به گزارش انعکاس بناب، در این جوابیه آمده است: بسمه تعالی مدیریت محترم خبرگزاری انعکاس بناب با سلام احتراما پیرو انتشار خبری به نقل از نماینده مردم فهیم شهرستان بناب در مجلس شورای اسلامی که در جلسه گزارش عملکرد دوران نمایندگی خویش در مورخه ۱۴/۰۹/۱۳۹۶ در مسجد انجمن بیان فرموده­اند: “نماینده بناب از یک رانت […]

به گزارش انعکاس بناب، در این جوابیه آمده است:

بسمه تعالی

مدیریت محترم خبرگزاری انعکاس بناب

با سلام

احتراما پیرو انتشار خبری به نقل از نماینده مردم فهیم شهرستان بناب در مجلس شورای اسلامی که در جلسه گزارش عملکرد دوران نمایندگی خویش در مورخه ۱۴/۰۹/۱۳۹۶ در مسجد انجمن بیان فرموده­اند: “نماینده بناب از یک رانت مالی در دانشگاه بناب پرده برداشت:

اعزازی از یک رانت مالی در دانشگاه بناب پرده برداشت و گفت:  در اواخر مجلس هشتم بنده اعتبار خوبی برای پیشرفت و تجهیز دانشگاه بناب از دولت جذب این دانشگاه کردم اما متأسفانه برخی افراد این اعتبار را به بانک انتقال و از سود آن استفاده کلانی برده اند”

نکاتی قابل تامل وجود دارد. خواهشمند است براساس قانون مطبوعات، جوابیه حاضر را برای تنویر افکار عمومی در سایت خبری خویش منتشر نمایید.

با تشکر

مجتبی عباسیان

رئیس سابق دانشگاه بناب

بسمه تعالی

سوره مبارکه مائده آیه ۸

یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلی أَلّا تَعدِلُوا  اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوی وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ ﴿۸

“ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است! و از معصیت خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است”

همشهریان عزیز و بزرگوارم، اولا بر خود وظیفه می­دانم میلاد با سعادت پیامبر رحمت و مهربانی و سراسر نور حضرت محمد مصطفی (ص) و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت را تبریک عرض نموده و برای دانشجویان عزیزمان روز مطالبه گری دانشجویی و روز دانشجو را تبریک عرض نمایم.

 همچنین در فرصتی که حاصل شده بر خود وظیفه می دانم از همه رؤسای سابق دانشگاه و مدیران و اعضای محترم هیات علمی و کارکنان عزیز دانشگاه بناب و همه مسئولین محترم شهرستان بناب که برای سربلندی دانشگاه بناب در طی ۲۲ سال گذشته زحمت کشیده اند، تشکر و قدردانی خودم را ابراز دارم و برای مسئولین فعلی دانشگاه آرزوی توفیق و موفقیت در آبادانی و پیشرفت دانشگاه بناب را داشته باشم.

همانطور که مستحضرید، نماینده محترم شهرستان در جلسه گزارش عملکرد خود در مورخه ۱۴/۰۹/۱۳۹۶ بیان فرموده­اند: “در اواخر مجلس هشتم بنده اعتبار خوبی برای پیشرفت و تجهیز دانشگاه بناب از دولت جذب این دانشگاه کردم اما متأسفانه برخی افراد این اعتبار را به بانک انتقال و از سود آن استفاده کلانی برده اند“.

به عنوان یک معلم خدمت مردم شریف شهر عزیزم بناب عرض می کنم، به عنوان کسی که در پای درس اساتید و معلمین فرزانه ام یاد گرفته ام که همیشه و همیشه بایستی صادقانه حرف زد و اتهام دروغ نبست. شاید بالاتر از قانون و ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، که افترا و تهمت جرم تلقی می گردد، قانون شغل معلمی باشد که به هیچ کس اجازه نمی دهد شرف و آبرو و وجدانش را معامله کند و نماینده محترم کاملا به این موضوع واقف هستند و خود تایید کننده موضوع می باشند. بایستی کاری نکنیم که پیشرفت شهر عزیزمان مخصوصا دانشگاه های بناب، بدلیل گفتمان های سیاسی از حرکت تند خود بایستد. شاید و حتما اطلاعات درستی سهوا و یا عمدا به ایشان داده نشده باشد و اگر چنین باشد، با عرض معذرت، ایشان بایستی از تمام کسانی که برای سربلندی دانشگاه بناب در طی این ۲۲ سال کشیده اند عذرخواهی نمایند.

همانطور که نماینده محترم اشاره نموده­اند، دانشگاه بناب در طی سال­های ۸۹ تا ۹۳ ، در طی هر سال، بودجه­ای را برای طرح های عمرانی خود از سازمان مدیریت دریافت نموده است. همانطور که اهل فن حسابداری مطلع هستند، بودجه عمرانی بودجه­ای است که برای ایجاد ساختمان و طرح های عمرانی بصورت کاملا مشخص، توسط سازمان مدیریت و برنامه و بودجه تخصیص داده می شود و محل مصرف آن نیز کاملا مشخص می باشد و هزینه کرد آن در محل­های دیگر از جمله خرید تجهیزات، پرداخت حقوق و …. خلاف مقررات است و توسط نهادهای بازرسی و دیوان محاسبات این موضوع همه ساله بررسی می شود. از دوران نمایندگی دوره هشتم نماینده محترم، دو پروژه ملی ساختمان ۴۰۰۰ مترمربعی کلاس­ها و ساختمان ۲۰۰۰ متر مربعی کتابخانه مصوب شده بودند و هر سال مبلغی بعنوان بودجه مصوب در قانون بودجه کشور مشخص و در اختیار این دو طرح عمرانی قرار می گرفت. اعتبار تخصیص یافته برای “ساختمان کلاس­ها: جمعا در حدود ۳۸ میلیارد ریال بوده است. سالیانه مبلغی در حدود یک میلیارد تومان از سال ۸۹ تا سال ۹۳ تخصیص داده شده بود که در سال ۹۳ بودجه این ساختمان توسط سازمان برنامه و بودجه خاتمه یافته اعلام گردید.

تخصیص اعتبار پروژه دوم ساختمان کتابخانه نیز در سال ۹۱ شروع شده بود و در آغاز سال ۹۳ در حدود ۷۰۰ میلیون تومان بودجه تخصیص داده شده در اختیار دانشگاه قرار داشت. از دیگر پروژه­هایی که دارای اعتبار بودند، می­توان به مجموعه ورزشگاه دانشگاه اشاره نمود. میزان بودجه این پروژه ۷۰۰ میلیون تومان و آن هم بصورت بودجه ابلاغی در اختیار دانشگاه قرار گرفته بود. بودجه ابلاغی، بودجه ای است که توسط وزارت علوم به دانشگاهها داده شده و ادامه دار نیست و فقط یک بار تعلق می گیرد. چهارمین پروژه نیز پروژه مسجد دانشگاه بود که ۴۰۰ میلیون تومان توسط وزارت علوم بصورت ابلاغی تخصیص داده شده بود و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، بودجه ادامه­داری نیست و دانشگاه می بایستی مابقی ساخت بودجه ورزشگاه و مسجد را خود از صرفه جویی اعتبارات جاری دیگرش تامین نماید.

همانطور که همه مسئولین دست اندرکار دانشگاه بناب کاملا مطلع هستند، به دلیل کمبود وسعت زمین فعلی دانشگاه بناب (۴٫۵ هکتار)، دفتر عمرانی سازمان برنامه و بودجه بدلیل اشباع شدن ساخت و ساز در سایت کنونی، اجازه شروع پروژه جدید در سایت فعلی دانشگاه بناب را طی سال های ۸۹ تا ۹۳ نمی­داد و طی نامه های مختلف اعلام کرده بود که اگر دانشگاه بناب در نظر دارد، توسعه فضای فیزیکی داشته باشد، بایستی زمینی را به زمین فعلی خود اضافه نماید. علی رغم اینکه مسئولین قبلی دانشگاه (قبل از اینجانب) مخصوصا جناب آقای دکتر حقیقت دوست زحمات زیادی برای حل مشکل زمین دانشگاه متحمل شده بودند که متاسفانه منجر به نتیجه نشده بود.

 در سال ۹۳ با شروع مدیریت اینجانب در دانشگاه بناب، با دو مشکل اساسی در دانشگاه بناب مواجه بودیم: یکی مشکل زمین دانشگاه بناب و دیگری پول های راکد عمرانی در حساب های دانشگاه بناب که توسط سازمان مدیریت طی چندین نامه رسمی از دانشگاه خواسته شده بود که تعیین تکلیف شوند و یا به حساب دولت برگردانده شوند. پس از بررسی های زیاد انجام گرفته و استعلام های مختلف از دانشگاه های دیگر و مخصوصا دانشگاه تهران، مشخص گردید که دانشگاه تهران حداقل از ده سال پیش یعنی از سال ۱۳۸۴، اقدام به افتتاح حساب دومنظوره برای حساب­های بانکی خود کرده بود و بسیاری از کمبودهای مالی خود را از آن طریق فراهم می­نماید. در این راستا اینجانب به مدیران عزیزم می بالم و افتخار می کنم که توانستیم با اخذ مجوز های لازم از هیات امنای دانشگاه که خوشبختانه شخص وزیر محترم علوم نیز عضوی از اعضای هیات امنای دانشگاه هستند، بالاخره در فروردین سال ۱۳۹۴ حساب های دانشگاه بناب را دو منظوره نماییم. (مجوز هیات امنا پیوست شده است و قابل استخراج از سایت دانشگاه تبریز می باشد).از فروردین ماه ۱۳۹۴ تا به امروز (۱۶ آذرماه ۱۳۹۶)، سود بانکی مصوب بانک را دانشگاه دریافت می کند. البته این سود بانکی توسط بانک عامل، بصورت ماهانه محاسبه و با گردش در حساب خزانه ملی، مجددا طی نامه­ای به دانشگاه اعلام می­شد (قابل استعلام از بانک تجارت می باشد) که این درآمد می­تواند در یکی از سرفصل­های مصوب هیات امنای دانشگاه هزینه گردد و گزارش هزینه کرد آن همه ساله به رویت هیات حسابرسی دانشگاه و هیات امنا، دیوان محاسبات و امور اقتصادی و دارائی می رسد.

 با افتخار اعلام می کنم که مسئولین دانشگاه بناب، طی سالهای ۹۴ و ۹۵ توانستند درآمد اختصاصی سالانه دانشگاه را از مبلغی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان به مبلغی در حدود ۲ میلیارد تومان افزایش دهند که این جزو افتخارات این مجموعه مدیریتی در تاریخ دانشگاه بناب می باشد. مبالغ حاصل شده نیز، طبق قراردادهایی که همگی قابل استعلام و حصول است، برای ساخت و تجهیز چندین آزمایشگاه (مهندسی پلیمر، مهندسی نساجی، فیزیک مدرن، مدارهای مخابراتی، سیالات، لرزه عمران) و کارگاه (اتومکانیک، ترمودینامیک، برق، ماشین افزار) و آتلیه معماری، و ساخت ساختمانهای سرپرستی خوابگاه خواهران، سردرب زیبا و الگو گرفته شده از پل پنج چشمه و مساجد تاریخی بناب، محوطه سازی و … اختصاص داده شده است که با مقایسه حداقلی تصاویر موجود با تصاویر آرشیوی سالهای قبل ۹۳ این مطلب قابل تایید است. البته شایان ذکر است، همانطور که در گزارشهای دانشگاه در خبرگزاریها نیز آمده است، بودجه جاری سال ۹۴ دانشگاه بناب نسبت به سال ۹۳ رشدی معادل ۱۱۰% (صد و ده درصدی) داشت که رتبه دوم را در بین کل دانشگاههای کشور به خود اختصاص داده بود و بودجه جاری ۶۰ میلیارد ریالی دانشگاه در سال ۹۳ به بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۹۴ افزایش یافت که براساس همان شیب تند رشد بودجه، برای سال ۹۶ (زمان تحویل مسئولیت اینجانب در دانشگاه بناب) بودجه­ای بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است. (بودجه جاری ۶ میلیارد تومانی آغاز مسئولیتم در دانشگاه بناب در سال ۹۳، در زمان تحویل مسئولیتم در سال ۹۶ با رشد تقریبا ۲۲۰ درصدی، به همت اعضای محترم هیات علمی دانشگاه، کارکنان عزیز و مدیران بسیار لایق دانشگاه به ۱۹ ملیارد تومان افزایش پیدا کرد که شایسته تحسین است).

در سال ۹۳، به دلیل راکد ماندن پروژه های عمرانی نام برده شده در بالا، مسئولین دانشگاه مصمم به حل مشکل کمبود زمین دانشگاه برای همیشه بودند که بدلیل قیمت بسیار زیاد زمین های اطراف سایت کنونی دانشگاه بناب، امکان توسعه در سایت کنونی مقدور نگردید و در این راستا، طی موافقتنامه­ای که به امضای وزرای وقت علوم و جهاد کشاورزی رسید، ۴۰ هکتار از زمین های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی به دانشگاه بناب واگذار گردید که از همان روزهای ابتدایی کار ساخت و ساز پروژه­های نامبرده شده (ساختمان کلاس ها به متراژ ۴۰۰۰ متر مربع، ساختمان کتابخانه به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع، ورزشگاه دانشگاه و دیوار کشی سایت) از محل همان درآمد اختصاصی دانشگاه شروع شد. (به پیوست توافقنامه امضا شده توسط وزرای محترم علوم و جهاد ارسال می گردد).(جلسه مذکور با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امام جمعه محترم شهرستان بناب، نماینده محترم قبلی شهرستان حاج آقا شیخ رضا باقری بنابی، جناب آقای دکتر صدیقی بنابی نماینده پیشین شهرستان، فرماندار محترم سابق شهرستان جناب آقای مهندس فرج اللهی در محل دفتر وزیر محترم جهاد برگزار گردید و وزیر محترم جهاد به اتحاد و پیگیری و علم دوستی ما بنابی ها افتخار کردند و علی رغم نظر بسیار بالای سه نفر کارشناس دادگستری برای قیمت زمین و با مسئولیت خودشان و با تخفیف ویژه زمین یاد شده را در اختیار دانشگاه بناب قرار گرفت). در اینجا بر خود وظیفه می دانم از تک تک این عزیزان و سروران بزرگوار برای حل مشکل زمین دانشگاه بناب تشکر و قدردانی نمایم.

در پایان ضمن عذرخواهی به دلیل طولانی شدن توضیحات داده شده، از همه مردم شریف بناب به دلیل پیگیری مجدانه مطالب گفته شده تقدیر و تشکر نموده و برای مسئولین محترم شهرستان و دانشگاه آرزوی موفقیت دارم. چرا که امید واثق داریم ملت زحمتکش و پرتلاش بناب، لایق بهترین توسعه­های علمی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی و… در این شهرستان هستند.

با تقدیم احترام

مجتبی عباسیان-رئیس سابق دانشگاه بناب و دانشیار گروه شیمی دانشگاه پیام نور تبریز