ه گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرنگار مهر، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز گذشته اعلام کرده که فدراسیون فوتبال ایران به خاطر اتفاقات رخ داده در بازی تیم ملی ایران و چین در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مبلغ ۵۰ هزار فرانک جریمه شده است. این رای انضباطی به خاطر حضور بیش از […]

ه گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرنگار مهر، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز گذشته اعلام کرده که فدراسیون فوتبال ایران به خاطر اتفاقات رخ داده در بازی تیم ملی ایران و چین در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مبلغ ۵۰ هزار فرانک جریمه شده است. این رای انضباطی به خاطر حضور بیش از حد تماشاگران در ورزشگاه و پرتاب مواد محترقه برای ایران در نظر گرفته شده است.

اما جالب است که ایران پیش از بازی با چین هم مشمول جرایم سنگین فیفا شده بود که در زیر به آن اشاره می شود:

ایران – قطر؛ ۴۰ هزار فرانک

دیدار رفت تیم ملی فوتبال ایران با قطر به یکی از جنجالی ترین مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا تبدیل شد. ایران در دقایق پایانی بازی به گل برتری رسید و همین مسئله باعث شد تا درگیری هایی بین بازیکنان و اعضای دو تیم شکل بگیرد. فیفا علاوه بر محروم کردن تعدادی از بازیکنان دو تیم و جواد نکونام مربی تیم ملی ایران، ایران را ۴۰ هزار فرانک جریمه کرد و یک اخطار جدی هم داد. این جریمه به خاطر رفتار نامناسب تماشاگران و حضور افراد غیرمجاز در داخل زمین درنظر گرفته شد.

ایران – کره جنوبی؛ ۴۵ هزار فرانک

برگزاری دیدار رفت تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره جنوبی در روز تاسوعا باعث شده بود تا تعداد زیادی از تماشاگران در ورزشگاه آزادی حضور یابند و در جریان این مسابقه به عزاداری مشغول شوند. بعد از آن مسابقه بود که فیفا طبق اعلام ناظران خود، ایران را به خاطر سردادن شعارهای مذهبی و نصب بنرهای دینی به ۴۵ هزار فرانک، درج توبیخ و یک اخطار جریمه کرد.

ایران – سوریه؛ جریمه ایران در مالزی!

تیم ملی فوتبال ایران برای بازی با سوریه مصائب زیادی داشت. این مسابقه با درخواست سوریه به میزبانی مالزی برگزار شد. در آن مقطع زمانی شرق آسیا در فصل «منسن» یا بارش های شدید موسمی قرار داشت و به همین علت کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی به همراه فدراسیون فوتبال اعتراضهای زیادی را برای تغییر محل برگزاری مسابقه ترتیب دادند که در نهایت هم بی اثر ماند. تاکتیک سوریه در این مسابقه از یک سو و شرایط بسیاربد زمین به خاطر بارش باران از سوی دیگر خشم تماشاگران حاضر در ورزشگاه را در پی داشت و باعث پرتاب اشیایی از سوی آنها به داخل زمین شد. فیفا هم با استناد به این کار، ایران را ۳ هزار فرانک جریمه کرد.

ایران – چین؛ شانس آوردیم تماشاگران محروم نشدند

اتفاقات تلخ بازی تیم ملی فوتبال ایران با چین در ورزشگاه آزادی آنقدر پررنگ بود که شاید فدراسیون فوتبال هم خودش را برای محرومیت تماشاگران در مسابقات باقیمانده آماده کرده بود. در جریان این مسابقه، تماشاگران با پرتاب نارنجک به یک قدمی کمک داور مسابقه، وی را نقش بر زمین کردند ولی این کمک داور از جای خود بلند شد و بازی ادامه یافت. خوشبختانه در این مسابقه که به خاطر رایگان بودن، ازدحام عجیبی در ورزشگاه آزادی شکل گرفته بود، اتفاق بدتری رخ نداد.

فیفا به دلیل آنچه که استفاده از مواد آتش زا، ازدحام شدید تماشاگران در ورزشگاه و همچنین عدم استفاده از علایم تجاری فیفا در جریان این مسابقه عنوان شده است، فدراسیون ایران را به ۵۰ هزار فرانک جریمه کرد تا جمع جرایم مالی ایران تا اینجا به ۱۳۸ هزار فرانک برسد که با احتساب فرانک ۳۸۰۰ تومانی، جریمه های ایران چیزی بالغ بر ۵۲۶ میلیون می شود!

ایران – ازبکستان ختم به خیر می شود؟

ایران در راه رسیدن به جام جهانی روسیه سه مسابقه دیگر پیش رو دارد. بازی با ازبکستان و سوریه در ورزشگاه آزادی و بازی با تیم ملی کره جنوبی در کره. باید دید آیا  تماشاگران و اعضای تیم ایران در این دو بازی خانگی سنت شکنی می کنند تا هزینه بیشتری روی دست ایران برای رسیدن به جام جهانی تحمیل نشود یا خیر.