با حضور نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان‌شرقی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بطور همزمان در مجتمع پتروشیمی تبریز و میاندوآب ظهر امروز آغاز شد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از، این طرح برای انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تن اتیلن با لوله گذاری ۱۰ اینچی بطول ۱۵۴ کیلومتر با ۱۴۶۷ میلیارد ریال اعتبار در مدت یکسال در سه فاز اجرا و به بهره برداری خواهد رسید که در افزایش ظرفیت تولیدی با ایجاد طرح های توسعه ای ، افزایش تنوع محصولات برای رقابت در بازارهای مصرف ، ایجاد ارزش افزوده با بهبود فرآیندهای تولیدی و سودآوری تأثیر به سزائی خواهد داشت.

عملیات اجرایی ساخت و لوله‌گذاری خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب به پتروشیمی تبریز امروز با حضور مسئولان استان آغاز شد.

این طرح به طول ۱۵۴ کیلومتر و ظرفیت انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تن اتیلن، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

با بهره‌برداری از این طرح و ایجاد واحدهای توسعه‌‌ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان ۲، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز با افزایش دو برابری، به بیش از ۷۰۰ هزار تن در سال می‌رسد.

این شرکت به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرار داد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

در این مراسم آل‌هاشم نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه تبریز از تلاش‌های مسئولان در اجرای این طرح قدردانی کرد که اجرای آن علاوه بر افزایش تولید و سود آوری، برای ایجاد شغل در منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در آئین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز، از بهبود مدیریت در جهت سودآوری و اجرای گسترده طرح‌های توسعه در شرکت پتروشیمی تبریز قدردانی کرد.

وی از شرکت پتروشیمی تبریز به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در جریان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نام برد و از مسئولان وزارت نفت، نمایندگان مجلس وسایر مسئولان امر در به مرحله اجرا رسیدن خط اتیلن غرب قدردانی کرد.

خدابخش گفت: اجرای این طرح سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره‌برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت پتروشیمی تبریز خواهد شد.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی خود را برای پیگیری و هماهنگی‌های لازم برای پیشبرد اجرای فاز دوم این پروژه از بناب به تبریز اعلام کرد و اثرات مثبت اجرای این طرح را در درآمدزایی برای منطقه برشمرد.

درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز ضمن بر شماری طرح‌های توسعۀ این شرکت، اظهار کرد: ضمن اعلام افزایش ظرفیت تولیدی پتروشیمی تبریز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سه سال آتی، اظهار امیدواری کرد که در پنج سال  آتی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال هدف گذاری شده است.

گفتنی است همزمان با آغاز این عملیات، نخستین مرکز گمرک پتروشیمی کشور در تبریز آغاز بکار کرد.

با استقرار این مرکز گمرکی روزانه بالغ بر ۱۳۵۰ تن مواد پلیمری تولیدی پتروشیمی تبریز توسط ۶۰ کامیون بطور مستقیم از این مجتمع به خارج از کشور صادر خواهد شد.