به گزارش انعکاس بناب، تغییر تحولات اساسی در امر مدرسه سازی، درخشش دانش آموزان بنابی در کنکور ۹۶، جوسازی تعدادی بر علیه آموزش و پرورش بناب در محافل عمومی و فضای مجازی، بهانه ای شد تا با رئیس آموزش و پرورش بناب گفتگوئی را ترتیب دهیم. در این گفتگو سعی کرده ایم به موضوعات مهم […]

به گزارش انعکاس بناب، تغییر تحولات اساسی در امر مدرسه سازی، درخشش دانش آموزان بنابی در کنکور ۹۶، جوسازی تعدادی بر علیه آموزش و پرورش بناب در محافل عمومی و فضای مجازی، بهانه ای شد تا با رئیس آموزش و پرورش بناب گفتگوئی را ترتیب دهیم.

در این گفتگو سعی کرده ایم به موضوعات مهم آموزش و پرورش بناب که برخی موارد از این رسانه مطالبه شده بود را مطرح سازیم، در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می نماییم.

انعکاس بناب: مختصری از عملکرد اداره در حوزه های آموزشی، پرورشی و عمرانی را توضیح دهید.

اسدزاده: ابتدا جا دارد از شما بزرگواران عرصه خبر که این مصاحبه را ترتیب دادید تشکر کنم و هفته گرامیداشت بسیج را به تمامی دلاورمردان بسیجی تبریک می گویم؛ عملکرد اداره آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی و پرورشی با کمک تمامی همکاران عالیقدر و پرتلاش مطلوب بود هرچند با چشم انداز و ایده آل های مجموعه فاصله داریم.

در حوزه آموزشی در کنکور و معدل نهایی که از شاخص های اصلی ارزیابی مناطق می باشد وضعیت منطقه بناب مطلوب و جزو مناطق برتر هستیم. به عنوان مثال در کنکور امسال با رشد ۵۵ درصدی رتبه های زیر ۱۰۰۰ (۵۳ رتبه زیر ۱۰۰۰) در قبولی دبیری دانشگاه فرهنگیان و رشته های پزشکی رتبه اول و در معدل نهایی رتبه سوم استان کسب نموده ایم. و در قبولی رشته های فنی نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشتیم و برای اولین بار قبولی ۲۱ هنرجو در آزمون تئوری استانی مسابقات علمی و مسابقات علمی – کاربردی که نتیجه آن راهیابی ۷ نفر  به مرحله کشوری شد.

در حوزه پرورشی کسب مقام دوم کشوری در بازی های بومی محلی (داژبال) – مقام دوم کشوری تنیس روی میز دانش آموزان- مقام دوم کشوری نقد ادبی مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان- مقام دوم کشوری تجارب برتر تربیتی – مقام چهارم کشوری رشته عکاسی مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان- مقام اول استان در جشنواره نوجوان سالم – مقام اول استانی در برگزاری نماز های جماعت در مدارس – مقام سوم استان در اردوهای راهیان نور را کسب نموده ایم.

در حوزه مدرسه سازی در ابتدا از همت و پشتکار خیرین مدرسه ساز و نیک اندیش کمال تشکر و قدر دانی را داریم که خیرین بزرگوار همیشه در تمامی زمینه ها در کنار آموزش و پرورش هستند. و در ساخت و ساز و کمک به دانش آموزان بی بضاعت همواره پیشتاز بوده اند. اولویت آموزش و پرورش در حوزه مدرسه سازی تکمیل و اتمام پروژه های نیمه تمام است و تمامی پروژه های نیمه حتی پروژه های که سهم خیر تمام نشده است برای تکمیل از محل اعتبار پروژه های نیمه تمام نوسازی و از محل اعتبار ماده ۱۸۰ استانی معرفی شده است و اعتبارات آن ها تخصیص یافته است.

در حال حاضر تعداد کل پروژه های خیر ساز موجود در منطقه ۲۲ پروژه (۲۱ مدرسه(۱۴۹ کلاس) و یک سالن چند منظوره) و کل اعتبار تعهد شده از طرف خیرین محترم بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان می باشد که بیش از نصف آن در یک سال اخیر تعهد شده است. از ۲۲ پروژه مذکور ۲ مدرسه ۳ کلاسه در دهه مبارک فجر سال گذشته افتتاح شد و ۲ مدرسه ۱۲ کلاسه ( یک مدرسه ۱۲ کلاسه مشارکتی و یک مدرسه ۱۰۰ درصد خیر ساز) و یک مدرسه ۶ کلاسه  مشارکتی با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان به مناسبت هفته بسیج افتتاح گردید.  و بقیه ی پروژه های فعال در طی مراحل احداث می باشند.

انعکاس بناب: در خصوص سیاست کاریتان در آموزش و پرورش توضیحاتی بفرمایید.

اسدزاده: اولویت اصلی و اول ما در آموزش و پرورش ایجاد همدلی و آرامش در مجموعه آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با توجه به اینکه هر گونه موفقیتی در آموزش و پرورش حاصل و نتیجه کار گروهی و تیمی است بنابراین بدون ایجاد همدلی و آرامش نتیجه مطلوب هیچوقت به دست نخواهد آمد.

در برنامه ریزی ها نظر بر این بود که کلیه برنامه های تنظیمی برای اجرا و عملی شدن باید مدرسه محور باشد چرا که کیفیت و اثر بخشی آن بیشتر خواهد بود. و در اجرا و پیگیری برنامه ها خواستیم فاصله ستاد تا صف ( اداره – مدرسه) را کمتر کنیم یعنی انجام کار به عنوان یک مجموعه منسجم همیشه مد نظر ما بود.

همچنین  در برنامه های تقویمی تاکید براین بود که نهضت حضور در کف مدرسه و پیگیری امور تقویت شود چرا که پیگیری منظم و جدی بیشترین تاثیر را در موفقیت مجموعه دارد. و بازدید ها از مدارس بر مبنای نظارت و پیگیری امور و برای تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف بود نه بازرسی صرف و به چالش کشیدن مجموعه.

در نهایت تمامی برنامه ها و سیاست ها بر مبنای اهداف سه گانه ابلاغی از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان بود: اولاً تامین آرامش دانش آموزان برای ارتقاء انگیزه تحصیل ثانیاً تکریم معلمان برای ارتقاء انگیزه تدریس و سوم افزایش رضایت مندی اولیاء برای ارتقاء انگیزه مشارکت که نتیجه و شاکله عمل به این اهداف موفقیت در مسائل آموزشی و پرورشی از جمله موفقیت چشمگیر دانش آموزان در کنکور و ارتقاء معدل نهایی و در حوزه پرورشی کسب عناوین برتر استانی و کشوری است.

انعکاس بناب: از وضعیت حق التدریسان شهرستان بگویید؟ اینکه عده ای مدعی هستند در تعیین تکلیف این عزیزان تبعیض شده است، صحت دارد یا خیر؟

بخشنامه اخیر شامل سه گروه از متقاضیان می شد که گروه اول عبارت بودند از افرادی که در پیش دبستانی های دولتی واگذار شده به موسسات غیرانتفایی قبل از سال ۹۱ فعالیت می کردند. گروه دوم حق التدریس ها و گروه سوم معلمانی که از طرف شرکت ها به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می کردند. در این مورد به همراه همکاران اداری تمام سعی خود را بر آن گذاشتیم که حقی از کسی ضایع نشود و حتی اگر فردی یک روز از شرایط مشمول بخشنامه با آموزش و پرورش همکاری داشت با تلاش و پیگیری های جدی توانستیم مشکلش را حل کنیم.

انعکاس بناب: تعامل این اداره با ارگان ها و سازمان ها در چه حدی است؟ اگر انتظاری در این خصوص دارید بفرمایید.

تعامل و همکاری آموزش و پرورش با ارگان ها و سازمان ها بیش از هر زمان دیگری است به عنوان مثال در تامین فضاهای آموزشی و در بازگشایی مدارس، مجموعه شهرداری بیشترین لطف را در خصوص آموزش و پرورش داشتند در برگزاری همایش انتخاب رشته دانشگاه بناب و در برگزرای مراسم تجلیل از قبولین کنکور اداره ارشاد اسلامی و در برون سپاری رشته های کاردانش اداره فنی و حرفه ای و اداره گاز، آب و فاضلاب، برق و مخابرات و … عنایات ویژه ای در خصوص حل مشکلات آموزش و پرورش داشتند و در نهایت از فرماندار محترم و نماینده محبوب شهرستان از طرف مجموعه آموزش و پرورش در پیگیری کلیه مسائل آموزشی و پرورشی کمال تشکر و قدر دانی را داریم.

انعکاس بناب: برخی مدعی هستند که مدیران و معلمان تبعیضانه به مدارس گمارده می شوند در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

در این خصوص لازم به ذکر است که در تمامی انتخاب ها سعی کرده ایم شاخص های مصوب شورای معاونین منطقه در اولویت قرار گیرد یعنی انتخاب ها حاصل تصمیم جمعی است نه فردی. ضمناً در تغییرات مدیران مدارس امسال در مقایسه با مدت مشابه سال های قبل خیلی کم و دو سه نفر بیشتر نبود آن هم طبق مقررات آموزشی، چرا که در آموزش و پرورش در اکثر مواقع ثبات مدیریت بیشتر از تغییر ، نتیجه بخش خواهد.

انعکاس بناب: با توجه به تصمیمات هیئت وزیران مبنی بر سوق دادن دانش آموزان به حوزه صنعت چه اقداماتی در این باره انجام شده تا دانش آموزان رغبت داشته باشند؟

طبق منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی باید ۴۸ درصد دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای سوق داده شوند. متاسفانه به علت عدم وجود امکانات و تجهیزات به روز در هنرستان های منطقه و عدم جذابیت رشته های  هنرستانی که ناشی از همین کمبود هاست با عدم توسعه متوازن رشته ها مواجه هستیم و این مشکل ان شاء الله با تکمیل هنرستان جدیدالاحداث و پیگیری هایی که از وزارت خانه و ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی و خیرین بزرگوار در جهت تجهیز هنرستان ها کرده ایم به تدریج رفع خواهد شد.

انعکاس بناب: رعایت شئونات اسلامی و حجاب در مدارس امری مهم به شمار می رود جهت گسترش فرهنگ دینی و حجاب در جامعه آموزش و پرورش بناب چه اقداماتی انجام می دهید؟

رعایت شئونات اسلامی و حجاب از اولویت های آموزش و پرورش است و در این راستا توسعه و تبیین فرهنگ نماز و قرآن در جهت تعمیق باور های دینی نسل جوان به صورت جدی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، و در نظر داریم دانش آموزان به عنوان مبلغ و مروج حجاب و عفاف در جامعه اثر گذار باشند.

انعکاس بناب: برخی خیلی سعی دارند علیه آموزش و پرورش در محافل و فضای مجازی جو سازی کنند چه صحبتی با این عزیزان دارید؟

برای آن دسته از دوستان که به تعداد انگشتان دست هم نیست پیشنهاد میکنم به جای اینکه در فضای مجازی علیه مجموعه  ی خودشان جوسازی کنند بیایند کمک حال آموزش و پرورش باشند چرا که فضای مجازی محل مناسبی برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش نیست و آموزش و پرورش متعلق به همه بوده و اگر همه کمک نکنند نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد.

انعکاس بناب: سخن آخر و ناگفته؟

علاوه بر مطالبی که به استحضار رسید، اولین اقدام ما تشکیل مجمع خیرین حمایت دانش آموزان بی بضاعت بود که در این راستا در دو ماه ی اخیر بیش از ۸۰ میلیون تومان به دانش آموزان بی بضاعت کمک شده است و نظر بر این است که هیچ دانش آموزی به خاطر مشکلات مالی از تحصیل باز نماند.

ساماندهی نسبی آموزشگاههای آزاد علمی و ساماندهی مراکز پیش دبستانی با رویکرد به کار گیری قانون مند نیروی انسانی  مطابق با قانون کار و ساماندهی املاک و فضا های آموزشی در جهت تعیین مختصات و تحصیل اسناد  املاک بدون سند رسمی و پیگیری پرونده های قضایی  از اهم فعالیتهای دیگر مجموعه می باشد.

سخن آخر اینکه مسئولیت یک امانت الهی است و باید هر چه در توان داریم در جهت خدمت به خلق خدا قدم برداشت و در این مسئولیت بر این خوشحال خواهم بود که در حد توان بتوانم دست کسی را بگیرم و تابحال هیچ چیز به این اندازه مرا خوشحال نکرده است که بچه یتیم را بیش از یک مسئول، به اصطلاح صاحب منسب تحویل می گیرم چرا که بفرموده امام المتقین امیر المومنین ” مِنْ أفضَلِ البِرِّبِرُّ الأَیتامِ
والسلام علیکم و رحمه الله

انتهای پیام/ش