به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز(سه ‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود درباره سند ۲۰۳۰ و حواشی پیش آمده پیرامون آن اظهار کرد: مقام معظم رهبری هفته گذشته در جایگاه رهبری که برهمه مسائل نظارت دارد درباره سند ۲۰۳۰ توصیه هایی فرمودند و طبیعی است که نظر معظم له […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز(سه ‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود درباره سند ۲۰۳۰ و حواشی پیش آمده پیرامون آن اظهار کرد: مقام معظم رهبری هفته گذشته در جایگاه رهبری که برهمه مسائل نظارت دارد درباره سند ۲۰۳۰ توصیه هایی فرمودند و طبیعی است که نظر معظم له برای دولت مهم است. پیگیری لازم صورت گرفت و برای عمل به منویات ایشان قرار رشد تارفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰ هرگونه فعالیتی درمورد آن در ایران متوقف شود.

وی ادامه داد: مباحثی که رهبری فرمودند درست است اما آنچه غیر معمول است این است که عده‌ای برای پیشبرد اهدافشان تلاش کرده اند این مسئله را مصادره به مطلوب کنند و نگاهی را ترویج کردند که حقا نادرست است. شما شب نامه‌ها دیده اید که در آن نوشته اند دولت سندی را مخفیانه بدون ارجاع به مجلس امضا کرده و در آن مسائلی مثل خودارضایی کودکان سه تا چهار سال و یا موارد مهم دیگری که انسان شرم می‌کند درباره آنها صحبت کند در آن مطرح شده است. چون این مسئله انتخاباتی نیست از رسانه ملی درخواست می‌کنم این صحبت‌ها را منتشر کنند تا تشویش اذهان برطرف شود.

نوبخت با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ یک پیمان نامه ویک قرارداد نیست که در آتن نیاز به امضای طرفین باشد، تاکید کرد: شما نشان دهید که یکی از مقامات جمهوری اسلامی پای این سند را امضا کرده باشد. این یک چارچوب عملی برای آموزش است که اجرای آن الزام آور نیست و اگر جمهوری اسلامی با بخشی از آن مخالف باشد طبق مقررات این حق را دارد که تحفظ خود را اعلام کند. در آن جلسه یونسکو همه کشورها حضور داشتند و هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی اشکالی در آن ندید.

وی یادآور شد: در جلسه آبان ماه یونسکو وزیرآموزش وپروش که درآن جلسه حضور داشت متنی را از سوی جمهوری اسلامی ایران قرائت کرد که در آنجا ثبت شد و متن این بود که «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخشهایی از چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی و باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند نمی‌داند» این متن در ساعت ۹:۵۹ صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۹۴ (۴ نوامبر ۲۰۱۵) در سایت رسمی یونسکو ثبت شده است.

سخنگوی دولت با ارائه توضیحاتی درباره سند ۲۰۳۰ و خواندن بخشهایی از آن درباره اهداف این سند تصریح کرد: این سند به راحتی قابل دسترس است و می توانید ببینید که آنچه در شب‌نامه‌ها پخش می‌کنند و من شرم می‌کنم آنها را بگویم با این اهداف متفاوت است. در این سند برخی مباحث جنسی که از سوی برخی افراد گفته می‌شود وجود ندارد. در شب‌نامه‌ها مسائلی را مطرح می کنند که ما حتی اگر دین هم نداشته باشیم بر اساس فرهنگمان با این مسائل مخالفیم.

نوبخت گفت: ببینید با این موضوع چقدر برای روحانیت دغدغه به وجود آورده‌اند. به روستاها رفته و مسائلی را برای متدینین مطرح کرده‌اند. این زخمی است که روی دل مردم دیندار زده می شود و فرصتی هم نیست که ما اسناد را یک  به یک نشان دهیم و ثابت کنیم که ما کافر نیستیم. مشی برخی مشی تکفیری است. به هرحال این یک مسئله انتخاباتی نیست و یک اتهام نارواست من برای رفع نگرانی مردم مطرح کردم. تا خیال متدینین راحت شود که ما سندی را که در شب‌نامه‌ها گفته می شود و ترویج برخی مسائل جنسی امضا نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور که گفته به رهبری در برخی موارد گزارش‌های دروغی داده شده و آیا این مسئله پیگیری شده که چه کسانی این کار ارا انجام می‌دهند بیان کرد: همین سند ۲۰۳۰ می‌تواند مصداق باشد باید ببینیم چه کسانی در بیرون و این طرف آن طرف این مسائل را مطرح می‌کنند اما صحبت مقام معظم  رهبری برای ما مطاع است وایشان همیشه به نمایندگان در مجامع مختلف توصیه می کنند که از حقوق ملت به دقت دفاع کنند و نسبت به هنجارها حساس باشند. درباره این موضوع می‌توان در بیرون عقبه را پیدا کرد که چه کسانی شب نامه ها را پخش می کنند و در مساجد به متدینین این حرفها را می‌زنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره موضوع قطع یارانه برخی از افراد خاطر نشان کرد: بعد از مطرح شدن موضوع حذف یارانه ها قانون تکلیف کرد که یارانه پر درآمدها را قطع کنید ولی اعتراض معترضین هم شنیده شود. ما ضمن حذف یارانه کسانی که تشخیص دادیم پردرآمد هستند سامانه‌ای هم برای اعتراض گذاشتیم و نسبت به برقراری یارانه کسانی که اعتراضشان وارد بود اقدام کردیم. مثال در تیر ۹۴ یارانه ۲۶۵۱۷ نفر قطع شد اما بعد از رسیدگی مشخص شد که باید یارانه ۷۴۵۵۲ نفر برقرار شود.

وی اضافه کرد: این روند همچنان ادامه داشته و در اسفند ۹۵ یارانه ۲۶۵۹۱ نفر و در فروردین ۹۶ یارانه ۱۰۴۴۹ نفر را برقرار کردیم. اینکه هر ماه یارانه عده‌ای قطع و عده‌ای برقرار شود طبیعی است و ما هم به کسانی که یارانه‌شان قطع می شود پیامک می دهیم که یارانه شما قطع شده و وقتی کسی اعتراض کرد و بررسی کردیم زمانی که یارانه‌اش دوباره بخواهد برقرار شود برای او پیامک ارسال می شود.

نوبخت همچنین افزود: در اردیبهشت امسال هم تشخیص داده‌ایم که عده‌ای معترض هستند و حرفشان درست است و برایشان پیامک ارسال شد که یارانه تان برقرار خواهد شد. نمی توانستیم بگوییم چون ۲۶ ماه اردیبهشت زمان پرداخت یارانه است و ۲۹ اردیبهشت انتخابات است یارانه شما را نمی دهیم تا شائبه ای پیدا نکند. در این میان عده ای به دروغ اعلام کردند که ما یارانه ۴ میلیون فر را برقرار کردیم این مسئله صدر دصدر دروغ است و همین الان بین ۲ تا ۳میلیون فر یارانه شان قطزع است. کاندیداهای دولت را متهم کردند که به انگیزه خرید رای یارانه بعضی افراد را برقرار کرده اند جالب است همان رسانه هایی این حرف را میزنند که کاندیداهای موردنظرشان می‌گویند که این ۴۵۵۰۰ تومان کم است و باید آن را سه برابر کرد. به هر حال برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود رئیس‌جمهور اعلام کرد که این یارانه بعد از انتخابات برقرار شود. البته این تهمت‌ها تاریخ مصرفش تا جمعه است و ان‌شاءالله مردم ایران روز جمعه هر آنچه را که خیر است انتخاب می کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی کنار برود اظهار کرد: سخنگوی دولت از این موضوع اطلاعی ندارد.

وی همچنین در واکنش به صحبت‌های یکی از نمایندگان که گفته بود دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده تا شب انتخابات یارانه پرداخت کند تاکید کرد: خداوند به ما صبر و خویشتنداری عنایت کند. اگر بگوییم که شکایت می‌کنیم که می‌گویند دولت کم ظرفیت است بهتر است کاری نکنیم که به نام اصولگرایی لطمه وراد شود.

وی ادامه داد: ما هر ماه  ۳۴۰۰ میلیارد تومان کل پول یارانه‌ای است که می دهیم که حدود ۳۱۰۰ میلیارد آن را از محل افزایش قیمت‌ها بر می‌داریم و طبق قانون مابقی را از ردیف بودجه متمرکز یارانه‌ها برداشت می‌کنیم. این چه حرفی است که گفته اند ما ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده‌ایم درحالی‌که کل پولی که ما پارسال در این زمینه از خزانه برداشته‌ایم ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی دولت در واکنش به تیتر یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه دولت با افزایش یارانه خانوارهای نیازمند، مخالف است، گفت: این سخن دروغ است دولت نه تنها با افزایش یارانه خانوارهای آسیب پذیر و تحت پوشش مخالف نیست بلکه موافق است و حتی در این زمینه اقدام کرده و مستمری آنها را که متوسط ۷۱ هزار تومان بود به ۲۴۰ هزار تومان در ماه افزایش داده است.

وی ادامه داد: عده‌ای از یک سو با طرح مسئله‌ای مثل سند ۲۰۳۰ می‌گویند که دولت دین ندارد و از طرفی با چنین حرفهایی دنیای مردم را تحریک می‌کنند. چرا با اعصاب این خانوارها که سفره‌ای هم ندارند بازی می‌شود. این روزنامه تکمیل همان شب‌نامه‌ها است. ما مخالف افزایش پرداخت یارانه به خانوارهای کم درآمد نیستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال که آیا ۲۰ میلیارد دلار از سوی برخی بدهکاران نفت و گاز به ایران برنگشته است یادآور شد: ما بعد از برجام همانطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده برای استفاده از پول نفتمان مشکلی نداریم و از سال گذشته از منابع نفتی‌مان استفاده می کنیم. علت این که ما با تحریم مخالفت می کنیم این است که کاسبان تحریم به وجود نیاید. البته این که دریافت پول با تعویق صورت بگیرد طبیعی است اما چنین چیزی نیست که در دریافت پولمان گرفتار باشیم.

وی درباره مشارکت حداکثری در انتخابات و مخالفت عده ای با آن عنوان کرد: مشارکت حداکثری می‌تواند از دو منظر  مورد توجه قرار گیرد. یکی از منظر مصالح ملی و نظام که هرچه مردم پشتیبان نظام باشند و در فرآیند تصمیم‌گیری شرکت کنند نشان دهنده مقبولیت نظام است و دیگر از این منظر که دولتی که از پشتوانه آرا مردم برخوردار باشد و مردم برنامه‌هایش را تایید کنند آنچه رئیس‌جمهورش انجام می‌دهد بر اساس منویات مردم است فراتر از اینکه مردم به چه کسی رای می‌دهند صرف حضور پای صندوق ضامن  امنیت ملی است.

سخنگوی دولت درباره تخریب شدید دولت توسط برخی رسانه‌ها و تبلیغ کاندیداهای مخالف دولت در صداوسیما واینکه آیا دولت اعتراضی کرده است یا خیر، خاطر نشان کرد: بخشهایی که مقتضی است برای اعلام اعتراض قانونا صورت می‌گیرد. ولی مرتبا از این دست مسائل پیش می‌آید. برخی مسائل آنقدر تکرار می شود که هر روز باید اعتراض کنیم. البته ما کارکنان صداوسیما را دوست داریم و حساب آنها را از یک گروه سیاسی خاص که برخی موارد را تهیه می‌کنند جدا می‌کنیم. به هرحال ما مردم فهیمی داریم که همه مسائل را می بینند و به خوبی تصمیم می گیرند.

نوبخت درباره برنامه دولت برای قول روحانی در زمینه برداشتن همه تحریم‌های غیرهسته‌ای اظهار کرد: این مسئله را باید ستاد آقای روحانی پاسخ دهد ولی چون یک موضوع حقوقی در دولت است من توضیحاتی می‌دهم. ما معتقدیم تحریم چه هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای به نفع ملت نیست. البته اینکه ملت با وجود تحریم‌ها مقاومت می‌کند و زانو نمی‌زند قابل قبول است ولی باید قبول کنیم که تحریم خسارت مادی وارد می کند.

وی ادامه داد: حالا باید پرسید کسی که در راس قوه مجریه است آیا باید برنامه هایش را برای رفع خسارت مردم تنظیم کند یا خیر. رئیس‌جمهور دردوره قبل قول داده بود که تحریمهای هسته ای را لغو کند و در کمتر از ۱۰۰ روز ‌آنها را متوقف کرد آن هم در شرایطی که به سوی نفت در برابر غذا پیش می رفتیم. ما اگر آن زمان این دست و آن دست می کردیم و از آن مقطع استفاده نمی کردیم ممکن بودبه زمان اقای ترامپ بخوریم و او با وتو مانع رفع تحریم ها شود.

سخنگوی دولت همچنین افزود: ما باید از آن مقطع استفاده می کردیم که کردیم و امروز اگر ترامپ بخواهد تحریم‌ها را برگرداند باید تمام کشورهای دنیا را با خود همراه کند. الان هم سیاست رئیس‌جمهور این است که باقی تحریم‌ها را بردارد. بله، این کار دشوار است ولی آن زمان هم افرادی به این کاری که الان صورت گرفته می گفتند شدنی نیست، اما دیدیم که شد. ما کسانی مثل ظریف که با مذاکراتش در لغو تحریم‌ها موثر بود یا مثل زنگنه که حق نفتی ما را برگرداند، داریم. این مسئله هم از برنامه‌های آقای روحانی است که حتما حمایت‌های رهبری و مشارکت مردم که باعث می شوند دولت قدرتمندی تشکیل شود می‌توان حقوق ملت را استیفا کرد.

نوبخت در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد برنامه ششم توسعه و رونق اقتصادی در سال ۹۶ اظهار کرد: ما امسال بیشتر از سال ۹۵ و سالهای قبل می توانیم از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و ان‌شاءالله رشد اقتصادی مستمر خواهیم داشت تورم را یک رقمی نگه می داریم و شغل بیشتری می‌توانیم ایجاد کنیم. تا پایان برنامه نرخ بیکاری تک رقمی می‌شود و برنامه ریزی شده متوسط سالانه رشد ۸ درصد و ۹۵۰ هزار شغل و تورم تک رقمی داشته باشیم.

وی همچنین درباره چشم انداز صنعت خودرو در دولت دوازدهم بیان کرد: این صنعت برای بقا نیاز به بازار دارد ولی سیاست ما این نیست که خودروسازان با هر قیمت و کیفیتی خودرو عرضه کنند بلکه ما سیاست رقابت را در پیش گرفته ایم. مسئولین صنعت خودروی ما انسان‌های فهیمی هستند که می‌دانند باید خودرو را با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر عرضه کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بخشی از دانش خودرو در شرکتهای داخلی هست و بخشی از طریق جوین شدن به دست می‌آید. شرکتهایی که با ما جوین می شوند به ما در بهبودکیفیت و گرفتن سهم در بازارهای جهانی کمک می کنند. این اتفاق یک اقدام هوشمندانه بود که صورت گرفت تا تولیدات را بیشتر از مصرف داخلی صادر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت بودجه پژوهش و حذف جدول ۱۴ از برنامه یادآور شد: جدول ۱۴ جدولی بود که دولت پیشنهاد کرد در قانون بودجه ۹۵ اجازه داشته باشیم از سرجمع اعتبارات دستگاه ها پولی برداریم و برای پژوهش استفاده کنیم. تشخیص مجلس این بود که این روش مناسب نیست و برای سال ۹۶ آن را نفی کرد. البته بودجه پژوهش سرجای خود هست و ما می‌خواستیم علاوه برآن، این سرجمع را هم برداریم.

وی همچنین درباره ممنوعیت کارناوال‌های انتخاباتی و جلوگیری از تجمع حامیان کاندیداها، اظهار کرد: من از طریق ستاد حرف نمی زنم اما سیاست دولت را یادآروی می‌کنم که همه کاندیداها باید قوانین را رعایت کنند و برای هر تجمعی مجوز بگیرند و هرکس خلاف این کار را انجام دهد خلافکار است.

نوبخت با بیان اینکه مناظره‌ها نواقصی داشت عنوان کرد: باید تجدید نظری در شیوه مناظره‌ها صورت گیرد چون هرکس برنامه دارد فرصتی برای ارائه آن پیدا نمی‌کند اما برخی به راحتی می‌توانند توهین کنند و هرچه می خواهند بگویند. مثلا عده ای به دروغ می گویند بودجه دولت چند برابر شده است در حالیکه من ریز این موارد را گزارش کرده ام و می توانید قانون بودجه ۹۲ را با ۹۵ و ۹۶ مقایسه کنید.

سخنگوی دولت در پایان اظهار کرد: تا ۱۸ اردیبهشت ۱۷ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان بین ۲۵ هزار و ۱۸۴ واحد به عنوان تسهیلات پرداخت شده و ۴۸ هزار و ۹۵۷ دستگاه تاکسی فرسوده را از رده خارج کرده و تاکسی‌های جدید تحویل داده‌ایم.