به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس از تبریز، محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه پلیس و تمام سازمان ها و نهاد های ذیربط مخالف فناوری و استفاده از فناوری در عصر ارتباطات نیستند، اظهار داشت: پلیس فتا درصدد ایجاد محدودیت در فضای مجازی نیست بلکه هدف پلیس […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس از تبریز، محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه پلیس و تمام سازمان ها و نهاد های ذیربط مخالف فناوری و استفاده از فناوری در عصر ارتباطات نیستند، اظهار داشت: پلیس فتا درصدد ایجاد محدودیت در فضای مجازی نیست بلکه هدف پلیس فتا مصونیت و استفاده صحیح از آن است.

وی گفت: اصحاب رسانه بازوی توانمند پلیس فتا هستند و ما با کمک و یاری رسانه‌ها در راستای اقدامات اجتماعی و ماموریت‌های محوله قدم بر می‌داریم.

محمودی ماموریت‌های ناجا را ایجاد کننده و مولد امنیت در فضای مجازی دانست و گفت: با توجه به رشد روز افزون جرایم سایبری و لزوم اطلاع مردم از فضای سایبری، پلیس نیز در صدد فنی شدن و بروز شدن بوده تا در مقابل هجمه‌های فرهنگی و جرایم سایبری دوشادوش مردم مقاومت کند.

محمودی تصریح کرد: اغلب جرایمی که در فضای سایبری به وقوع می‌پیوندد به‌خاطر عدم آشنایی به این فضا و کمبود سواد رسانه‌ای است و جرائم رسانه‌ای باید از طریق رسانه‌ها و مطبوعات به مردم اطلاع رسانی شود.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی جزو پنج استان پر وقوع جرم در فضای سایبری در کشور بوده و از حیث کشفیات نیز در رتبه اول کشور قرار دارد.

رئیس پلیس فتای استان در ادامه گفت:در هفت ماهه ابتدای امسال با افزایش ۶۴ درصدی وقوع جرایم سایبری و ۹۲٫۵ درصدی کشفیات روبه‌رو هستیم.

پدیده تکدی‌گری در فضای مجازی

محمودی پنج جرم اول استان در فضای سایبری را نشر اکاذیب، برداشت‌های غیر مجاز اینترنی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری رایانه‌ای و تهدید و اخاذی برشمرد و گفت: اخیرا نیز پدیده تکدی‌گری در فضای مجازی در حال رواج است.

وی تاکید کرد: هیچ سازمان و نهادی برای اعطای جایزه مردم را پای دستگاه خودپرداز نمی‌کشد! مردم هوشیار باشند و فریب کلاهبردان اینترنتی را نخورند.

 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شهروندان عزیز و کاربران فضای مجازی قبل از انتشار و اشاعه هر مطلبی در این فضا ابتدا تامل کرده و با در نظر گرفتن عواقب انتشار یک مطلب نسبت به پایگاه اجتماعی و آبروی افراد بی تفاوت نباشند.

محمودی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) گفت: فضای مجازی هم محضر خداست، در فضای مجازی هم مردم آبرو دارند در این فضا نیز گناه نکنیم.

رئیس پلیس فتای استان با هشدار به افرادی که فضای مجازی را با نشر فیلم‌ها و اکاذیب مسموم کرده‌اند، گفت: طبق ماده یک قانون جرایم رایانه ای، هر کسی که اقدام به تولید، ارسال، توزیع و یا معامله به قصد تجارت و نگهداری محتویات مبتذل و مستهجن کند از ۹۱ماه تا ۲ سال حبس و به جریمه ۵۰۰هزار تا ۴۰ میلیون ریال محکوم می شود.

محمودی تصریح کرد: تمام شهروندان باید در این خصوص اطلاع داشته باشند گرچه، اطمینان داریم اکثر کاربران فضای مجازی در کشور ما افراد مومن و متعهدی هستند ولی برخی افراد ناباب و غیر متعهد اقدام به چنین اعمال زشت و قبیح می نمایند که با این عمل هم فضای سایبر را آلوده می‌کنند و هم موجبات بی‌آبرویی خود را فراهم می‌کنند.

محمودی بیان داشت: از تمام شهروندان تقاضا داریم تصاویر، فیلم و متن‌ها را در فضای مجازی بارگذاری و در معرض دید همگان قرار ندهند و هرگز به افرادی که ناشناس هستند یا اطمینان ندارند هیچگونه اطلاعات خصوصی خود را نفرستند.

وی همچنین از شهروندان درخواست کرد اپلیکیشن و نرم افزارهای رایگانی از قیبل هک تلگرام و… را دانلود نکنند چرا که دانلود این گونه بدافزارها عامل نفوذ و هک می باشند و خود فرد با دانلود آنها عامل نفوذ برای سودجویان می‌شود.

محمودی از کاربران فضای مجازی خواست از یک گوشی مجزا که هیچ گونه فایل شخصی و خانوادگی در حافظه گوشی ندارد در تلگرام یا فضای مجازی استفاده کنند و نسبت به درخواست های مجوز دسترسی به گوشی مخاطب توسط ارایه دهنده های اپلیکیش های نسل جدید هوشیار باشند چرا که در هنگام نصب این نرم افزار ها بر روی گوشی، خود مخاطب اجازه دسترسی به اینترنت و حافظه گوشی را صادر می‌کند.

آموزش روش های هک در فضای سایبری جرم است

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی به شهروندان توصیه کرد به هیچ وجه از روی سرگرمی و کنجکاوی و اثبات توانایی های خود اقدام به انتشار مطالب در صفحات مجازی نکنند و قبل از تصمیم به هرنوع فعالیت در فضای مجازی از قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

وی از شهروندان درخواست کرد اطلاعات شخصی و عکس های خانوادگی خود را در گوشی‌های تلفن همراه و یا سیستم‌های کامپیوتری نگهداری نکنند.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی از شناسایی و تشکیل پرونده منتشرکنندگان فیلم‌های غیراخلاقی در فضای مجازی در استان خبر داد و گفت: برخی از این پرونده‌ها در دادگستری استان رسیدگی و یا در حال رسیدگی است.

این مقام انتظامی در ادامه با تأکید بر نظارت بیش از پیش والدین بر عملکرد و رفتارهای فرزندان خود، افزود: اگر والدین در این زمینه دقت لازم را نداشته باشند باعث ایجاد اختلالاتی شده که وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می‌کنند.

محمودی با بیان اینکه هدف بازی‌های رایانه‌ای غرب ترویج خشونت و درگیری در کودکان و نوجونان است، تصریح کرد: والدین باید ضمن آگاهی لازم، نظارت بیشتری بر استفاده فرزندان از شبکه‌های اجتماعی اعمال کنند.

وی از افزایش آمار استفاده مردم از اینترنت از ۴ تا ۸ ساعت در روز خبر داد و گفت: استفاده از رایاینه و تبلت به سن هشت سال رسیده است.

انتهای پیام/س