به گز ارش انعکاس بناب به نقل از فارس از مهربان، حجت‌الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید حوزه قضایی بخش مهربان که در سالن اجتماعات عباسیان اداره آموزش و پرورش منطقه مهربان برگزار شد، در سخنانی به فرازهایی از توصیه‌های امام علی (ع) در نهج البلاغه […]

به گز ارش انعکاس بناب به نقل از فارس از مهربان، حجت‌الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید حوزه قضایی بخش مهربان که در سالن اجتماعات عباسیان اداره آموزش و پرورش منطقه مهربان برگزار شد، در سخنانی به فرازهایی از توصیه‌های امام علی (ع) در نهج البلاغه خطاب به مدیران اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران به جای ازدیاد کار به تداوم صحیح امور انسان توجه کنند و در نظام ارزشی اسلام آنچه که مورد توجه پروردگار متعال است و به‌ عنوان شاخصه ارزشی و معیار ارزشمند در عملکرد مسؤولان همواره مورد توجه است و در کنار بحث کمیت، کیفیت خدمت و کیفیت انجام مسؤولیت است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی یکی از سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که خواست موکد مقام معظم رهبری نیز است، توجه به بحث پیشگیری است چرا که گرفتاری اساسی جامعه فراگیر شدن آسیب‌های اجتماعی است و همانند طلاق و مواردی دیگر که هم انسان‌ها را دچار مشکل می‌کند، انسان‌های شایسته از این وضعیت ناراحت هستند.

حجت‌الاسلام مظفری، بداخلاقی و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف نظارتی و اجرایی  اتفاق می‌افتد را از دیگر آسیب‌های اجتماعی جامعه برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، به آسیب‌های اجتماعی انتخابات در عرصه جامعه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزاری متوالی انتخابات است و به طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است.

تطمیع و وعده‌های دروغین بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی انتخابات است

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی انتخابات آن است که افراد با تطمیع و وعده‌های دروغین می‌خواهند با کسب رای مردم نماینده جامعه چه در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی چه شورای اسلامی شهر و یا خبرگان رهبری و نظایر آن شوند و از این آسیب بزرگ‌تر وجود ندارد چرا که مفهوم آن فاصله گرفتن از ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلابی است.

حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به اینکه باید توجه کنیم که هنگام برگزاری انتخابات مختلف چقدر با معیارهای اسلامی جلو می‌رویم، اظهار داشت: در حالی که هنوز تا انتخابات ایام زیادی باقیمانده است برخلاف قانون، بحث انتخاباتی آغاز شده و باید گفت که در انتخابات پول‌های کلان نیز توزیع می‌شود و حتی پول برق، گاز و آب افراد نیز داده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی از این طریق صاحب موقعیت و مسؤولیت شود، صلاحیت و مشروعیت قرار گرفتن در آن پست را ندارد و مگر دنیا چقدر ارزش دارد که از این طریق فردی صاحب مسؤولیت شود و گرفتن پست از این طریق چقدر ارزش دارد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به حوادث روی داده در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت: انسان اگر از خداوند تعالی فاصله بگیرد دنیا را به آتش می‌کشد و آبروی اسلام و نظام اسلامی را می‌برد.

حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به این نکته که تعدادی از فرزندان این ملت در دوران رژیم پهلوی و بعد در زمان انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس جان خود را از دست داده‌اند تا انقلاب شود و باقی بماند، تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی مسؤولیت ارزش بوده و برای رسیدن به هدف‌ها، مقام‌ها و آرمان‌های بلند همت لازم است.

رمز ماندگاری انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته وحدت کلمه است

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه رمز ماندگاری انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته، وحدت کلمه است، اظهار داشت: در طول ۳۸ سال که از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، کشورمان وارد بحث‌های حاشیه‌ای زیادی شده است.

وی گفت: اوایل انقلاب گروهک‌های معاند نظام، منافقان و جبهه خلق، بعد از آن هشت سال جنگ تحمیلی، بحث تحریم‌ها و جنگ فرهنگی از جمله مواردی است که خواسته‌اند از آن طریق کشورمان را وارد مسائل حاشیه‌ای کنند و خوشبختانه ملت آگاه و بیدار ایران در تمام صحنه حضور یافته‌اند و وحدت کلمه و حضور و همبستگی مردم در صحنه در قالب انتخابات، راهپیمایی‌ها، انقلاب و نظام را بیمه کردند و با یک اذن مقام معظم رهبری مردم در صحنه حاضر می‌شوند.

حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به توصیه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مدیران که اگر به مسؤولیتی گردن نهادید به آن  وفا کنید، افزود: پست‌ها و مسؤولیت‌ها میزان آزمایش انسان‌هاست و تلاش کنید سربلند از این مسؤولیت‌ها بیرون بیایید که قبول مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی نوعی تعهد است و باید به این نکته توجه داشت که مردم خدمتگزار می‌خواهند و افتخار ما آن است که خدمتگزار مردم باشیم.

در مقابل گردن کلفت‌ها که می‌خواهند از چنگال قانون فرار کنند، مماشات نمی‌کنیم

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی به مقوله خدمتگزار بودن در دستگاه قضایی اشاره کرد و اظهار داشت: خدمتگزار بودن در دستگاه قضایی به آن معنی است که از امکانات علمی و تکنولوژی روز نهایت را ببریم و برای کشف حقیقت تلاش کنیم و بعد از آن حکم صادر کرده و از آن حمایت کنیم تا اجرا شود.

وی گفت: قرار نیست با هر سفارشی در ظاهر حکم قانونی صادر کنیم و بلافاصله حکم را اجرا کنیم، در مقابل گردن کلفت‌ها که می‌خواهند از چنگال قانون فرار کنند، مماشات نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به خواسته مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی در داشتن نگاه ویژه به محرومان گفت: دستگاه قضایی تلاش می‌کند به آن افرادی که دسترسی به وکیل ندارند و اطلاعات و آگاهی‌های لازم را ندارند، امکاناتی را فراهم کند تا بتوانند از حق خود دفاع کنند و تا حدودی این امکان فراهم شده است.

وی گفت: تلاش شده است اطلاعات حقوقی به مردم داده شود تا مردم بدانند حقوق شهروندی و حقوق قانونی آنها براساس قانون اساسی و قوانین مدون کشور در بخش‌های مختلف چیست.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی افزود: در طول سال براساس قانون تعداد قابل توجهی از وکلای کانون و وکلای دادگستری استان آذربایجان‌شرقی به صورت رایگان از پرونده افرادی که بضاعت مالی ندارند در مراجع قضایی دفاع می‌کنند و از همکاران وکلای کانون و وکلای دادگستری می‌خواهیم که براساس قانون از شروع تا خاتمه در خصوص این پرونده‌ها همکاری داشته باشند.

مسؤولیت امانت است و طعمه‌ای برای مال‌اندوزی و کسب مقام نیست

حجت‌الاسلام مظفری تاکید کرد: قاضی نمی‌تواند صرفاً به خاطر محرومیت فردی در مقام قضاوت، حق را به او بدهد بلکه تلاش می‌کند شرایطی را برای رسیدن آن فرد به حقوق‌اش فراهم کند و در هر صورت باید توجه داشت که مسؤولیت امانت است و طعمه‌ای برای مال اندوزی و کسب مقام  نیست، ضمن آنکه در اسلام و نظام اسلامی وفای به عهد مورد توجه است و مسؤولیت در مقابل دیگران پاسخگو بودن است و این ارزش است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بدخلقی نشانه اقتدار یک قاضی نیست، اظهار داشت: بدون توجه به جوانب و توصیه‌ها با صلابت و قاطعیت حکم دادن و اجرای حکم قانونی داده شده و ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از مظلوم و بی‌اثر بودن تهدید، تهدیدکنندگان، نشانه اقتدار یک قاضی است.

حجت‌الاسلام مظفری تاکید کرد: قاضی باید در مقابل مردم خوش برخورد باشد و مردم احساس کنند دستگاه قضابی از خود آنهاست.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاکید ریاست قوه قضائیه در رسیدگی سریع توام با دقت به پرونده‌های قضایی؛ به عملکرد دستگاه قضایی استان در دوران مسؤولیت حدود ۲۰ ماهه خود اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۸ هزار پرونده مانده سال ۹۳ و قبل از آن در سیستم قضابی استان وجود داشت که از تیر ماه ۱۳۹۴ تاکنون بسیاری از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و رای صادر شده و آمار پرونده‌های مانده سال ۹۳ و قبل از آن در دادگستری استان آذربایجان‌شرقی اکنون به زیر ۴۰۰ پرونده رسیده است.

وی ادامه داد: بسیاری از پرونده‌های باقیمانده به خاطر اصرار طرفین بر ارجاع به  کارشناسی و به لحاظ حقوقی و شرعی امکان مختومه شدن نداشت و نوع موضوعات پرونده نیازمند کارشناسی، تحقیق بیشتر و کشف حقیقت بود و تلاش می‌شود در ایام باقیمانده سال ۹۵ بخشی از این پرونده‌ها به صدور رای منجر شده و مختومه شود.

حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به سیاست‌های قوه قضائیه در بخش پیشگیری، به موفقیت مجموعه دادگستری استان آذربایجان‌شرقی در بحث پیشگیری اشاره کرد و گفت: ۵۶ طرح از سوی دادگستری استان در بحث پیشگیری به قوه قضائیه ارسال شده است که در میان تمام استان‌های کشور، آذربایجان‌شرقی در این خصوص پیشتاز است  و ۶ تا ۷ طرح ابداعی دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با حضور معاون پیشگیری قوه قضائیه در استان تصویب و اجرایی شده است ضمن آنکه این طرح‌ها در سایر استان‌ها نیز در حال اجراست.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تلاش بر آن است که مردم آسان به حقوق خود برسند قبل از آنکه نیاز به مراجعه به سیستم قضایی داشته باشند.

حجت‌الاسلام مظفری با قدردانی از زحمات خدمتگزار صدیق در مجموعه قضایی استان مسعود لعلی سرابی رئیس سابق حوزه قضایی بخش مهربان اظهار داشت: وی انسان شایسته و متقی است که کارنامه عملکردشان بیانگر موفقیت‌ وی است و خصایص یک قاضی عادل را داشته و در تلاش بودیم از وی در مسؤولیت دادگستری شهرستانی استفاده کنیم که به خاطر مشکلاتی که داشتند این مهم میسر نشد.

وی اظهار امیدواری کرد، رئیس جدید حوزه قضایی بخش مهربان علی خانی که از قضات شایسته، صریح‌القلم، باسواد و شایسته هستند در این منطقه محروم منشا خیر و برکت باشند.

حجت‌الاسلام مظفری تصریح کرد:‌باید توجه داشته باشیم که محرومیت منطقه صرفاً محرومیت اقتصادی و امکانات است و از نظر فرهنگی، دینی و برخورداری از انسان‌های شایسته این منطقه برخوردار و غنی و شایسته تعظیم است.

انتهای پیام/