به گزارش انعکاس بناب، ولی اله فرج الهی صبح امروز در جلسه سکونتگاههای غیر رسمی شهرستان بناب، با اشاره به  روند ساخت خانه فرهنگ بناب، گفت: دولت محترم و راه و شهرسازی، اعتبار ۱۰ میلیارد ریال برای خانه فرهنگ تخصیص داده که در حال حاضر بالای ۲۰ درصد پیشرفت دارد. فرماندار بناب با اشاره به […]

به گزارش انعکاس بناب، ولی اله فرج الهی صبح امروز در جلسه سکونتگاههای غیر رسمی شهرستان بناب، با اشاره به  روند ساخت خانه فرهنگ بناب، گفت: دولت محترم و راه و شهرسازی، اعتبار ۱۰ میلیارد ریال برای خانه فرهنگ تخصیص داده که در حال حاضر بالای ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

فرماندار بناب با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بافت های فرسوده، گفت: دو مورد پیشنهاد راستای بهسازی مناطق مسکونی و بافت های فرسوده داده شده است، یک باب مدرسه که منتظر ابلاغ و تایید آن هستیم، و مورد دیگر ساماندهی مناطق و معابر دیزج جنوبی است که با همکاری اهالی محله شورا و شهرداری بناب اقدام میشود.

وی افزود: اگر بخواهیم اهالی سایر محلات نیز با ما مشارکت کنند، باید این پروژه را هرچه سریعتر به پایان برسانیم تا مردم ببینند، که مشارکت و همت های مردمی بی فایده نیست.

وی با انتقاد از عدم استقبال مردم از طرح پروانه رایگان برای مساکن فرسوده، گفت: از یک سال گذشته شهرداری به محلات یازده گانه امکان ساخت با پروانه رایگان را تامین کرده است، ولی متاسفانه از این طرح استقبال خوبی نشده است، که باید اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد.

فرج الهی با تاکید بر ضعیف بودن مساکن در مناطق یازده گانه، گفت: ساختمان های فرسوده در این محلات به حالتی هستند که با کوچکترین لرزه از بین میروند، کسانی که میخواهند ساختمان خود را نوسازی، تعمیر یا مقاوم سازی کنند می توانند از تسهیلات و طرح پروانه رایگان استفاده کنند.

وی افزود: نظام مهندسی برای نظارت و نقشه کشی به مساکن فرسوده، ۵۰ درصد تخفیف، جهت همکاری بیشتر مردم در نظر گرفته است، که این خود امتیازی برای محلات ۱۱ گانه شهر است.

فرماندار بناب، گفت: فرهنگ سازی برای ارتقا مسائل فرهنگی و آموزش برای حرفه آموزی، ارتقا یا افزایش مهارت های کاری از جمله مباحثی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین از رئیس فنی و حرفه ای میخواهم که این برنامه را دنبال کنند و آموزش مهارت آموزی را در این محلات فراهم آورند.

وی با اشاره به نیاز حمایت مالی از افراد این مناطق گفت: با پرداخت تسهیلات بانکی و تخصیص دادن بخش عظیمی از اعتبارات بانکی به مشاغل خانگی و آموزش های فنی حرفه ای، از آنها حمایت کنیم تا بتوانند درآمد کافی داشته باشند.

فرج الهی با انتقاد از ضعف در تبلیغ و اعطای پروانه ساخت به این محلات، گفت: کل پروانه ساخت های صادره ۲۰۱ فقره است که این میزان غیرقابل قبول است.

وی در عین حال تصریح کرد: از این تعداد، ۱۲۶ فقره پروانه صادره برای بافت های نا کار آمد تعلق دارد.

نماینده عالی مقام دولت در شهرستان بناب در رابطه با تسهیلات اعطایی به بافت های فرسوده، گفت: مبلغ ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای ۹۰ واحد مسکونی از سوی بان مسکن و مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ۱۵ واحد مسکونی از سوی بانک ملی، به متقاضیان پرداخت شده است.

بابک نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری و رئیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان در این جلسه ضمن تبیین رویکرد دولت در محدوده های هدف احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری، گفت: در این سند۵۴۴ شهرستان به عنوان هدف معرفی شده که جمعا ۲۷۰۰محله در کل کشور است.
وی با اشاره به وضعیت سکونت گاه های غیر رسمی شهرستان بناب، افزود: در این شهرستان ۱۱سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد که بر اساس اطلاعات کسب شده ۲۹۵ هکتار را شامل میشود.
به گفته این مدیر استانی ۸۸ هکتار نیز در بافت فرسوده در بناب معرفی شده است که با هماهنگی مسئولان شهرستان، محلات هدف در سکونت گاه های غیر رسمی و بافت فرسوده مشخص شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همچنین ضمن تشکر از ستاد بازآفرینی شهری شهرستان بناب به دلیل تشکیل کارگروه ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سلامت، کارگروه ارتقاء اقتصادی، مشارکتهای مردمی و تسهیلات، درخواست کرد با توجه به ضرورت امر، کارگرو پیش بینی و پیش گیری از بافت های ناکارآمد شهرستان بناب نیز تشکیل گردد.
نجفیان محلات کوی پاسگاه و دیزج جنوبی بناب را به عنوان هدف در سکونتگاه های غیر رسمی عنوان کرد و گفت: در بافت فرسوده نیز محله کوزه گران و در بافت تاریخی محله گزاوشت مطرح هستند که برای سال ۹۵ محلات هدف معرفی شده اند.
وی از مسئولان شهرستان و دستگاه های اجرایی بناب خواست تا گزارش، برنامه ها و اقدامات خود در این خصوص را به ستاد استانی ارسال نمایند.

انتهای پیام/امین چالاکی/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱