به گزارش انعکاس بناب، صوفی رود (صوفی چایی) از دامنه های جنوبی غربی کوه سهند و از آب شدن برف های دائمی و سنگین کوهستان به ویژه از دره بامیدز سرچشمه گرفته و و پس از عبور از مراغه و شهرستان بناب وارد دریاچه ارومیه می شود. عملیات بهسازی و زیبا سازی صوفی چای بناب […]

به گزارش انعکاس بناب، صوفی رود (صوفی چایی) از دامنه های جنوبی غربی کوه سهند و از آب شدن برف های دائمی و سنگین کوهستان به ویژه از دره بامیدز سرچشمه گرفته و و پس از عبور از مراغه و شهرستان بناب وارد دریاچه ارومیه می شود.

عملیات بهسازی و زیبا سازی صوفی چای بناب با هدف ایجاد مکانی شاد و مفرح برای تفریح شهروندان محترم بنابی در فضایی آرام و به دور از دغدغه های شهری در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۹۳ با حضور نماینده وقت بناب در مجلس شورای اسلامی، علمای معظم، فرماندار و مسئولین ادارات و نهادها، معتمدین و علاقمندان به توسعه این شهر، اعضای شورای شهرهای بناب و ملکان، شهردار لیلان، اصحاب رسانه شهرستان، و به دستان مبارک امام جمعه معظم شهرستان بناب حضرت حجه الاسلام حاج شیخ مصطفی باقری بنابی کلنگ زنی شد.

تصویر زیر مربوط به مراسم کلنگ زنی صوفی چای توسط امام جمعه بناب و مسئولان شهرستان در تاریخ ۹۳/۰۳/۲۹ می باشد.

برای ساخت مراحل فاز اول و دوم این پروژه از پل پنج چشمه تا ابتدای جاده بناب – ملکان، مبلغی حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است، اما پس از گذشت بیش از سه سال هنوز این پروژه نیمه کاره رها شده است.

اینکه چرا این پروژه تا این حد به تاخیر افتاد می تواند چند دلیل داشته باشد، یا اعتبار لازم را ندارند و عدم همکاری مسئولان موجب این کش و وقسها شده یا قصدی بر ادامه پروژه شهردار وقت نیست.

بنا بر نظر اکثر کارشناسان و شهروندان این منطقه می تواند به فضای بکری برای تفریح و منطقه گردشگری تبدیل شود، با مدیریت صحیح می توان این پروژه را به سرانجام رساند.

تصاویری از مراحل کار در فاز اول و دوم در سال ۹۳ و ۹۴

حال بعد از گذشت این مدت زمان طولانی و صرف هزینه های زیاد توسط شهرداری و شورای شهر دور چهارم تنها چهره ای زشت و محل جمع آوری زباله از این منطقه گردشگری باقی مانده است و شهرداری برای ادامه این پروژه فعلا هیچ اقدامی انجام نداده است.

با وجود اینکه شهر بناب به عنوان مرکز گردشگری جنوب استان معرفی شده است و در تبریز ۲۰۱۸ شاهد ورود گردشگران متعددی به شهرستان خواهیم بود اما این منطقه گردشگری تاریخی و زیبا در فراموشی به سر می برد و مسئولان شهر بخصوص شهرداری باید به فکر این منطقه باشند و هر چه سریع تر شروع به تکمیل این پروژه بکنند و حتی با ایجاد پمپاژ آب میان پل پنج چشمه تا ابتدای جاده بناب- ملکان می توانند زیبایی خاصی به منطقه گردشگری بدهند که کمی همت و برنامه ریزی دقیق برای این کار نیاز است.

تصاویر زیر مربوط به تاریخ ۱۵ مهر ۹۶ می باشد که نشان می دهد این محل تنها محل جمع آوری زباله شده است.

شهردار بناب در همین زمینه در گفتگو با خبر نگار انعکاس بناب دلیل تأخیر در روند این پروژه را جلوگیری اداره امور آب شهرستان در نصب سازه ها و کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: امور آب شهرستان مخلاف ساخت آلاچیق و سایر سازه های پروژه در بستر رودخانه می باشد، اما هماهنگی تازه با این اداره انجام گرفته است.

نادر داوودی از اختصاص بودجه ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای تکمیل این پروژه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: تا بحال توسط شهرداران قبلی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای فاز اول و دوم این پروژه هزینه شده است.

داوودی از احتمال واگذاری این پروژه به شرکت ترکیه ایی خبر داد و گفت: با جلسات و هماهنگی هایی که با اداره همیاری شهرستان انجام شده است احتمال می رود این پروژه در آینده به شرکت خصوصی ترکیه ایی واگذار شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بناب نیز در گفتگو با انعکاس بناب سیاست سازمان گردشگری را واگذار کردن پروژه های گردشگری از جمله صوفی چای به بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دولت برای پروژه های گردشگری اعتباری در نظر ندارد و برای تکمیل این پروژها از بخش خصوص استفاده می شود.

بهنام رحیم زاده ترمیم پل باستانی پنج چشمه را از الویت های این اداره اعلام کرد و گفت: این پل از آثار تاریخی جنوب شهر محسوب می شود که برای بازسازی آن نیاز به اعتبار خاصی می باشد که در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده است.

وی نصب آلاچیق در محوطه مسجد راه کربلا را یکی دیگر از برنامه های این اداره معرفی کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بودجه لازم برای ساخت این آلاچیق ها از طرف سازمان گردشگری تأمین بشود تا مجموعه گردشگری جنوب شهر با این چند پروژه کامل شود.

انتهای پیام/ش