به گزارش انعکاس بناب، همانطور که همه ما می دانیم، عزاداری عملی مستحب بوده، اما اذیت مردم حرام شرعی است؛ بر اساس تذکر مسئولان شهرستان در جلسه خصوصی با هیئتها؛ عزاداری‌ها باید بدون طبل زنی و در زمان مناسب، به پایان برسند. اما ظاهرا برخی هیئتها در این چند روز این موضوع را رعایت نمی […]

به گزارش انعکاس بناب، همانطور که همه ما می دانیم، عزاداری عملی مستحب بوده، اما اذیت مردم حرام شرعی است؛ بر اساس تذکر مسئولان شهرستان در جلسه خصوصی با هیئتها؛ عزاداری‌ها باید بدون طبل زنی و در زمان مناسب، به پایان برسند.

اما ظاهرا برخی هیئتها در این چند روز این موضوع را رعایت نمی کنند که باعث شده حجم زیاد گلایه های مردمی به رسانه انعکاس بناب برسد.

 بوجود آوردن صداهایی ناهنجار با طبل بسیاری از مردم را از اینگونه عزاداری ها بیزار کرده و عزاداری ها را از رنگ و بوی خدایی دور می کند، علاوه بر این خرید طبل های بزرگ و کوچک سرازیر کردن پول به جیب کشورهایی همچون چین و ترکیه و خروج ارز از کشور است.

 شاید موضوع و فلسفه طبل ها این است که کشورهای بیگانه از مراسمات ما و از احساسات مذهبی ما سوء استفاده می کنند و عزاداری های ما را به سمت و سویی که نفعی برای خودشان داشته باشد می برند.

در هیچ یک از روایات و احادیث معتبر دینی از ائمه وجود طبل در دسته جات عزاداری سفارش نشده و برعکس بر احترام به حقوق دیگران بسیار سفارش شده است.

طبل های بزرگ و گران قیمتی که با هر ضربه اش انگار یک نارنجک دستی منفجر میشود؛ طبل هایی که وقت و بی وقت شیشه های مردم رو به لرزه در میاورد، باعث ترس و آسیب به پیر مرد، پیرزن، بچه ها و زنان باردار می شوند.

استفاده از طبل یه چیز غیر عقلانیست که باعث آلودگی صوتی و بر هم زدن نظم و آرامش افراد جامعه میدشود و گاهی خود خانواده هایی که این طبل ها را  برای فرزندان خود می خرند نیز از صدای این طبل ها بیزار هستند، اما تسلیم خواسته عاطفی فرزندان خود می شوند.

خیلی از مردم بناب به خصوص مردم مناطق خارج از مرکز شهر، همچون دیزج آغداش و… از آلودگی های صوتی حاصل از طبلها به ستوه آمده اند، آنها از مسئولان و متولیان امر درخواست دارند این طبلها کلا برچیده شوند تا آسایش مردم به هم نخورد.

از مقام معظم رهبری سوال کردند: نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دسته‏‌های عزاداری در شب‌های محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟ ایشان جواب دادند: به راه انداختن دسته‏‌های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او (علیهم‌السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده ومطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می‏کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می‏شود و یا فی‏نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.

امیدواریم آن دسته از هیئتهایی که موجب آزار و اذیت مردم می شوند، در برنامه های خود تجدید نظر کنند

انتهای پیام/ش