنتی است که این مسئله باعث می شود در نهایت ۱۰ برابر کمتر از آنچه که می بایست برداشت داشته باشیم.

وی بیان کرد: با علمی کردن کشاورزی می توان محصول بیشتر و با کیفیت تری را برداشت کرد؛ برای این منظور نیز بسیج در ۲۰ قدم؛ محصولات اساسی کشور را با مباحث کارشناسی به رشته تحریر در آورده و در قالب کتاب به چاپ رسانده است.

سردار نقدی افزود: اقدام دیگر بسیج در بحث صنایع تبدیلی است؛ از آنجا که ما گوش به فرمان ولی امر مسلمین و ولی فقیه زمان خود بوده و به این موضوع واقف هستیم که ولی فقیه از روی علم و تقوی و آگاهی سخن می گویند و نسبت به مسائل اشراف کامل دارند؛ با توجه به اینکه ایشان مرتبا صنایع تبدیلی کوچک روستایی را مورد تاکید قرار دادند این مطالبه را پیگیری کردیم و به این عرصه نیز وارد شدیم.

ضایعات ۵ میلیون تنی در بخش کشاورزی

رئیس بسیج مستضعفین کشور گفت: در حال حاضر ضایعات تولیدات کشاورزی ۵ میلیون تن است که با استفاده از صنعت تبدیلی می‌توان مانع از ایجاد ضایعات در بخش کشاورزی شد.

وی با اشاره به الگوی «نما نام» ادامه داد: بهترین الگو برای این منظور که هم بتوان از ضایعات این بخش کاست و هم بازار را برای محصول کسب کرد این است که تعداد زیادی از صنایع تبدیلی کوچک در یک منطقه متمرکز و مستقر شوند؛ این اقدام باعث می شود که ابزار تولیدی برای آن نیز در همان منطقه ایجاد شود ضمن اینکه دانش آن نیز بومی سازی می شود؛ مبادلات تجاری هم صورت می گیرد.

سردار نقدی تصریح کرد: بسیج مباحثی همچون آموزش، تسهیلات و تبلغیات را بر عهده می گیرد تا مشکل بازار را برای این کالاها و تولیدات رفع سازد.

گروه‌های جهادی صنعت راه‌اندازی شد

رئیس بسیج مستضعفین کشور با اشاره به ورود بسیج در حوزه صنعت گفت: امسال گروه‌های جهادی صنعتی راه‌اندازی شده است و به مانند گروه‌های بسیج جامعه پزشکی که در مناطق محروم برای خدمت رسانی به مردم حضور پیدا می کنند، یکی یکی کارخانه ها و صنایع عارضه دار را مورد پایش قرار خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار کارخانه در کشور دارای مشکل هستند که این گروهها مشکلات فنی، مدیریتی، مالی و حقوقی را دسته بندی و پایش می کنند و بین صنعت و دستگاه های اجرایی یا دستگاه های خدمات رسان و بانک ها وساطت می کنند؛ شاید در ابتدا کار سخت باشد اما مشکل رفع می شود.

اجرای غلط اصل ۴۴ در کشور 

سردار نقدی با اشاره به اینکه خصوصی سازی در کشور به غلط اجرایی شده است، گفت: منطق خصوصی سازی برای بالا بردن بهره وری بود.

دوبرابر نیاز کشور توان تولید روغن داریم

رئیس بسیج مستضعفین کشور افزود: دو برابر ظرفیت مصرف روغن کشور توان روغن‌گیری داریم ولی متاسفانه سالانه یک میلیون واردات در این زمینه صورت می گیرد چراکه برخی از تولیدکنندگان روغن کارخانه را خریداری می کنند و برای سود خود و شرکتهای چند ملیتی روغن وارد می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بسیج امتداد مردمی نهادهاست، در دوران دفاع مقدس به خوبی ورود کرد امروز هم در عرصه اقتصادی وارد شده و فرماندهانش دستگاه‌ها هستند.

انتهای پیام/رض