مدیر دفتر مشارکت های مردمی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی مدیریت منابع آبی در روستای قره چپق بناب را الگویی برای سایر روستاها عنوان کرد.

به گزارش انعکاس بناب، ظهر امروز مدیر دفتر مشارکت های مردمی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در دیدار با نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به سال گذشته تا کنون در استان ۳۵ درصد کاهش داشته است، اذعان کرد: مشکل کمبود آب سال به سال جدی تر می شود و متأسفانه به دلیل کاهش میزان بارندگی میزان منابع آبی به شدت کاهش پیدا کرده است.

فرهاد پاک نیا در این دیدار کنترل منابع آبی و تغییر الگوی مصرف را امری ضروری در صرفه جویی منابع آبی عنوان کرد و گفت: زمان آبیاری سنتی در حوزه کشاورزی به اتمام رسیده است و کشاورزان می بایست از روش ها و تکنیک های جدید برای آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: مشکل کم آبی تنها محدود به کشور ایران نیست و در حال حاضر بیش از ۳۵ کشور دنیا مشکل کم آبی شدید دارند و در مصرف آب برنامه ریزی های خوبی را انجام داده اند و ما هم باید برای مصرف درست آب مثل آن ها برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

مدیر دفتر مشارکت های مردمی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی پیامدهای حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه را برای استان و کشور اسفناک دانست و گفت: متأسفانه به علت برداشت های نادرست از منابع آب های زیر زمینی و برخی برنامه نسنجیده امروز شاهد خشک شدن این دریاچه آب شور هستیم و طوفان های نمک حاصل از خشک شدن این دریاچه میتواند جان میلیون ها نفر را به خطر بیندازد.

پاک نیا تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی را یکی از راهکارهای ضروری برای حفظ و کنترل منابع آبی عنوان کرد و گفت: در استان محصولاتی مانند پیاز، چغندر، ذرت و هندوانه کشت می شوند که این محصولات نیاز به مصرف آب زیادی دارند و از نظر اقتصادی هم مقبول به صرف نیستند که مسئولان و کشاورزان باید به سوی کشت محصولات کم آب و پربازده بروند.

وی اقدامات صورت گرفته در روستای قره چپق بناب در جهت کاهش مصرف آب را الگوی مناسب برای سایر روستاهای کشور دانست و گفت: اهالی این روستا با وجود زیان مالی در جمع آوری و یکی کردن چاه های غیر مجاز، کاهش کشت پیاز و جایگزین کردن مشاغل صنعتی به جای کشاورزی کمک زیادی به کاهش مصرف آب کرده اند.

نماینده مردم بناب در ادامه این دیدار همکاری مردم روستای قره چپق در کاهش مصرف آب را بالا بودن شعور و فهم اهالی این روستا در مشکلات دانست و گفت: اهالی این روستا با وجود اینکه با اجرای این طرح ها با کاهش درآمد مواجه می شوند اما به صورت داوطلبانه اقدام به این کار کردند که می توانند موجب فرهنگ سازی کاهش مصرف آب در کل شهرستان و استان شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان همکاری و حمایت از این نوع طرح ها را وظیفه تمام مسئولان شهرستان و استان عنوان کرد و گفت: وقتی مردم اینگونه در این طرح ها مشارکت می کنند وظیفه مسئولان دوچندان می شود و آنها باید از مردم و طرح های پیشنهادی حمایت کنند.

اعزازی مشکل کم آبی را موضوعی جدی و کشوری اعلام کرد و گفت: تمام مردم در کلیه بخش های کشاورزی، صنعتی و آب شرب می بایست صرفه جوی را الویت قرار بدهند و مطمئناً اگر هر فرد روزانه یک لیتر آب صرفه جوی کنند کمک بزرگی به حفظ منابع آبی کرده است.

وی در ادامه افزود: مسئولان با کمک مردم باید فرهنگ صیحح مصرف آب را در کل کشور فراگیر کنند تا احساس و وظیفه استفاده درست از منابع آبی به طور کامل در فرهنگ کشور نهادینه شود.

انتهای پیام/زیبائی