به گزارش انعکاس بناب، ناصر معینی ظهر امروز در نشست خبری که در نیروگاه سهند بناب برگزار شد با بیان اینکه در ایام زمستانی از سوخت مازوت به صورت اجباری استفاده می شد، گفت: ما علاقه ای برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های حرارتی نداریم، در حالی که در زمستان سال گذشته ۲۵ […]

به گزارش انعکاس بناب، ناصر معینی ظهر امروز در نشست خبری که در نیروگاه سهند بناب برگزار شد با بیان اینکه در ایام زمستانی از سوخت مازوت به صورت اجباری استفاده می شد، گفت: ما علاقه ای برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های حرارتی نداریم، در حالی که در زمستان سال گذشته ۲۵ روز در نیروگاه تبریز، یک و نیم ماه در نیرو گاه حرارتی بناب مجبور به استفاده از این سوخت شدیم که این کار به تنهایی در نیروگاه تبریز باعث به وجود آمدن خسارت ۷۰میلیارد ریالی شد.
وی با اشاره به اینکه امکان نصب فیلتر در نیروگاه های ایران در حد صفر است، افزود: فیلتر یک نیروگاه مانند فیلتر یک ماسک معمولی نیست بلکه فیلتر های بزرگ نیروگاه مانند یک کارخانه ای است که هوای مازاد از سوخت را تبدیل به هوای پاک می کند و شاید هزینه ساخت یک فیلتر برای نیروگاهی برابر باشد با تمامی هزینه های ساخت خود نیروگاه.
مدیرعامل شرکت تولید برق استان، درمورد ساخت فاز های ۳و۴ نیروگاه حرارتی بناب، بیان کرد: تمامی مراحل مطالعاتی و تاسیساتی دو فاز دیگر این نیروگاه به پایان رسیده است که این طرح توسط دئلت اجرا خواهد شد که محور اصلی سوخت این دو فاز، گاز خواهد بود.


معینی با اشاره به زمان بندی و برنامه ریزی های صورت گرفته بر تکمیل دو فاز دیگر نیروگاه، اذعان داشت: برنامه ریزی برای اجرای این طرح صورت گرفته است، که خوشبختانه در حال حاضر از برنامه تنظیم شده عقب نمانده ایم و تا جایی پیشرفت کرده ایم، توسعه یافته ی این نیروگاه حداکثر ظرف مدت سه سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: پس از اتمام طرح توسعه نیروگاه سهند بناب قدرت تولید برق این نیروگاه به ۶۵۰ مگاوات خواهد رسید و این توسعه برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
معینی با ذکر اینکه استفاده از آب زرینه برای نیروگاه بناب هزینه بسیار بالایی دارد، خاطرنشان ساخت: به طور نرمال هر ساعت ۱۲۳ متر مکعب آب در این نیروگاه استفاده می شود که این مقدار آب از زرینه رود تامین می شود و ما برای جلوگیری از هزینه های جاری، برای انتقال آب از تصفیه خانه بناب به این نیروگاه هستیم که در حال انجام مذاکرات و تامین تاسیسات این طرح هستیم.
معینی، گفت: صنعت برق در هر کشوری حرف اول را میزند در این شکی نیست که توسعه صنعت کشور به توسعه صنعت برق بستگی دارد، به همین جهت در نظر داریم ۱۲۰۰ مگاوات برق به تولید برق استان در سال های آینده اضافه شود.
وی خاطرنشان کرد: کشور ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق در خاورمیانه است که نیروگاههای تبریز، بناب و صوفیان با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ مگاوات تولید دو درصد برق شبکه را تامین می کنند.
مدیرعامل شرکت تولید برق استان با اشاره به اینکه کشور ایران از جمله کشورهایی است که در تعمیر و تولید نیروگاهها وابستگی ندارد، گفت: تعمیرات انواع قسمت های نیروگاهی با هزینه های بسیار پایین تر از سایر کشور ها در ایران توسط متخصصین ایرانی در حال انجام است که این خود باعث افتخار ما است.
معینی ادامه داد: میانگین مدت زمان تعمیر اورهال نیروگاه ها در جهان ۹۰ الی ۱۱۰ روز می باشد که این مدت در نیروگاه سهند بناب به ۹۰ روز تقلیل یافته که در تعمیرات نیروگاههای جهان رکورد محسوب می شود.
وی تامین برق مطمئن و حفظ و نگهداری نیروگاه را از اهداف مهم این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت: اگر اختلالی در تولید  برق صورت بگیرد و این نیروگاه به هر عنوانی از مدار تولید خارج شود، اولین منطقه ای که در خاموشی خواهد رفت نزدیکترین حوزه های مصرفی برق یعنی شهرهای اطراف خواهد بود.

انتهای پیام/امین چالاکی