به گزارش انعکاس بناب، ولی‌الله فرج الهی ظهر امروز در چهارمین جلسه کمسیون برنامه ریزی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بناب، با اشاره به اهمیت موضوع مبارزه با کالای قاچاق، گفت: از تلاش‌های شبانه روزی فرمانده نیروی انتظامی و همکاران، اداره اطلاعات شهرستان و همکاری‌های ستاد تعزیرات و گمرک شهرستان بابت […]

به گزارش انعکاس بناب، ولی‌الله فرج الهی ظهر امروز در چهارمین جلسه کمسیون برنامه ریزی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بناب، با اشاره به اهمیت موضوع مبارزه با کالای قاچاق، گفت: از تلاش‌های شبانه روزی فرمانده نیروی انتظامی و همکاران، اداره اطلاعات شهرستان و همکاری‌های ستاد تعزیرات و گمرک شهرستان بابت کشفیات بزرگ خشکبار، نهایت تشکر را داریم.

فرماندار بناب در ادامه اراده و تصمیم دولت تدبیر و امید در مبارزه با کالای قاچاق را ثمربخش دانست و گفت: اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی در کشور صورت بگیرد، باید از تولیدات داخلی حمایت شود و در کشور ما از ورود کالاهای قاچاق از مرز تا مرکز کشور جلوگیری شود.

وی با تأکید بر آسیب‌های وارده کالای خارجی، گفت: هر کالای ۲۵۰ دلاری که وارد ایران می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، باعث از بین رفتن یک شغل در کشور می‌شود، که این حقیقتی است که باید بپذیریم.

فرج الهی در ادامه، گفت: علاوه بر مبارزه بی‌امان و جدی لازم است در کنار آن فرهنگ‌سازی نیز صورت بگیرد، مردم باید فرهنگ این را داشته باشند که از خرید کالای خارجی امتناع کنند.

فرماندار بناب با بیان اینکه اگر بخواهیم تولید داخلی رونقی پیدا کند باید کالای خارجی را خریداری نکنیم، افزود: در مقابل کالای ایرانی نیز باید از استاندارد و کیفیت کافی برخوردار باشد، که نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت داشته است.

نماینده عالی‌ دولت در شهرستان بناب با هشدار به موبایل فروشان و سایر بازاریان شهر، گفت: اگر فروش گوشی و  کالای قاچاق در فروشگاه‌ها را جمع‌آوری نکنند، مجبور به اجرای طرح‌هایی در این زمینه نیز خواهیم بود؛ برای اینکه با مشکلات اقتصادی مواجه نشویم مجبور به مقابله با کالای قاچاق هستیم.

وی با اشاره به ارزش کالای ایرانی نسبت به کالای خارجی، گفت: بعضی کالاهای داخلی وجود دارد که از نظر قیمت به‌مراتب از کالاهای خارجی ارزان‌ هستند، باید ما مردم را تشویق به خرید این کالاها بکنیم.

فرج اللهی با اشاره به آمارها و جرائم قاچاق در بناب طی ده‌ماهه سال  ۹۴و ۹۵، گفت: ارزش ریالی کالاهای مکشوفه‌ی قاچاق در شهرستان بناب ۱۰ ماه سال قبل، ۲۷ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال بوده در حالی که در ۱۰ماهه مشابه سال جاری، ارزش مکشوفات ۷۹ میلیارد و ۵۷۸ میلیون ریال است، که این مقدار ۱۹۴ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است.

فرماندار بناب از افزایش ۷۶ درصدی توقیفات وسیله نقلیه نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه سال قبل، ۷۱ دستگاه و در همان مدت مشابه سال جاری، ۱۲۵ دستگاه وسیله نقلیه در بناب توقیف شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب تعداد پرونده متشکله‌ی قاچاق در ده ماه اول ۹۴ را ۱۰۰ فقره اعلام کرد و گفت: این در حالیست که در همان مدت مشابه سال جاری، ۱۳۲  فقره پرونده قاچاق در مراجع قضایی تشکیل پرونده یافته است.

وی افزود: تعداد متهمان دستگیرشده در ۱۰ ماهه سال قبل ۱۱۴ نفر و در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۷۵ نفر بوده است که این تعداد نیز ۵ درصد افزایش‌ یافته است.

فرج اللهی با اشاره به روزنه‌های نفوذ کالای قاچاق به شهرستان، گفت: راه‌های فرعی باید به هر طریقی توسط نهادهای مربوطه مسدود گردند،  تا از عبور قاچاقچیان از راه‌های فرعی شهر جلوگیری شود.

فرماندار بناب در ادامه با تأکید بر نیاز به کنترل داروخانه‌ها و فروش داروهای خارجی به‌صورت قاچاق توسط دست‌فروشان، گفت: به‌شدت باید پیگیر این موضوع باشیم که، هیچ شخصی در هیچ مکانی غیر از داروخانه دارو پخش نکند.

فرج الهی در خاتمه با اشاره به ضرورت وجود انبار دپوی کالای قاچاق در شهرستان بناب، گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا به‌زودی امکان ایجاد این انبار را فراهم‌سازیم.

فرمانده نیروی انتظامی بناب نیز در این جلسه با اشاره به‌ فرمان مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت برای مقابله با کالای قاچاق، گفت: از آغاز سال ۹۵ مبارزه با کالای قاچاق یکی از اولویت دارترین برنامه نیروی انتظامی استان برای ما ابلاغ‌شده است، که از آغاز سال ما مبارزه‌ خود را علیه قاچاق به طور جدی آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: کشفیاتی که طی سال ۹۵ توسط نیروی انتظامی و با همکاری سایر نهادهای نظامی و غیرنظامی شهرستان بناب صورت گرفته است، شاید در کل استان بی‌نظیر باشد، و همچنان این مبارزه به‌صورت جدی ادامه‌دار خواهد بود.

الهوردیان در ادامه، گفت: نیاز به شناسایی و ثبت انبارهای قانونی و دارای مجوز داریم که در صورت استعلام دچار مشکل نشویم، و راحت‌تر بتوانیم دپوهای قانونی را تشخیص دهیم.

این مقام فرماندهی نیروی انتظامی، با اشاره به نیاز مبرم انبار دپوی کالای قاچاق در بناب، گفت: در حالا حاضر برای دپوی کالاهای ضبط‌شده، مجبور به حمل کالا از شهرستان به مرکز استان هستیم.

انتهای پیام/امین چالاکی/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱