به گزارش انعکاس بناب به نقل از تیک؛ در این میان مذاکرات زیادی نیز برای جذب سرمایه خارجی انجام شد اما اغلب آنها به دلایلی نظیر ذات قراردادی خود، فعلاً در مرحله مذاکره هستند یا آنکه هنوز تبدیل به قرارداد نهایی نشده اند؛ بجز صنعت آب و برق. در این زمینه حتی برق از صنعت […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از تیک؛ در این میان مذاکرات زیادی نیز برای جذب سرمایه خارجی انجام شد اما اغلب آنها به دلایلی نظیر ذات قراردادی خود، فعلاً در مرحله مذاکره هستند یا آنکه هنوز تبدیل به قرارداد نهایی نشده اند؛ بجز صنعت آب و برق. در این زمینه حتی برق از صنعت آب نیز جلو زده است و امروز در یک سالگی برجام معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با افتخار می‌گوید: صنعت برق توانست هدف اصلی برجام را در همان سال ابتدایی محقق کند.
هوشنگ فلاحتیان وزارت نیرو را پیشرو در دستاوردهای برجام خواند و اظهار کرد: وزارت نیرو فقط در بخش برق توانست ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کند. گمان نمی‌کنم در هیچ یک از صنایع دیگر این حجم از قرارداد تبادل شده باشد.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم در وزارت نیرو برای رفع مشکلات صنعت برق از تمام ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم گفت: البته بخش آب و آبفا نیز توانست قراردادها و موافقتنامه‌های خوبی برای جذب سرمایه خارجی منعقد کند. لذا مجموعه وزارت نیرو در بخش آب و برق
موفقیت‌های بزرگی بعد از برجام کسب کرد که در سطح عملکرد دولت طی یک سال بعد از برجام قابل ملاحظه است.
۲ قرارداد برقی تا پایان سال بعد از برجام مذاکرات بسیار متعدد و فشرده‌ای با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران انجام شد که به گفته فلاحتیان سرمایه‌گذاران خارجی در این ملاقات‌ها بر آمادگی‌شان برای سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه در کشور ما تأکید می‌کردند.
معاون وزیر نیرو نتیجه هزاران ساعت مذاکره را این‌طور بیان می‌کند: در نتیجه این مذاکرات پسابرجامی، موافقتنامه‌هایی با شرکت‌های متعدد از کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، چین و روسیه امضا کرده‌ایم. بعضی از این موافقتنامه‌ها تا آنجا پیش رفته که سرمایه‌گذار خارجی زمین گرفته است تا مطالعات اقتصادی را انجام دهند و در حال مذاکرات قرارداد  نهایی با آنها هستیم. وی ادامه داد: حداقل قرارداد سرمایه‌گذاری ۲ نیروگاه از این تعداد را تا پایان سال نهایی و اجرا می‌کنیم.
روس‌ها برای ایران نیروگاه ارزان می‌سازندیکی از دو قرارداد مذکور مربوط به نیروگاهی است که روس‌ها قرار است در ایران بسازند. نیروگاهی۱۴۰۰ مگاواتی در استان هرمزگان.
فلاحتیان با بیان اینکه بزودی جزئیات این قرارداد را به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد، گفت: در نیمه اول بهمن ماه مراسم کلنگ زنی این نیروگاه برگزار خواهد شد. محل ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان در فاصله بین میناب و جاسک است تا هم نیاز استان هرمزگان را تأمین کند و هم نیاز منطقه مکران که قرار است در آنجا صنایع مستقر شوند.
وی ارزش قرارداد ایران و روسیه را بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: روسیه این سرمایه را با وامی درازمدت و کم بهره تأمین خواهد کرد و نیروگاه ۵ سال یا حداکثر ۶ سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. بهره پایین این وام ۶/۱ میلیارد دلاری که منجر به ارزان تمام شدن نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی می‌شود، یکی از جاذبه‌های این قرارداد بوده است. البته فلاحتیان می‌گوید سازنده این نیروگاه تلفیقی از شرکت‌های ایرانی و روسی است و طرف روس در زمینه نیروگاه‌سازی با تجربه است.
این نیروگاه از نوع سیکل ترکیبی است و ظاهراً از کلاس F و H نیروگاه‌سازی که راندمان بالاتر از۵۸ درصد دارد تبعیت می‌کند.ترک‌ها ۲ هزار مگاوات نیروگاه می‌سازند
قرارداد نیروگاه‌سازی ترک‌ها در ایران نیز در مراحل پایانی است و به گفته فلاحتیان این قرارداد قبل از انقضای سال ۹۵ نهایی خواهد شد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون با دستگاه ذی ربط مذاکرات نهایی را انجام می‌دهیم گفت: در مورد ظرفیت نیروگاه در مرحله اول که باید به این سرمایه‌گذار داده شود هنوز بحث جریان دارد و درحال رایزنی و تعامل هستیم. شرکت ترک به ساخت نیروگاهی بیش از ۵ هزار مگاوات در روز تمایل دارد اما به گفته فلاحتیان دیدگاه‌های مختلفی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این حجم مطرح و بنا شد برای شروع کار ۲ سایت از ۵ سایت مقرر شده را بسازد. پس از آن ایران پیشرفت کار را بررسی کند و بعد در صورتی که طرف ترک موفق عمل کرده بود، کار توسعه یابد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: ۲ سایت تقریباً معادل ۲ هزار مگاوات است.
نیروگاه‌های تجدیدپذیر پسابرجامی بعد از برجام تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت برق بسیار زیاد شد. هم در نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا و هم در نیروگاه خورشیدی، بادی و زباله سوز. سرمایه‌گذاران آسیایی، اروپایی و حتی امریکایی در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر رغبت زیادی نشان دادند.
در این باره فلاحتیان می‌گوید: در خصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال با استفاده از تمایلاتی که بعد از برجام ایجاد شده حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف کشور وارد شبکه سراسری می‌کنیم. البته قولی که سازمان انرژی‌های نو به ما داده راه‌اندازی ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با استفاده از سرمایه خارجی است. معاون وزیر نیرو در پایان گفت: بعد از برجام مجموعاًسه میلیارد دلار سرمایه خارجی یا تأمین مالی از خارج کشور محقق شد که بیش از یک میلیارد دلار آن مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی روسیه و مابقی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود.

انتهای پیام/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱/امین چالاکی