به گزارش انعکاس بناب، صبح امروز فرماندار بناب در جلسه منابع حفاظت آب و خاک ضمن گلایه از عدم علاقه کشاورزان بنابی مبنی بر تجمیع چاه های آب غیر مجاز به چند چاه آب مجوز دار گفت: متآسفانه با وجود درخواست های مکرر از کشاورزان هیچ یک از آنها تمایلی برای یکی کردن چند چاه […]

به گزارش انعکاس بناب، صبح امروز فرماندار بناب در جلسه منابع حفاظت آب و خاک ضمن گلایه از عدم علاقه کشاورزان بنابی مبنی بر تجمیع چاه های آب غیر مجاز به چند چاه آب مجوز دار گفت: متآسفانه با وجود درخواست های مکرر از کشاورزان هیچ یک از آنها تمایلی برای یکی کردن چند چاه غیر مجاز به یک چاه مجوز دار اقدام نکرده اند و هر روز از چاه های غیر مجاز برداشت های نادرست می شود.

ولی اله فرج الهی با اعلام اینکه امروز بیش ۴۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان بناب وجود دارد، گفت: کشاورزان عزیز بدانند که اگر برای صدور پروانه و تجمیع چاه های غیر مجاز اقدام نکنند مطمئنا طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد و چاه های غیر مجاز مسدود خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تنها در روستای قره چپق ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد گفت: این روستا در سطح استان به عنوان روستای پایلوت برای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه و مسدود کردن داوطلبانه چاه های غیر مجاز انتخاب شده است بنابراین مردم این روستا باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و برای تجمیع چاه های غیر مجاز اقدام کنند تا این ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز به ۱۵۰ چاه مجوز دار تبدیل شوند.

فرماندار بناب نصب کنتور هوشمند برای چاه های آب مجوز دار را ضروری دانست و گفت: کنتور هوشمند عاملی موثر برای جلوگیری از مصرف زیاد آب و مدیریت آب توسط مسئولان می باشد و تمامی ادارات زیر ربط باید برای نصب کنتور هوشمند در سر چاه ها اقدام کنند و خود کشاورزان نیز باید همکاری کنند.

مقام عالی دولت در بناب با بیان اینکه خود مسئولان باید الگویی برای سایر اقشار جامعه در مصرف درست آب باشند، گفت: اگر در یکی از ادارات برای آبیاری فضای سبز خود اداره از آب شرب استفاده شود، دیگر نمی توان از سایر مردم توقع داشت در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی در ادامه افزود: تهیه و تصفیه آب شرب با زحمات و هزینه های زیادی انجام می شود و اگر در اداره ای در شهرستان بناب حتی خود فرمانداری مشاهده شود که از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود فوراً دستور قطع آب آن اداره صادر خواهد شد.

در ادامه این جلسه رئیس اداره امور آب بناب با بیان اینکه استفاده بیش از حد از آب های زیر زمینی باعث کاهش شدید آب های زیر زمینی در سال های اخیر شده است، گفت: در راستای جلوگیری از کاهش آب های زیر زمینی در سال جاری تا کنون ۲۲ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان مسدود شده اند.

بیوک عباس زاده با اشاره به اینکه سد علویان با کاهش شدید آب مواجه شده است، گفت: شهرستان بناب برای برطرف کردن نیاز آب شرب خود از آب این سد استفاده می کند و در حال حاضر با کاهش بارندگی ها و افت سطح آب این سد، تنها نیاز خود مردم مراغه از این سد برطرف می شود و کمتر می توان از آب این سد برای بناب استفاده کرد.

وی برداشت های بیش از اندازه از چاه های دارای مجوز در بناب را نگران کننده عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از کشاورزان بیش از حد استاندارد از چاه های مجوز دار استفاده می کنند که باعث کاهش آب های زیر زمینی می شوند و می بایست این عزیزان برای نصب کنتور هوشمند هر چه زودتر اقدام کنند.

مدیر امور آب بناب نصب کنتور برق بالای ۱۵ آمپر در باغ ها را غیر اصولی دانست و گفت: از مسئولان اداره برق شهرستان خواهشمندیم از واگذاری کنتور های بالای ۱۵ آمپر در باغ ها و زمین های کشاورزی جلوگیری کند و به خود کشاورزان هشدار داده می شود که در صورت مصرف بیش از حد برق انشعاب آنها به علت برداشت زیاد آب قطع خواهد شد.

در ادامه این جلسه شهردار بناب از شروع لایروبی رودخانه ها و جوی های آب در سطح شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به شروع فصل بارش و جلوگیری از اسراف آب این کار شروع شده است و تا آینده بسیار نزدیک به اتمام خواهد رسید.

نادر داوودی از نصب کنتور هوشمند در ۴ حلقه از چاه های آب شهرداری بناب در سال جاری خبر داد و گفت: به توجه به حساسیت کمبود آب، نصب کنتور هوشمند در ۴ حلقه از چاه های آب شهرداری بناب تا پایان سال انجام خواهد شد.

در پایان این جلسه رئیس اداره جهاد کشاورزی بناب پرداخت هزینه های نصب کنتور هوشمند برای چاه های آب را برای کشاورزان مشکل دانست و گفت: هزینه نصب کنتور برای کشاوزان مشکل می باشد و با وجود اینکه برخی از شهرستان های استان از سهم دولتی بهره می برند اما در بناب تمام هزینه بر دوش کشاورز می باشد.

مهندس حسینعلی فتحی کاشت محصولات کم آب را یکی از برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: با توجه به بحران کم آبی کشت محصولاتی مانند کلزا در شهرستان بناب شروع شده است که در سال جاری از ۳۰ هکتار کلزار کشت شده ۲۸ هکتار سبز و به بهره برداری رسیده است.

وی در پایان اطلاع رسانی زمان کشت محصولات در بناب را توسط جهاد کشاورزی بناب را مثبت و دقیق اعلام کرد و گفت: زمان شروع کشت در این شهرستان یک ماه زودتر به تمامی کشاورزان از راه های مختلف اطلاع رسانی شده است و خوشبختانه کشت محصولات کشاورزی در بناب در زمان مشخص شده انجام شده است.

انتهای پیام/ زیبایی