محمد فتحی زاده در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب با ارائه گزارش از وضعیت آمار شهدای شهرستان بناب، گفت: این شهرستان در طول انقلاب ۳۷۰ شهید به وطن خود هدیه داده است، که از این تعداد ۴ شهید انقلاب در راهپیمایی‌ها و ۳ شهید در بمباران‌های شهرستان‌های هم‌جوار شهید شده‌اند، ۳ تن از این ۳۷۰شهید […]

محمد فتحی زاده در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب با ارائه گزارش از وضعیت آمار شهدای شهرستان بناب، گفت: این شهرستان در طول انقلاب ۳۷۰ شهید به وطن خود هدیه داده است، که از این تعداد ۴ شهید انقلاب در راهپیمایی‌ها و ۳ شهید در بمباران‌های شهرستان‌های هم‌جوار شهید شده‌اند، ۳ تن از این ۳۷۰شهید بانوانی بودند که به مرتبه عالی شهادت رسیدند، و تعداد۷ شهید جاویدالاثر نیز به وطن خود هدیه داده‌ایم

فتحی زاده همچنین با اشاره به تعداد خانواده‌های این شهدا، گفت: از این تعداد شهدا فقط ۶۵ پدر و ۱۵۱ مادر شهید در قید حیات می‌باشند.

و از این تعداد ۵خانواده وجود دارد که دو فرزندشان به شهادت رسیده است.

وی با بیان اینکه ۵ خانواده دو شهیدی در بناب وجود دارد، گفت: در این شهرستان جانباز نخاعی نداریم، به تعداد  ۵جانباز قطع اندام و یا ۷۰ درصد وجود دارد، و ۳۲۵ جانباز ۲۵ درصد به بالا و ۵۴۱جانباز پایین ۲۵ درصد وجود دارد.

رئیس بنیاد شهید بناب در پاسخ به سؤال خبرنگار در رابطه با حقوق دریافتی جانبازان، گفت: متاسفانه در پرداخت حقوق برای جانبازان کوتاهی شده است، که سخت میشود آن را جبران کرد.

وی افزود: هیچ جانباز شاغلی از بنیاد شهید و دولت مبلغی به‌عنوان حقوق، حتی به مقدار کم هم دریافت نمی‌کند، متأسفانه در میان مردم شایعاتی در رابطه با دریافت حقوق کلان توسط جانبازان مستخدم به وجود آمده است که میگویند هم حقوق شغلش را میگیرد هم حقوق جانبازی، ولی این حقیقت ندارد و اکثر جانبازان چه در ادارات و چه در بازار که مشغول کار و تأمین درآمدهای خودشان هستند تنها درآمدشان همان حقوق اداره ای است که در آن مشغول هستند، و جانبازانی که از سواد کافی برای اشتغال برخوردار نبودند و اکنون بی‌کار می‌باشند هم به مقدار بسیار کمی به‌عنوان کمک‌ معیشت از بنیاد دریافت می‌کنند که آن‌هم شامل تعداد محدودی از جانبازان می شود.

فتحی زاده در ادامه با ذکر وجود جانبازان ثبت نشده در سیستم، اظهار کرد: کسانی هستند که در زمان جنگ جراحت پیدا کرده بودند و پس‌از آن اقدام به دریافت درصد جانبازی نکرده‌اند، و اکنون می‌خواهند درصد جانبازی خود را اخذ کنند، گفتنی است این امکان در صورتی ممکن است که از طرف بنیاد شهید شهرستان به استان و مرکز اعزام معرفی شوند و از محل اعزام نیز نامه به محل جراحت و درمان در زمان جنگ داده می‌شود و سپس با مدارکی که در دست دارند می‌توانند به گروه پزشکی معرفی‌شده و کارت خود را دریافت نمایند.

وی با انتقاد از تبعیض میان جانبازان ۲۵درصد به بالا و ۲۵درصد به پایین، اذعان داشت: متأسفانه حد و حدودی برای ارائه خدمات به جانبازان در نظر گرفته‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تبعیض میان جانبازان درصد بالاتر و پایین‌تر است، که این نیز باعث ناراحتی همه ما است، بارها جانبازان در مقابل ما اشک ریخته‌اند و گفته‌اند تقصیر ما چیست که بیشتر جراحت نداریم؟ بارها گفته‌اند مگر ما مانند هم‌ رزمانمان که درصد بیشتری دارند جان خود را سپر نکرده‌ایم؟ هیچ جوابی نمی‌توانیم پیدا کنیم، جز سکوت.

رئیس بنیاد شهید خاطرنشان کرد: بارها دراین‌باره با مقامات بالاتر مکاتبه داشته‌ایم، تا به این عزیزان نیز توجه گردد، ولی تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ایم، و بارها لایحه‌هایی دراین‌باره به مجلس رسیده و دست رد به سینه خورده است.

وی ادامه داد: اکنون نیز دو لایحه از شورای نگهبان به مجلس رفته است، امیدواریم قوانین نسبت به جانبازان اصلاح گردد، ولی همچنان برای این لایحه هم امید چندانی نیست، چرا که بارها ما را دست‌خالی بازگردانده‌اند.

فتحی زاده از وجود ۸۰ آزاده در این شهرستان خبر داد و گفت: آزاده هایی که در جنگ اسیر نیروهای بعثی عراق شده بودند، اکثراً پس از بازگشت از عراق به تحصیلات خود، با تشویقات بنیاد شهید ادامه دادند و اکنون مستخدم ادارات شهرستان هستند و کسانی هم که ادامه تحصیل نداده بودند اکنون از بازاریان و صنعت گرا موفق شهر هستند که این امر باعث افتخار ما است.

وی در خاتمه با ذکر اقدامات صورت گرفته برای صله ارحام جانبازان و خانواده شهدا، گفت: در اعیاد و ارتحال‌ها مراسماتی پیش‌بینی و اجراشده است که در این مراسمات تمامی جانبازان و خانواده شهدا دعوت می‌شود تا در کنار هم باشند و همدیگر را ببینند، شاید جانبازی باشد که هم‌رزم خود را سال‌هاست ندیده است، که این مراسم را وسیله‌ای برای صله‌رحم این عزیزان قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/امین چالاکی/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱