به گزارش انعکاس بناب، شهروندان یک شهر نقش بزرگ و حیاتی در تعیین خصوصیات ظاهری یک شهر دارند و موجب بهبود شرایط آن شهر و یا خدشه دار شدن ظاهرآن شهر می شوند. شهروندانی که خود را در مقابل شکستن حریم سایر شهروندان و استفاده صحیح از امکانات شهری، مسئول نمی دانند و در استفاده […]

به گزارش انعکاس بناب، شهروندان یک شهر نقش بزرگ و حیاتی در تعیین خصوصیات ظاهری یک شهر دارند و موجب بهبود شرایط آن شهر و یا خدشه دار شدن ظاهرآن شهر می شوند.

شهروندانی که خود را در مقابل شکستن حریم سایر شهروندان و استفاده صحیح از امکانات شهری، مسئول نمی دانند و در استفاده از وسایل عمومی شهر استانداردهای رفتاری که در جهان شناخته شده است را رعایت نمی کنند، نباید انتظار داشتن شهری مدرن و زیبا را نیز داشته باشیم؛ برای داشتن شهری پاک باید فرهنگی بالا و شهرنسین داشت و خودمان نیز رفتارهای مناسب و به جا را جایگزین بدرفتاری نماییم.

با داشتن رفتارهای نامناسب نمی توان شهری تمیز و دلخواه داشت

به عنوان نمونه، پرت کردن زباله یا ته سیگار از داخل ماشین به خیابان  و یا ریختن زباله ها به جوی آب و کنار گذرگاه ها، خود نشانی از نداشتن فرهنگ شهرنشینی است.

نمی توان تمام انتظارات را از مسئولان شهر داشت چراکه این موارد کوچک، تاثیر بسیاری در زشت جلوه دادن ظاهر شهر دارد؛ متاسفانه نبود فرهنگ شهر نشینی معضلات، مشکلات و در پی خود مخارج بالایی را برای اداره یک شهر ایجاد می کند، و نباید همیشه برای بهتر شدن اوضاع، انگشت اشاره را به سوی مسئولین برد چراکه با رعایت نکات جزئی از طرف خود مردم بسیاری از مشکلات شهر خود به خود حل می شوند.

رفتارهای نامناسب در مکان ها و وسایل عمومی از سوی برخی از جوانان که در شان یک انسان نیست، نیز باعث ایجاد مشکلاتی میکند از جمله پاره کردن روکش صندلی و نوشتن یادگاری  به روی آن ها، ریختن زباله در کف خودروهای عمومی نیز از مواردی است که بسیار شاهد آن هستیم.

هجوم برچسب های لوله بازکنی در درب منازل، عبور رانندگان از چراغ قرمز، حرکت با سرعت بسیار، در داخل شهر و ایجاد تصادف و مشکلات دیگر، تجاوز به حریم مغازه ها و پیاده روها توسط دست فروشان و دهها و صدها رفتار و کردار غیر اجتماعی که هر روزه از سوی  شهروندان سر می زند خود نشانی از نبود فرهنگ است که نمیتوان از مسئولان انتظار رفع و رجوع این مشکلات را داشت، زیرا تا خود مردم دست به عمل نزنند این مشکلات حل نخواهند شد.

مشکلات و معضلاتی که با فرهنگ سازی و بالارفتن فرهنگ رفتاری حل می شوند بسیارتد که ذکر آن در این گزارش نمی گنجد ، مواردی که بوضوح آنها را مشاهده می کنیم.

این ها همه نشان دهنده وجود فقر فرهنگ شهر نشینی است که اصلاح و تقویت نقاط مثبت آن می تواند موجب بروز ایده های نو و نتایج عالی در شهر باشد.

در زندگی کنونی نیازمند این هستیم که به شهروندان در جامعه، قوانین مربوط به شهر نشینی را یادآوری و یا آموزش داده و در برابر هر قانون یا ضابطه ای،  ضمانت اجرایی لازم را فراهم کنیم تا در شرایطی که لازم شد افراد متخلف مجازات شده و مجبور به پرداخت جریمه بابت رفتار نامناسب خود باشند.

با مسئولیت پذیری و ایجاد فرهنگ بالای شهرنشینی در شهرمان شاهد رفع بسیاری از معضلات به روز شهر خواهیم بود.