به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس از تبریز، آذربایجان در طول تاریخ ایران هر چند آبستن حوادث بزرگ بوده است ولی در خط مقدم حماسه‌های ملی و تاریخی و مردمی قرار داشته و توانسته است در دفاع از کیان ملی و ارزش‌های دینی و نظام و انقلاب اسلامی پیشتازی خود را به اثبات […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از  فارس از تبریز، آذربایجان در طول تاریخ ایران هر چند آبستن حوادث بزرگ بوده است ولی در خط مقدم حماسه‌های ملی و تاریخی و مردمی قرار داشته و توانسته است در دفاع از کیان ملی و ارزش‌های دینی و نظام و انقلاب اسلامی پیشتازی خود را به اثبات برساند.

مردم آذربایجان دارای ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی ویژه از جمله دینداری، شجاعت،در صحنه بودن، ولایتمدار بودن، سختکوشی و تلاشگری و صدها ویژگی منحصر به فردی هستند که آنها را توانمند در خلق «حماسه» و «یوم الله» در تاریخ ایران و انقلاب کرده است.

اگر نگاهی هر چند گذرا به تاریخ داشته باشیم به نیکی در خواهیم یافت، مردم آذربایجان در کنار همه خصوصیات برجسته خود، واجد ویژگی مهمی هستند که می‌توان آن را تحت عنوان «خالق حماسه و یوم الله » مورد بررسی قرار داد.

بی‌شک روزی که شاه اسماعیل صفوی مذهب تشیع را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کرد و یا ایامی که مردم تبریز در جریان مشروطیت و با رهبری مردان نیکنامی همچون ثقه الاسلام،شیخ محمد خیابانی ،ستارخان و باقرخان در مقابل استبداد ایستادگی کردند و یا روزی که قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ را خلق کردند و… در حقیقت در لابلای تاریخ نشانه‌گذاری و «خلق حماسه و یوم الله » می‌نمودند تا بسان چراغ راهنمایی برای آیندگان باشند.

مقام معظم رهبری در کلامی می‌فرمایند: « روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود، همه مثل هم هستند؛ این انسان‌ها هستند، این اراده‌ها و مجاهدت‌هاست که یک روز را از میان روزهای دیگر بر می‌کشند و آن را مشخص می‌کنند و مثل یک پرچمی نگه می‌دارد تا راهنمای دیگران باشد .»

 از جمله این یوم الله‌ها و حماسه‌ها روز ۸ دی ۱۳۸۸ است که با حضور به موقع و دشمن شکن مردم انقلابی و  ولایتمدار آذربایجان در صحنه دفاع از ارزش‌ های دینی و انقلاب اسلامی و دفع نقشه‌های فتنه‌گران و حضور مردم سایر شهرها به تبعیت از بصیرت مردم آذربایجان در صحنه دفاع از نظام و انقلاب در ۹ دی ۱۳۸۸ ، این روز را  به «یوم اللهی» دیگر در تاریخ ایران تبدیل کرد. روزی که به «روز بصیرت و بیعت امت با ولایت» در تقویم کشور نامگذاری گردید.

حوادثی که باعث شکل‌گیری حماسه ۸ دی ۱۳۸۸ در تبریز و ۹ دی در کشور گردید شاید به طور خلاصه بتوان در «طراحی و نقشه دشمن » برای هدایت جامعه به سوی ناامنی و ماهی‌گیری از وضعیت متشنج خود ساخته برای انقلاب‌زدایی و بازگشت به ایران و خوابی که به فرموده مقام معظم رهبری تعبیر نشد و «بی‌بصیرتی و در پازل دشمن بازی کردن برخی خواص و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری» بر شمرد که قانون بازی را رعایت نکرده و آشوب اجتماعی را برپا کردند که خود نیز قادر به جمع کردن آن نبودند.

بصیرت مردم که به فرموده مقام معظم رهبری در بیشتر موارد اکثریت مردم برخلاف خواص دارای بصیرت هستند، توانستند با خلق حماسه، فتنه‌گران و حامیان خارجی آنها را در اجرای نقشه‌های خود و رسیدن به اهداف براندازی ناکام بگذارد، هرچند زمینه‌های آشوب‌های اجتماعی و حمایت‌های دور و نزدیک خارجی‌ها برای فتنه‌گری در آذربایجان هم وجود داشت ولی بصیرت بالا، دینداری و ولایتمداری مردم آذربایجان باعث پیشتازی آنها در مبارزه با فتنه‌گران و حامیان خارجی آنها و دفاع ارزش‌ها و انقلاب اسلامی در ۸ دی ۱۳۸۸ شده و زمینه را برای حضور مردم سایر شهرها در ۹ دی فراهم کرد.

شرایط ویژه آذربایجان بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸

قومیت و قوم گرایی: با توجه به مسأله قومیت و نقشه دشمنان در سوء استفاده از این قضیه برای رسیدن به اهداف خود، این زمینه به طور طبیعی در منطقه آذربایجان وجود داشت، بنابراین دشمن سعی می کرد با استفاده از این خصیصه طبیعی موجود در منطقه به عنوان یک گسل  اجتماعی استفاده کرده و در آشوب‌های اجتماعی و نارضایتی‌های موجود در انتخابات دمیده و آشوب‌های اجتماعی را گسترش داده و به اهداف شوم خود برسد.

لازم به ذکر است که وجود اقوام مختلف در یک کشور به‌عنوان یک فرصت برای دشمنان برای سوء استفاده است که در زمان‌های لازم سعی می‌کنند تا آن را فعال کنند هر چند که وجود یک شکاف اجتماعی به‌عنوان قومیت و قوم‌گرایی شاید زیاد مشکل‌ساز نباشد ولی وقتی با سایر شکاف‌ها و آشوب‌های اجتماعی هم افزایی پیدا می‌کند، می‌تواند تولید یک بحران برای هر کشوری بنماید.

دشمن هم سعی کرده بود با هم‌افزایی شورش‌های اجتماعی و نارضایتی‌های انتخاباتی و تحریک قوم‌گرایی در مناطق آذری‌نشین از هنر پیشتازی آذربایجانی‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند که به دلیل هشیاری و بصیرت بالای مردم با وجود فراهم بودن زمینه‌ها، موفق نشدند.

توطئه پسر آذربایجان: از جمله زمینه‌ها برای بهره‌برداری از مناطق آذری نشین برای تحریک احساسات مردم و کشاندن آنان در آشوب‌های اجتماعی بعد از انتخابات در سال ۱۳۸۸ توهم« توطئه پسر آذربایجان» بود که توسط همسر یکی از کاندیداهای ۸۸ رونمایی شد.

آنها می‌خواستند با استفاده از انتساب وی به آذربایجان، از احساسات مردم سوء استفاده کرده و در کشاندن مردم به خیابان‌ها و ایجاد شورش‌های خیابانی و بهره‌برداری از این قضیه آن را به دیگر نقاط کشور تسری دهند، این امر البته از سوی رسانه‌های مختلف معاند خارجی و تحلیل‌گران آنها در آن زمان مطرح و به‌صورت گسترده از جمله توسط رسانه‌های دولت آذربایجان برای سوء استفاده خود تحلیل می‌شد، موضوعی که هر چند به‌عنوان یک نظریه در بحث رأی دادن مطرح است و مردم مناطق هر نامزد انتخاباتی از روی احساسات معمولاً به نامزد منطقه جغرافیایی خود رأی می‌دهند، ولی این امر در استان آذربایجان‌شرقی هم اتفاق نیفتاد و آقای احمدی‌نژاد از آقای موسوی بیشتر رأی آوردند که این امر هم نشان از بصیرت بالای مردم و تأثیرگذاری کم احساسات در انتخاب آنان دارد.

هم زمانی با ۳۱ دسامبر: روز ۳۱ دسامبر(۱۱ دی) هر سال از سوی دولت آذربایجان به عنوان روز همبستگی آذری‌های جهان نامگذاری شده است و تعطیل رسمی و به‌عنوان عید مطرح می‌کنند( هر چند این روز تحریف شده و روزی است که مردم نخجوان در سال ۱۸۸۹ میلادی با شکستن حصارهای مرزی به داخل خاک ایران آمده و خواهان پیوستن به ایران بودند) هم زمانی این آشوب‌ها و شورش‌ها با این روز در دشمنان ما امیدواری‌هایی ایجاد می‌کرد تا بتوانند از فرصت‌های پیش رو استفاده کنند، هر چند که در طول ۸ ماه بعد از انتخابات از اینگونه فرصت‌ها زیاد بوده و نتوانسته بودند استفاده کنند.

عدم همراهی مردم آذربایجان با دشمنان در این برهه زمانی با وجود زمینه و شکاف اجتماعی دیگر و خلق یوم‌اللهی و حماسه دیگر در ۸ دی (۳روز زودتر از ۱۱دی) نشان از انقلابی و بصیر بودن مردم آذربایجان دارد که دشمنان را ناکام می‌گذارد.

بنابراین مناطق آذری نشین از جمله آذربایجان‌شرقی از لحاظ زمینه‌های لازم برای راه اندازی یک آشوب اجتماعی با انواع شکاف اجتماعی (قومی، زبانی،..) علاوه بر مشکلات مختلف روزمره درگیر بوده که دشمن را به طمع انداخته بود ولی دیانت و بصیرت مردم آذربایجان علاوه بر عدم همراهی با برنامه‌های دشمنان و فتنه‌گران داخلی، خالق حماسه‌ای دیگر در تاریخ ایران به نام «یوم الله ۹ دی»  گردیدند.

اقدامات حماسه ساز ۸ دی در تبریز

بعضی از کارها و اقدامات در جای خود از لحاظ زمانی و مکانی می‌تواند تأثیر گذار باشد و بعد از گذشتن فرصت می‌تواند نتایج منفی هم داشته باشد. در ۸ دی ۱۳۸۸ تبریز هم برخی از اقدامات حماسه‌ساز از طرف مردم و مسؤولان و بزرگان شهر انجام شد که باعث ایجاد حماسه ۸ دی تبریز و ۹ دی در کشور شد.

حضور به موقع و حماسی مردم در صحنه: در طول ۸ ماه مردم متدین و انقلابی آذربایجان ،خار در چشم و استخوان در گلو به تبعیت از ولایت صبر کرده بودند تا فتنه گران و بی بصیرت ها به راه راست و حقیقت برگشته و اعلام پشیمانی کنند، هر چند که این صبر نتیجه داده و باعث جدایی غافلان از فتنه‌گران شد و عده آنها نسبت به خردادماه ۸۸ خیلی کم شد، ولی حماقت و اهانت این عده قلیل در روز عاشورا که مهره‌های اجانب در دشمنی با اسلام و انقلاب بودند، باعث شعله ور شدن خشم انقلابی مردم آذربایجان در روز ۸ دی شد که به‌صورت خودجوش و گسترده در خیابان‌های شهر حضور بهم رساندند و با فتنه گران اتمام حجت کردند که دیگر آنها را تحمل نخواهند کرد.

هر چند که درگیری‌های خیابانی و آشوب‌های اجتماعی به دلیل شاخصه دینداری، بصیرت، ولایتمداری و شجاعت مردم در طول ۸ ماه به ندرت و آن هم به‌صورت خیلی محدود در برخی جاها دیده شده بود ولی با این حضور به آشوب‌گران و فتنه‌گران در تبریز و دیگر شهرها از زبان امام جمعه شهر اتمام حجت شد که بعد از آن با خلق حماسه ۹ دی در دیگر شهرها، دیگر شاهد حضور فتنه‌گران در خیابان‌ها نبودیم.

حضور بالاترین شخصیت دینی و مذهبی استان در صحنه

علاوه بر حضور اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد، دانشجو و دانش آموز، بازاری و کارمند،شخصیت‌های سیاسی مختلف لشکری و کشوری، حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز که شخصیتی انقلابی و مذهبی و از اعضای مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد و در کنار سایر مردم در این راهپیمایی شرکت کرده بود، برای مردم انقلابی استان و سایر استان‌ها محرک خوبی برای اتمام حجت با فتنه‌گران بود.

آیت الله شبستری به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه محبوب تبریز و از اعضای مجلس خبرگان رهبری مورد احترام مردم آذربایجان بوده و همیشه مواضع انقلابی ایشان زبانزد خاص و عام بوده و می باشد و در این روز علاوه بر محکوم کردن کار فتنه گران در توهین به مقدسات، در حالی که دو دستی بر سر و عمامه خود می‌کوبید از قوه قضائیه خواست که در برخورد با فتنه‌گران مماشات نکند و اتمام حجت کرد که در صورت ادامه این وضعیت مردم آذربایجان تحمل نکرده و کفن پوش راهی تهران خواهند شد تا کار فتنه‌گران را یکسره کنند این کارها و این اتمام حجت به نظر می‌رسد در تحریک احساسات مردم سایر شهرها که از صدا و سیما نیز پخش شد، نقش مهمی داشت.

شعارهای انقلابی:

شعارهای مطرح در این راهپیمایی نشان از بصیرت مردم و اتمام حجت آنان و خواسته آنان از مسؤولان در برخورد با فتنه‌گران دارد، شعارهایی که نشان از غیرت دینی و ولایتمداری و سر آمدن کاسه صبر حزب اللهی را نشان می‌داد.

اقشار مختلف مردم در آن روز که تا شعاع چند کیلومتری مصلا را از هر طرف پوشانده بودند، یکصدا فریاد می‌زدند، موسوی و کروبی اعدام باید گردد، منافق کجایی، حزب‌الله آمده، دستگاه قضایی مجازات، مجازات، موسوی حیا کن، انقلاب را رها کن، وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد این در حالی بود که لحظه به لحظه صفوف مردمی فشرده‌تر می شد.

علل عدم همراهی مردم آذربایجان با آشوبگران

بصیرت بالا

مردم آذربایجان در طول تاریخ از زمان رسمی شدن شیعه به‌عنوان دین رسمی در ایران، همراه با مراجع و بزرگان مدافع اسلام و ایران در برابر متجاوزان و آشوبگران داخلی بوده است و قضایای نهضت مشروطیت و مبارزه با استبداد داخلی و پیشوازی و همراهی از نیروهای دولت مرکزی توسط مردم بعد از اتفاقات جعفر پیشه‌وری در قبل از انقلاب و عدم حمایت از طرفداران شریعتمداری و ارسال رساله‌های ایشان بعد از اتفاقات آن زمان به جلو دفتر ایشان در قم توسط قشر عظیمی از مردم آذربایجان و عدم همراهی با آشوبگران در قضایای مختلف در سال ۷۸ و ۸۲ و ۸۸ و حمایت از ولایت و نظام و انقلاب نشان از بصیرت بالای مردم آذربایجان بوده است، هرچند که زمینه‌های قومیتی و هم مرزی با کشورهای حیله‌گر در بر هم زدن امنیت ملی وجود داشته است.

دینداری

مردم آذربایجان مردمانی دیندار، مومن، متدین و مذهبی بوده و برنامه‌های مذهبی در طول سال و ماه محرم و حضور گسترده مردم در این برنامه‌های مذهبی و عشق و ارادت آنها به اباعبدالله الحسین – علیه السلام- نشان‌های این امر می باشد. طبیعی است که کسانی که چنین ارادتی به خاندان اهل بیت دارند که زبانزد خاص و عام و داخل و خارج کشور می‌باشد، در مقابل توهین و اهانت برخی خود فروخته به خاندان عصمت و طهارت و نظام و انقلاب ساکت ننشسته و علاوه بر عدم حمایت از آنها در راه مبارزه با آنها پیشقدم نیز خواهند بود.

سخنان نماینده ولی فقیه در استان حضرت آیت الله شبستری در روز ۸ دی و اتمام حجت ایشان با فتنه گران و تذکر به رئیس قوه قضائیه که در صورت تکرار این اهانت‌ها مردم آذربایجان کفن پوش به سوی تهران عزیمت کرده و کار آنها را یکسره خواهند کرد، گواه بر این ادعا است.

عملکرد مسؤولان استان

برخورد مسؤولان استان و برگزار کنندگان انتخابات در استان در جلوگیری از بروز نارضایتی و اغتشاشات بعد از انتخابات همانند برخی از شهرهای دیگر موثر بوده است، اینکه نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بعد از اتمام رأی‌گیری و قبل از اعلام نتایج در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده و بر صحت برگزاری انتخابات و قبول نتیجه شمارش آرا ، هر چه که باشد، از یک طرف تزریق آرامش به جامعه بود که با وجود تبلیغات مختلف انتخابات در صحت و سلامت برگزار شده است و از سوی دیگر نشان از بلوغ سیاسی مردم است که با قبول نظرات نماینده نامزدها، با وجود تبلیغات گسترده، آتشین و خیابانی تا آخرین لحظات روز تبلیغات، سعی در رعایت اصول انتخاباتی و حفظ آرامش در جامعه داشتند و تا آخر هم این وضعیت را رعایت کردند حتی این نمایندگان نامزدها در استان بعد از اعلام نتایج هم در برنامه‌های تلویزیونی با قبول نتایج شمارش آرا به پیروز انتخابات تبریک گفتند.

بنابراین با وجود زمینه‌های اغتشاشات اجتماعی در استان آذربایجان‌شرقی و تلاش دشمن در تحریک این زمینه‌ها و کشاندن مردم به سطح خیابان و برهم زدن امنیت اجتماعی برای بهره‌برداری و اجرای نقشه براندازی، مردم آذربایجان با خصوصیات دینی و انقلابی و بصیرت بالا و هوشیاری مسؤولان استان و حضور و مواضع انقلابی نماینده ولی فقیه و امام جمعه محبوب تبریز، آیت الله شبستری حماسه  ۸ دی در تبریز به وقوع پیوست تا زمینه خلق حماسه ۹ دی در کشور و یوم اللهی دیگر در تاریخ انقلاب باشد.

 

انتهای پیام/س