به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا؛ سیده پریسا مهدی زاده روز سه شنبه در کارگاه ترویج کشت گیاهان دارویی در یاسوج اظهار داشت: کشور بلغارستان با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دومین تولیدکننده گل محمدی است، اما ۵۰ درصد از بازار تولید اسانس این محصول را در اختیار دارد. وی گفت: کشور ایران […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا؛ سیده پریسا مهدی زاده روز سه شنبه در کارگاه ترویج کشت گیاهان دارویی در یاسوج اظهار داشت: کشور بلغارستان با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دومین تولیدکننده گل محمدی است، اما ۵۰ درصد از بازار تولید اسانس این محصول را در اختیار دارد.
وی گفت: کشور ایران با داشتن بیشترین سطح تولید گل محمدی از نظر تولید اسانس و فراورده‌های گل محمدی عقب است در حالی که هر لیتر گلاب، چهار تا هفت دلار در بازارهای جهانی عرصه می‌شود.
این کارشناس وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از نظر عملکرد در واحد سطح نیز در جایگاه مناسبی نیست زیرا در ایران تولید گل محمدی در هر هکتار ۲ تن و در بلغارستان این میزان ۱۰ تن در هکتار است.
مهدی زاده بر لزوم کشت علمی گل محمدی از طریق شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: نگاه فنی در مزارع تولید گل محمدی ایران خوب نیست و با توجه به پایین بودن سطح عملکرد این محصول، باید با رویکرد مدیریت علمی میزان تولید را برای اقتصادی کردن فعالیت‌ها در این بخش ارتقا داد.
وی از پیش بینی بسته‌های حمایتی برای توسعه کشت گیاهان داروئی و گل محمدی شامل تحقیقات، آموزش، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و بیمه گیاهان دارویی خبر داد.
کارشناس مسئول کشت گیاهان داروئی وزارت جهاد کشاورزی به ظرفیت‌های گسترده برای سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی به عنوان یک بستر اشتغالزایی و درآمدزایی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای شکوفایی ظرفیت‌های کشت گیاهان دارویی در گذشته برنامه ریزی هدفمندی صورت نگرفته و این بخش مهم اقتصادی در حاشیه قرار داشت.
مهدی زاده توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت پیشرو را از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: جذب سرمایه گذاری و رونق کشت گیاهان دارویی یک حرکت جهانی است و در ایران به عنوان یک قطب تولید گیاهان دارویی شکوفایی بسترها و ظرفیت‌های این بخش مورد توجه جدی قرار دارد.
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد در سطح ۲۲ هزار هکتار از زمین های منابع ملی و حدود ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی انجام شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۱۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و بیش از ۵۰۰ هکتار مرتع است.
سالانه ۱۴میلیون شاخه گل رز در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود و کشت گل محمدی در این استان در حال ترویج است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: طرح توسعه باغ ها در زمین های شیب‌دار و ایجاد باغ انگور، انجیر و بادام دیم با مشارکت مردم و استفاده از توان آنها و حمایت دستگاه‌های مختلف اجرایی انجام خواهد شد.
جعفر گوهرگانی ابراز کرد: در سال زراعی جاری در شهرستان‌های سردسیری استان تلاش بر این بوده که حداقل یکهزار هکتار توسعه باغ های دیم در زمینهای شیب‌دار انجام شود و این کار نیز آغاز شده است.
وی اظهار داشت: احداث ۱۲ هکتار گلستان گل محمدی در مناطق کاکان، دهنوی بویراحمد و شهرستان لنده کهگیلویه و بویر احمد نتیجه بخش بوده و این کشت ۱۰۰ درصد به صورت دیم انجام شده است.
گوهرگانی تصریح کرد: توسعه باغ های دیم در زمین های شیب‌دار در سال‌های گذشته در استان وجود داشته اما به صورت جدی از سال ۹۵ با پیشنهاد استاندار و وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.
وی بابیان اینکه در شهرستان بویراحمد در منطقه دم چنار ۵۰۰ هکتار به صورت متمرکز گلستان گل محمدی ایجاد شود، گفت: حفر گودال و تهیه نهال بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و تا ۲ سال آینده حداقل ۲ هزار هکتار توسعه گلستان گل محمدی در مناطق مستعد استان ایجاد خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد نیز گفت: بخش خصوصی برای کشت گل محمدی در این استان آمادگی دارد.
جبار کیانی اظهار داشت: اتاق بازرگانی تلاش دارد با همکاری جهاد کشاورزی به اهداف برنامه ترویج کشت گل محمدی دست یابد.
وی عنوان کرد: فعال کردن صنایع تبدیلی، توجه به بازارهای صادراتی و کشت اصولی آن می‌تواند نوید بخش آینده بهتری برای کشاورزان باشد.
کیانی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برای گسترش کشت این گل در استان اقدام به برگزاری این کارگاه آموزشی کرده است.
کارگاه یک روزه راهکارهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی با محوریت گل محمدی روز سه شنبه با حضور کارشناسان، فعالان اقتصادی، کشاورزان و استادان دانشگاه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.
انتهای پیام/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱/امین چالاکی