به گزارش انعکاس بناب،خداوند انسان را آزاد آفریده و به او قدرت تعقل و انتخاب عنایت کرده تا بتواند در زندگی براساس عقل و اختیار  برای سرنوشت و زندگی خود تصمیم گیری نماید. در مقوله ازدواج نیز فرد مختار است که مطابق خواست شخصی ازدواج و تشکیل خانواده دهد اما در این میان افرادی هستند که خود […]

به گزارش انعکاس بناب،خداوند انسان را آزاد آفریده و به او قدرت تعقل و انتخاب عنایت کرده تا بتواند در زندگی براساس عقل و اختیار  برای سرنوشت و زندگی خود تصمیم گیری نماید.
در مقوله ازدواج نیز فرد مختار است که مطابق خواست شخصی ازدواج و تشکیل خانواده دهد اما در این میان افرادی هستند که خود را فراتر از خواست دیگران می دانند و فرزندانشان را در بند خواهش های خود قرار می دهند.
در صورتی که عنصر رضایت و توافق طرفین در ازدواج، از عوامل استحکام نهاد خانواده و پایداری نکاح و در تمامی ادیان حق آزادی فرد در همسرگزینی مشروع و از حقوق فرد به شمار می رود، ازدواج اجباری به عنوان معضلی جهانی که مختص به جهان سوم  نیست در حوزه خانواده تلقی می شود و به امنیت جسمی، روحی، اجتماعی و فرهنگی زنان آسیب های جدی وارد می سازد.

عوامل بسیاری در ازدواج اجباری نقش دارند مانند: عوامل فرهنگی، نگرش ها و باورها، آداب و رسوم ولی در این میان نقش عامل اقتصادی بسیار تاثیر گذار و پر رنگ تر محسوب می گردد زیرا بسیاری از خانواده ها تصور می کنند که رمز رفاه و سعادت آنان در دستیابی به ثروت و پول بیشتر می باشد و چنانچه معیشت آنان تامین گردد هیچ مشکل دیگری نخواهند داشت زیرا پول حلال تمام مشکلات است ولی باید دانست که صرف موقعیت اقتصادی نمی تواند کسی را خوشبخت کند و رضایتمندی شرط مهمی در ازدواج است.

باید دانست مجموعه این فشارهای روانی، ایجاد هر گونه ابتکار، طراوت ونشاط را از محیط خانواده گرفته و آن را تبدیل به زندانی با میله های نامرئی می کند چنین زن ناامید و پریشانی هرگز نمیتواند سبب دلگرمی در خانواده باشد و تربیت مناسب روی فرزاندان نخواهد داشت همین امر نیز سبب افزایش جرائم، پرخاشگری و مشکلات عدیده زیادی می گردد.
شاید بتوان با برگزاری کارگاه های آموزشی حقوق در زمینه ازدواج و ارتقا آگاهی های خانواده دز خصوص حقوق دختران وتبعات ناشی از ازدواج اجباری گامی در جهت حل این معضل برداشت.

انتهای پیام/باریش