مهدکودک‌ها مراکز تربیتی به شمار می‌روند که در سال های اخیر در جوامع مختلف بخصوص ایران رشد چشمگیر داشته و خانواده ها اغلب کودکان خود را از سنین دو یا سه سالگی به بعد به این مراکز می سپارند. این مراکز تربیتی با ارائه محتواها، اجرای برنامه‌های و به کارگیری مربیان اقدام به آموزش کودکان […]

مهدکودک‌ها مراکز تربیتی به شمار می‌روند که در سال های اخیر در جوامع مختلف بخصوص ایران رشد چشمگیر داشته و خانواده ها اغلب کودکان خود را از سنین دو یا سه سالگی به بعد به این مراکز می سپارند.

این مراکز تربیتی با ارائه محتواها، اجرای برنامه‌های و به کارگیری مربیان اقدام به آموزش کودکان شما می کنند اما اینکه فعالیت این مراکز تا چه اندازه از تایید فرهنگی و علمی برخوردار است، شاید برای خیلی از والدین مورد غفلت باشد و شاید خیلی از آنها صرفا شیفته ی برنامه ها و کلاس های پر آب و تاب و دهن پرکنی چون آموزش زبان انگلیسی، آموزش کامپیوتر، خلاقیت و امثال آن می شوند در حالی که کمتر کسی به اهمیت این موضوع پی برده است که وقتی کودکی در این سن تحت تربیت فرد یا سازمانی قرار می گیرد، شخصیت او توسط آن فرد یا سازمان چنان ساخته می شود که در آینده هیچ والدینی قادر به تغییر آن نخواهد بود و این درحالی است که برنامه های جاری در این مراکز با ارزش ها و استانداردها فاصله ی بسیار دارند.

پیشتر برخی چالش‌های فرهنگی و آموزشی در مهدکودک ها مورد توجه پایگاه خبری آناج قرار گرفته است اما آخرین اخبار واصله به این پایگاه خبری حاکی از یک اقدام فرهنگی عجیب مبنی بر برگزاری جشن کریسمس در مهدکودک‌های تبریز است! این اتفاق مساله ای چالش برانگیز برای نظام تربیتی ایران است که می تواند از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام قدوسی  از خطرات نفوذ فرهنگی در مهدکودک ها به عنوان نهادهای حساس تربیتی هشدار داد و افزود: گاه خودی ها به صورت ناخودآگاه درگیر عملیاتی کردن پروژه نفوذ دشمن می شوند و تازه پس از گذشت مدت ها که تاثیر اقداماتشان در عمل مشاهد شد، به خود می آیند که دیگر دیر شده است.

مسئولین خوابند و دشمنان بیدار

وی افزود: در این بین مهدکودک ها به دلیل غفلت مسئولین موقعیت نفوذ و سوء استفاده قرار گرفته اند و هرچقدر ما از این مراکز غافل می شویم دشمن به همان اندازه از آن ها بهره برداری می کند.

مربی تربیتی کودک و نوجوان تاکید کرد: زمانی مهدکودک ها زیر نظر آموزش و پرورش قرار داد و زمانی هم تولیت آن به بهزیستی واگذار شد اما مدتی را نیز پا درهوا ماند که این بلاتکلیفی ها و غفلت مسئولین، بستر استفاده سوء را بیش از پیش فراهم کرد.

جشن کریسمس با کجای فرهنگ ما سازگار است؟

وی تاکید کرد: برگزاری برنامه هایی چون جشن کریسمس، سرودهای دارای محتوای نامناسب، الگو قرار دادن چهره های غیربومی و غیر ملی که هیچ سازگاری با فرهنگ ما ندارند و خیلی دیگر از اقدامات غیر اصولی در مهدکودک ها انجام می گیرد، غافل از اینکه در این مقطع سنی کودک از حساسیت ها بالایی برخوردار است و او که برای اولین بار از آغوش خانواده جدا شده و در این مراکز مشغول آموزش می شود همه ی آنچه را که از آموزگار و محیط یادمی گیرد، در شخصیت او تاثیر می گذارد.

مهدکودک ها برنامه های بیگانگان را روی کودکان پیاده می کنند

این کارشناس قرآنی با تاکید بر اینکه در مهدکودک ها برنامه های بیگانگان را روی کودکان پیاده می کنند، گفت: به بهانه ی تمدن خیلی از مفاهیم را به کودکان القاء می کنند، برای مثال ما مخالف آموزش زبان انگلیسی نیستیم اما چطور می شود کودکانمان انگلیسی را بهتر از ترکی می آموزند؟! این اقدامات به هر بهانه ای هم باشد کاسه ای زیر نیم کاسه دارد چرا که همه اینها فرهنگ غربی را در کودکان درونی می کنند.

این تصویر مربوط به جشن کریسمس یکی از مهدکودک های تبریز است که جهت رعایت بعد اخلاقی از نمایش تصویر کودکان امتناع کردیم.

برگزاری جشن کریسمس در کلیه مهدکودک ها ممنوع اعلام شده است

محسن ارشد زاده در پاسخ به چرایی برگزاری جشن کریسمس در مهدکودک های تبریز، اظهار کرد: در تاریخ ۲/۱۰/۹۵ به تمام مهدکودک های تبریز و شهرستان ها با ارسال نامه ای ابلاغ کرده ایم که با توجه به نزدیک بودن سال جدید میلادی از برگزاری جشن کریسمس جدا خودداری نمایند.

وی افزود: البته تا کنون نیز هیچ گزارشی در زمینه برگزاری جشن کریسمس به اطلاع ما نرسیده است و در صورت مشاهده ی چنین موردی برخورد جدی با مهدکودک مربوطه صورت می گیرد.

همه برنامه ها باید در قالب های ملی و رسمی برگزار شوند

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با تاکید بر ممنوع بودن اجرای برنامه هایی که خارج از قالب های رسمی و ملی می باشند، گفت: سازمان بهزیستی هر سال قبل از شروع سال تحصیلی ضمن اعلام شهریه مقرر به مهدکودک ها، برنامه ها و فوق برنامه ها و هزینه های دریافتی مربوط به آنها را نیز مشخص می کند که بر اساس این ابلاغیه برنامه های مذهبی، ورزشی، تفریحی و جشن ها در قالب برنامه های رسمی و ملی پیش بینی و تعیین می شوند.

وی در خصوص شیوه ی نظارتی سازمان بهزیستی بر مهدکودک ها، افزود: هرچند ما در آن واحد نمی توانیم در همه ی مهدکودک ها حضور پیدا کنیم اما ناظران مربوطه طی بازدید های مرتب و منسجم بر مهدکودک ها نظارت می کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر جشن کریسمس در مهدکودکی برگزار شود اصلا قابل گذشت، نیست، یادآور شد: البته شاید برخی مهدکودک ها صرفا برای ایجاد تنوع دست به اقداماتی چون گریم بابانوئل و امثال آن بزنند اما این طور هم نیست که چهارچوبی بر برنامه های فرهنگی و محتوایی حاکم نباشد بلکه تمام محتوای آموزشی تدوین شده برای مهد کودک ها مورد تایید وزارت آموزش و پرورش کشور و کمیته نظارتی سازمان بهزیستی می رشد.

با توجه به اهداف مترتب بر ایجاد و فعالیت مهد کودک ها در جوامع گوناگون، می توان نقاط قوت و ضعف هایی را بر این مراکز آموزشی متصور بود اما آنچه امروز مسئولین و متولیان مهدکودک ها را بیشتر در مظان اتهام قرار می دهد، بهره برداری های سوء جریان های معاند در راستای اجرای پروژه ی نفوذ است و سهل انگاری های واقع شده در مهدکودک ها دستاویز دشمنان قرار می گیرد.

مهدکودک ها خطا دارند اما نقاط قوت زیادی هم دارند

ارشد زاده در پاسخ به این چالش خاطرنشان کرد: معتقدم هنگام تحلیل موضوع باید قضیه را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و فقط نیمه ی خالی لیوان را نبینم چرا که مهدکودک های علی رغم خطاهایی که ممکن است مرتکب شوند، نقاط مثبت زیادی در زمینه تربیت و آموزش کودکان دارند.

وی ادامه داد: برای مثال ایجاد مهارت و آمادگی های ارتباطی، کلامی، اجتماعی، کمک به رشد جسمی (مثا با توزیع غذای گرم در مهدکودک های روستایی) و سایر برنامه ها نیز در مهدکودک ها اتفاق می افتد که همه ی اینها باید مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه با تاکید صرف بر خطای یک مهدکودک، کل این سیستم را زیر سوال برده و در افکارعمومی نگرش منفی ایجاد کنیم.

مهدکودکی که اقدام به برگزاری جشن کریسمس کرده است، مرکز پیش دبستانی است که زیر نظر آموزش و پروش قرار دارد نه بهزیستی!

مدیرکل سازمان بهزیستی استان در پایان تاکید کرد: مهدکودک های پیش دبستانی تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند و برنامه های آنها به بهزیستی ارتباط پیدا نمی کند و مساله ی مورد نظر پایگاه خبری آناج نیز مربوط به مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است نه مهدکودک و من به جرأت می گویم که در هیچ یک از مهدکودک های تحت نظارت بهزیستی جشن کریسمس برگزار نشده است.

حال اگر بخواهیم این موضوع را از منظر علمی مورد توجه قرار دهیم با این سوال روبرو می شویم که آیا اجرای برنامه هایی خارج از چهارچوب فرهنگی و ملی در مراکز آموزشی پذیرفته شده است یا خیر؟

فاطمه کریم زاده در این خصوص به خبرنگار آناج گفت: طبق اصل اساسی تعلیم و تربیت، هر برنامه ای که در سیستم آموزشی (چه مدارس و چه مهد کودک ها) مورد اجرا قرار می گیرد، باید از دو صافی روانشناسی تربیتی و فلسفه ی تعلیم و تربیت آن جامعه (که از فلسفه ی حاکم بر جامعه نشات می گیرد) بگذرد.

وی افزود: بر این اساس اگر فلسفه ی تعلیم و تربیت را در نظر بگیریم باید بگویم اصولا سیستم آموزشی و برنامه های آن باید طبق رویکردهای اسلامی صورت بگیرد نه فلسفه های غربی.

برنامه های تربیتی باید بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و برای انتقال فرهنگ ملی و دینی به افراد باشد

کارشناس ارشد برنامه درسی تاکید کرد: با توجه به اینکه فرهنگسازی و انتقال میراث فرهنگی یکی از رسالت های نظام اموزشی است، بنابراین باید همه ی برنامه ها در چهارچوب فلسفه اسلامی و در راستای انتقال فرهنگ دینی و ملی باشد نه فرهنگ جوامع دیگر.

وی ادامه داد: اگر در مهدکودک ها یا حتی در مدارس، برنامه هایی خارج از این چهارچوب به اجرا در می آید، اگر جشن کریسمس برگزار می شود یا شخصیت هایی چون بابا نوئل یا زورو برای کودکان ساخته می شود، پذیرفته شده نیست و درواقع با این کارها به جای اینکه نسل آینده را برای جامعه ی ایرانی تربیت کنیم و آنان را شهروندانی متعهد و وطن پرست باربیاوریم، داریم آنها را برای فرهنگ کشورهای دیگر تربیت می کنیم.

در وانفسای نفوذ و تهاجم فرهنگی که مهدکودک ها را نیز طعمه و بستر مبارزات فکری قرار داده است، انگشت اتهام را رو به سوی چه کسی باید گرفت و حلقه ی اصلی را کجا باید جست؟ که سرمایه، بودجه و سازمان های ملی، این چنین در خدمت امیال دشمنان قرار می گیرد و کودکان این مرز و بوم را ناخواسته به زمین بازی ناعادلانه وارد می کنند که نهایت آن جز به شکست هویت و فرهنگ ملی و دینی منتهی نمی شود.

گفتنی است؛ با توجه به اظهارات رییس سازمان بهزیستی استان در خصوص اینکه مهدکودک مورد نظر جزء مراکز پیش دبستانی تحت نظر آموزش و پرورش است، این موضوع در روزهای آتی از اداره کل آموزش و پرورش استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

منبع: آناج

انتهای پیام/س