به گزارش انعکاس بناب، نقش رسانه در انعکاس مسائل و مشکلات مردمی و ارائه راهکارهای دقیق و بدون شائبه بر کسی پوشیده نیست. رصد همیشگی مشکلات مردم که گاهی توان پرداختن به برخی مسائل برون منطقه ای را ندارند به عهده افراد تریبون به دست است و قطع به یقین، پیگیری تا رسیدن به جواب […]

به گزارش انعکاس بناب، نقش رسانه در انعکاس مسائل و مشکلات مردمی و ارائه راهکارهای دقیق و بدون شائبه بر کسی پوشیده نیست. رصد همیشگی مشکلات مردم که گاهی توان پرداختن به برخی مسائل برون منطقه ای را ندارند به عهده افراد تریبون به دست است و قطع به یقین، پیگیری تا رسیدن به جواب قانع کننده باید هدف اصلی قلمداد شود.

از همین رو مدتی است مشکل آلودگی آب برخی از روستاهای شهرستان به یک چالش اساسی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است، به نقل از برخی اهالی روستای قره چپق چند ماهی است که آب شرب روستای آنها نیز دچار مشکل شده و طعم بدی در آب حس می شود و عده ای هم از تغییر طعم آب و سنگین بودن آن سخن گفته اند و وجود بیماری اسهال و استفراغ در فرزندان خود را به آب نسبت داده اند.

مشکل آب شرب روستا را به گوش تمام مسئولان شهرستان رسانده ام

دهیار روستای قره چپق در مورد آلودگی آب این روستا در گفتگو با انعکاس بناب گفت: طبق آزمایشات و بررسی هایی که انجام شده آب شرب این روستا از سختی و منیزیم بالایی برخوردار است، طبق دو آزمایش قبلی، سختی آب ۵۰۰ و در نوبت بعدی ۴۷۰ و مقدار منیزیم آب هم ۳۳/۱۲ درصد گزارش داده شد که ارقام و اعداد نشان دهنده بی کیفیت بودن آب شرب می باشد.

مختارزاده در مورد آلودگی میکروبی و شیمیایی آب شرب روستا گفت: با درخواست های مکرر مردم، آزمایشات میکروبی توسط شبکه بهداشت شهرستان بارها انجام شده است ولی نتایج آن به گوش کسی نرسیده است و به صورت سری نزد فرمانداری و شبکه بهداشت باقی مانده است و از شدت کلرزنی بالای آب برای رفع آلودگی ها طعم آب تغییر و رنگ آن مانند رنگ شیر شده است.

وی در پایان ضمن گلایه شدید از مسئولان گفت: اهالی روستا از شخص بنده به عنوان دهیار انتظار دارند تا مشکلات آنها را پیگیری کنم و مدتی پیش در مسجد جامع روستا طوماری بلند با امضاء اهالی برای رسیدگی به مشکل آب شرب تهیه شد، که بنده این طومار را پیش تمام مسئولان بناب و حتی امام جمعه محترم شهرستان برده ام ولی هنوز نتیجه ای حاصل نشده است و اگر لازم باشد برای دریافت حق مردم این طومار را به دست مسئولان کشوری نیز خواهم رساند.

تا کنون عامل بیماری زایی در آب شرب روستای قره چپق مشاهده نشده است/ با اختلاط آب زرینه رود با آب چاه سختی آب شرب را کاهش دادیم

رئیس شبکه بهداشت و درمان بناب نیز در گفتگو با انعکاس بناب در پاسخ به اینکه آیا آب شرب روستای قره چپق از استاندارهای لازم برخوردار است؟، گفت: آب آشامیدنی همه مناطق شهرستان در حد مطلوب و مطابق با استاندارهای بهداشتی است و آزمایش های میکروبی به صورت مرتب و دقیق توسط کارشناسان بهداشت محیط بر آب شرب انجام می گیرد و این کار بصورت مشترک با اداره آب و فضلاب شهرستان برای آب شرب روستای قره چپق نیز انجام شده است و هیچ گونه آلودگی میکروبی مشاهده نشده است و اگر کوچکترین مورد آلودگی دیده شود با جدیت رسیدگی و مخزن آب را پلمپ خواهیم کرد.

دکتر شریفی در ادامه افزود: سختی بالای آب، دلیل بر غیر بهداشتی بودن آن نیست و مراجعه مردم به مراکز بهداشتی با بروز بیماری اسهال و استفراغ را نباید بدون بررسی به آب نسبت دهیم زیرا کارشناسان واحد بهداشت با جدیت مساله آب را دنبال می کنند.

رئیس شبکه بهداشت در مورد سختی آب و مقدار منیزیم آب روستای قره چپق گفت: طبق آزمایشات انجام شده در مورخه ۹۶/۰۴/۱۰ مقدار سختی آب ۴۰۸ که عددی مطلوب و تا حدودی استاندارد می باشد و مقدار منیزیم ۷/۵ از ۱۲ و همچنین میزان نیتریت آب شرب این روستا ۰۷/. درصد از عدد ۱۲ می باشد که اعداد و ارقام نشان دهنده استاندار بودن آب شرب این روستا را دارد.

وی در پایان با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد آب روستاهای بناب از خط زرینه رود تأمین می شود گفت: سختی آب  این روستا در چند ماهه گذشته بالا بود، اما با اختلاط آب زرینه رود با  آب چاه ها، درجه سختی آن را نسبتأ کاهش داده ایم تا کیفیت آب شرب حالت مطلوب تری بگیرد

مشکل سختی آب و افزایش نسبی منیزیم و نیترات مربوط به آب چاه های شهرستان بود

بخشدار بناب نیز در گفتگو با انعکاس بناب، در این خصوص گفت: در جلسه امنیت غذائی که چند روز پیش در فرمانداری برگزار شد به موضوع آب این روستا اشاره شد و خود آقای فرماندار وجود هر گونه آلودگی میکروبی در آب شرب روستای قره چپق و سایر روستاهای شهرستان را تکذیب کرد.

عباس زاده در مورد مقدار زیاد نیترات و منیزیم در آب شرب روستای قره چپق گفت: در آزمایشات انجام شده از چاهای آب شهرستان مشخص شد مقدار نیترات و منیزم در آب چاه زیاد است که دلیل آن هم در اثر ورود آب فاضلاب برخی کارخانجات مراغه به داخل آب چاه ها بوده، که پس اختلاط آب چاه ها با آب زرینه رود مقدار منیزیم و نیترات به شدت کاهش پیدا کرد.

وی در مورد سختی زیاد آب روستا های بناب گفت: مشکل سختی آب شرب تنها مختص روستاها نمی باشد بلکه آب شرب داخل شهر و حتی سایر شهرهای کشور دارای مشکل سختی آب هستند، تاکید می کنم ملاک اصلی ما، آب خروجی از لوله های انشعاب در منازل می باشد که چندی پیش بعد از انجام آزمایش های آب چاه ها و خط انتقال آب زرینه رود به دلیل وجود شک و تردید و برخی شایعه پراکنی ها به دستور فرماندار از آب خروجی لوله های انشعاب منازل چندین آزمایش به عمل آمد که از لحاظ آلودگی میکروبی کاملا منفی بود.

بخشدار بناب در خاتمه افزود: مردم بناب از بابت سالم بودن آب شرب هیچ گونه نگرانی نداشته باشند، اگر آلودگی مشاهده شود حتما به اطلاع خواهیم رساند.

انتهای پیام/ش