به گزارش انعکاس بناب، در میان هیاهوی ماشین جنگی ائتلاف غرب و ائتلاف عربی در سرزمین‌های مقدس سوریه، عراق، فلسطین و یمن، به یکباره تصاویری از کشتار ۵۰۰۰ مسلمان تواب و پاک در دنیای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود. در همان ساعات ابتدایی فاجعه، بسیاری از رسانه‌های خبری تلویزیونی و مجازی اقدام به نشر خبر […]

به گزارش انعکاس بناب، در میان هیاهوی ماشین جنگی ائتلاف غرب و ائتلاف عربی در سرزمین‌های مقدس سوریه، عراق، فلسطین و یمن، به یکباره تصاویری از کشتار ۵۰۰۰ مسلمان تواب و پاک در دنیای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود. در همان ساعات ابتدایی فاجعه، بسیاری از رسانه‌های خبری تلویزیونی و مجازی اقدام به نشر خبر می‌کنند ولی زودی نمی‌گذرد که بایکوت خبری در دنیا حاکم می‌شود. صفحه اصلی سایت “یاهو” که نابترین و جدیدترین اخبار دنیا را معمولا برای کاربران خود برجسته کرده و حتی به ایمیل های آنها ارسال می‌کند، این بار فقط به خبر کوتاهی از ماجرا در روز عید قربان و با ۷۱۷ نفر قربانی بسنده می‌کند و تا به امروز هیچ خبر دیگری را در این خصوص به روز رسانی نکرده است. این درحالیست که “یاهو” لحظه به لحظه تغییرات رنگ لباس و آرایش و رنگ موی رقاصه‌ها و ستاره‌های جنسی غرب و کشور امارات را برای آگاه سازی مردم دنیا منتشر می‌کند. به سایت مایکروسافت یا همان MSN هم سری زدیم، واشنگتن پست، واشنگتن دیلی، بی بی سی، وی او ای، سایت‌های خبری کشورهای مسلمان. انگار قرار است غمنامه ۵۰۰۰ قربانی از همان روز فراموش شود.

سکوت رسانه ای

غم انگیزترین صحنه از نمایش سعودی ها، کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران سعودی‌ها بود که از روز عرفه شدت یافته و تا یک هفته ادامه داشت. وحشیگری نظامی عربستان در یمن علیه مناطق مسکونی و کشتار بیش از ۲۰۰ نفر در این هفته نیز متاسفانه دور از چشم شیشه‌ای رسانه‌های غربی شعله گرفت و خاموش شد. ولی خبر خوش آب و رنگ خرید جواهرات چند میلیون دلاری امیر اماراتی برای همسرش روزهای متمادی می‌تواند تیتر برجسته یاهو بماند.

نفوذ قدرت نفت و پول عربستان در دنیا باعث شد تا از همان روز اول فاجعه، تمامی رسانه‌های وابسته به صهیونیسم جهانی، این خبر را بایکوت کنند. هرچند در ساعات اولیه ناخواسته اخباری را منتشر کردند ولی به سرعت توانستند شعله اخبار را خاموش کنند. سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل و بیان ابعاد فاجعه به جامعه جهانی، افشاگری‌های شبکه‌های خبری پرس تی‌وی و هیسپن تی‌وی و العالم باعث شد تا برخی از این شبکه‌ها سعی در جبران عقب افتادگی رقابت خبری برآیند. لذا از زاویه‌ای دیگر و کاملا هماهنگ شروع به استفاده ابزاری از این مصیبت و اجرای بخشی دیگر از پروژه جهانی اسلام هراسی کردند. نمایش وضعیتی مرتجع گونه از مراسم حج مسلمانان و مقایسه آن با مراسم دیدار مسیحیان با پاپ کاتولیک در آمریکا. این فرافکنی نیز دوام زیادی نداشت چون ابعاد فاجعه با دوربین‌های مختلف و در عصر فناوری‌های دیجیتال ثبت و ضبط شده و به سرعت در فضای رسانه‌ها منتشر شده بود و جز آبروریزی برای غول‌های رسانه‌ای جهان ارمغان دیگری نداشت.

پشت پرده

آنچه که از مصاحبه‌ها و تصاویر موجود برای هر عقل سلیم بدور از هر نوع گرایش مذهبی و سیاسی و فرقه‌ای قابل اثبات است این است که این فاجعه نمی‌توانست یک اتفاق ساده و بدون برنامه ریزی باشد. صدها سال است که مکه و منا در ایام عید قربان از جمعیت چند میلیونی مسلمین مملو می‌شود و حوادث در اندازه‌های چند نفر و چند ده نفر اتفاق می‌افتد با شرایط سخت سرزمین منا این حوادث تا حدودی قابل درک است. ولی هدایت تعمدی و هدفمند حجاج به یک مسیر مسدود با وجود ده‌ها دوربین مداربسته پیشرفته و مسلط به مسیرها، نگهبانان و متصدیانی که همگی مجهز به بیسیم و سامانه‌ای ارتباطی مختلف هستند و بالگردهایی که از بالا کل مسیرها را همواره زیر نظر دارند، نمی‌تواند فقط یک سانحه یا اشتباه مسئولین تلقی گردد. همچنین تحلیل برخی از افراد در خصوص ناشیگری و عدم آموزش مسئولین حج سعودی هم نمی‌تواند با وجود چنین ابزاری قابل درک باشد.

لذا به نظر می‌رسد در پشت پرده این کشتار خاموش حجاج احرام بسته و مظلوم سناریوهای کثیفی در جریان باشد که شاید گذر زمان پرده از چهره این ماجرا بردارد. پرده‌ای که در کمتر از دو هفته در حال پوسیدن و افتادن است. مرگ ولیعهدهای متعدد در زمان سلطنت ملک عبدالله، و نزاع شاهزاده‌های سعودی بر سر قدرت، و امروز خبر بستری شدن ملک سلمان در بخش مراقبت‌های ویژه قبل از یک ساله شدن سلطنت او و تنها در فاصله چند روز پس از جنایات مکه و منا، و در آخر اختلافات شدید بین شاهزاده‌های سعودی در دوره کشتار یمن و تشدید آن پس از عید قربان، همگی خبر از اخبار قریب الوقوع از سرزمین رمل‌های حجاز می‌دهد. اخباری که نشان از فروپاشی سلطنت آل سعود و سلطه فکری و اعتقادی مذهبی وهابیت حجاز بر تمامی کشورهای سنی مذهب دارد. کشورهایی که تا ۱۰ روز پس از فاجعه منا هنوز به خود اجازه نداده‌اند تا از چند و چون ماجرا طرح سوال کنند. نه تنها دولت‌های مسلمان پیگیری مسئله را نکرده‌اند بلکه با صدور فتواهای مضحک در باب قضا و قدر الهی، طرح شکایت شهروندان خود را نیز از این مصیبت حرام کرده‌اند.

بیداری

دین محمد(ص) دینی بر پایه عقل و سنت است ولی با فتاوای مبتنی بر تفکر وهابی و ارتجاع تکفیری، اسلامی که در ممالک مسلمان برپاشده است نه بویی از عقلانیت برده و نه استنادات سنت را داراست. با چنین مذاهبی که فتاوای آن در خدمت منافع و سیاست‌های شیطانی و هوسرانی سلاطین است، و پیروان دین را از هرگونه تفکر و تعقلی در باب مسائل منع می‌کنند، بیدار کردن مسلمین از خواب سنگین چند صدساله و در غیاب معصوم، نیاز به تلنگری دردآور داشت.

تنها چند سال پس از رحلت حضرت رسول (ص) مردم به خواب عمیقی از جهل مذهبی فرو رفتند و معاویه را با اولاد علی قیاس کرده و برای بیعت با ولد حرام معاویه، عاشورای کربلا را ساختند. ولی خون حسین برای بیداری مسلمین و بازگشت آنها به سمت اهل بیت قیمت گزافی بود که خدا پرداخت. امروز نیز با وجود یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، و تجمع میلیونی هرساله آنها در ایام عید قربان، هنوز نمازگزاران به قبله ابراهیمی، قاریان قران مجید، و گویندگان کلمه لااله الاالله در نقاط مختلف جهان از بوسنی اروپا تا منطقه جنوب غرب آسیا و غرب آفریقا و کشتار مسلمین در فلات چین و میانمار در سرزمین هندوها هر روز و هر دقیقه در خون خود خاموش می شوند و از حاکمان شکم باره ممالک اسلامی نه تنها اعتراضی نمی‌شنویم بلکه بدون هیچ واهمه‌ای خود نیز بر این قتل‌ها کم می بندند و سعی می‌کنند در رقابت کشتار مسلمین مظلوم و بی‌پناه از دوستان و اربابان صهیونیست و ایوانجلیست خود عقب نمانند.

چنین جامعه‌ای از مسلمین با جامعه مسلمین زمان حسین ابن علی (ع) امام معصوم زمان خویش تفاوتی ندارد و برای بیدار شدن از خواب زمستانی نیاز به عاشورا و کربلا و قربانی دارد. ۵۰۰۰ حاجی در حال احرام و پس از وقوف و استغفار در صحرای عرفات به قربانگاه رفتند و شاهدان عینی ماجرا ماندند تا حدیث روز واقعه را به گوش آنانی که در خوابند برسانند. هنوز تا رسیدن همه کاروان‌های حجاج به خانه‌های خود زمان باقیست.

شاید این‌بار یزید و معاویه را بهتر بشناسند و از بیعت با آنها بازگردند. و شاید موج جدید بیداری اسلامی این بار نه به خاطر خودسوزی یک دستفروش در خیابان بلکه به خاطر خون مظلومین از ۲۴ کشور مسلمان در راه باشد.

والذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لاکفرن عنهم سیئاتهم ولادخلنهم جنات تجری من تحتهاالانهار ثواب من عندالله (آل عمران)