به گزارش انعکاس بناب،مهریه به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌شود،این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن است. در آموزه‌های دینی برای […]

به گزارش انعکاس بناب،مهریه به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌شود،این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن است.

در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است، بلکه این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی واجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

سال‌هاست که شکل گیری زندگی بسیاری از دختران و پسران جوان، بدون توجه به آموزه‌های دینی، برپایه مهریه‌های کاذبی شکل گرفته که نه تنها ضامن خوشبختی زندگی آنان نشده بلکه با بروز کم‌ترین اختلافات در زندگی به عامل مهمی برای از هم پاشیدگی زندگی و فراهم کردن زمینه طلاق تبدیل شده است.

آمارهای موجود در محاکم دادگستری‌ها نشان می‌دهد که مطالبه مهریه همچنان در ردیف ۱۰ خواسته اول ثبت شده در محاکم قضایی قرار دارد و این نشان می‌دهد که مهریه‌های زیاد نه تنها عامل اختلاف و از همپاشیدگی خانواده‌ها شده است بلکه به رغم تلاش زوجه از طرق مختلف قانونی و به دلیل اینکه میزان مهریه تعیین شده هیچ پایه و اساس و هیچ وجه عقلانی و منطقی نداشته و بیشتر به خاطر چشم وهم چشمی و رقابت با دختران هم سن و سال، دختران فامیل و یا فشار خانواده دختر صورت گرفته، امری دست نیافتنی شده است.

یکی از آمارهای مربوط به جمعیت کیفری زندان‌ها متعلق به افرادی است که به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه و شکایت همسران خود در زندان‌ها به سر می‌برند، بدون اینکه از نظر عناصر مربوط به ارتکاب جرم واقعاً مجرم باشند همچنین  بی‌سرپرست شدن خانواده، بیکار شدن یک نیرو در جامعه، گسترش ناامنی روانی و اخلاقی در جامعه و زندانیان غیر بزهکار از مهم‌ترین آسیب‌های این اقدام است.

باید دانست تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود اما متاسفانه گروهى ازافراد که در فکر تجمل گرایی یافخرفروشی هستند به این مشکلات دامن میزنند.

انتهای پیام/باریش نیوز