مهرنشینان شهرک ولی عصر(عج) بناب چندین سال است همچنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و گویا دولتمردان مجال رسیدگی به این مشکلات را ندارند.

به گزارش انعکاس بناب، مسکن مهر یکی از پروژه‌های دولت نهم بود که با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد جامعه بنا نهاده شده و قرار بود در فاصله زمانی مشخصی احداث و تحویل صاحبان آنها شود، که در  دولت دهم با تمام مشکلات ایجاد شده برخی ها صاحب خانه شدند ولی این طرح در ادامه با مشکلات و اختلاف سلیقه های زیادی روبرو شد.

ساخت و ساز مسکن مهر شهرستان بناب در کیلومتر ۳ جاده بناب-ملکان در شهرک ولیعصر (عج) تمرکز یافته است و قشرهای مختلف مردم با ثبت نام در تعاونی های مختلف راهی برای خانه دار شدن خود پیدا کردند ولی به گفته اهالی این شهرک این طرح هنوز با مشکلاتی عدیده ای همراه است و ساکنین با کمبودهای زیادی مواجه هستند.

مسکن مهر در دولتهای یازدهم و دوازدهم به فراموشی سپرده شد!

پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم با شوق و ذوق خوبی شروع بکار کرد و همگان امید داشتند با اجرای این طرح قشر ضعیف و کم درآمد جامعه بتوانند از کابوس مستأجری خارج شوند، اما با گذشت زمان و پایان دولت دهم و به کار آمدن دولت جدید این پروژه به دلایلی نامشخص، حرکت پرشتاب و خوب خود را از دست داد و سرعت لاکپشت مانند به خود گرفت.

دولت یازدهم اعتقاد چندانی به طرح مسکن مهر ندارد و این در حالیست که وزیر راه وشهرسازی آقای آخوندی عنوان کرده که طرح مسکن اجتماعی را جایگزین طرح مسکن مهر خواهد کرد اما این طرح در مجموعه ای از سخنرانی، مصاحبه و پیش نویس توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خلاصه و راکد ماند.

دولت آقای روحانی با منکوب کردن طرح مسکن مهر دولت نهم و دهم و حتی با مزخرف خواندن آن، طرح مسکن اجتماعی را مدل عاقلانه تری برای ایرانیان دانست اما به عقیده برخی کارشناسان اگر دولت یازدهم طرح مسکن مهر را مرتفع می کرد به طور یقین افراد زیادی می توانستند خانه دار شوند.

گزارش میدانی انعکاس بناب از وضیعت مسکن مهر شهرستان بناب و گفتگو با اهالی این شهرک

مسکن مهر در شهرستان بناب دارای مشکلاتی مهم و اساسی است که مهرنشینان از مسئولان ارشد شهرستان و استان خواستار رفع مشکلات این بخش هستند چرا که این مشکلات سالیان سال است وجود دارد و انگار عزمی جدی برای سر و سامان دادن به این معضلات وجود ندارد.

در همین راستا تیم خبری انعکاس بناب، در شهرک ولیعصر(عج) بناب یا همان ساری داغ، در کوچه و خیابان این شهرک حضور پیدا کرد و با اهالی این شهرک مشکلات را بررسی و گزارشی را تهیه کرد تا شاید مسئولان شهرستان و استان با دیدن این گزارش که چیکیده ای از درد و دل و مشکلات ساکنین مسکن مهر بناب است، راه حلی برای رفع آنها پیدا کنند.

اهالی شهرک ولیعصر در ابتدا همگی یک نظر مشترک داشتند و می گفتند: مردمی که در این شهرک زندگی می کنند با هزار آرزو و بدهی و با هدف خلاصی از رنج مستأجری پا به این شهرک گذاشتند و تمام سرمایه خود را برای مسکن دار شدن هزینه کردند و مطمئنأ اگر وضعیت مالی بهتری داشتند به هیچ وجه در وسط این بیابان های تاریک و ترسناک کسی حاضر به زندگی نبود.

فاضلاب بزرگترین و اساسی ترین مشکل اهالی مسکن مهر بناب

آقای رضا کرامتی یکی از ساکنین این شهرک، بزرگترین مشکل اهالی این شهرک را فاضلاب آن عنوان کرد و گفت: مسئولان زیادی از شهرستان و استان به این محل آمده اند و قول تکیمل فاضلاب این محل را داده اند اما با گذشت ماه ها و سال ها  فاضلاب این شهرک هنوز به اتمام نرسیده است و کمتر از ۵۰ درصد فاضلاب آن درست شده است.

وی از ورود فاضلاب به خیابان ها، کوچه ها، جوی های آب و حتی پارکینگ برخی ساختمان های این شهرک خبر داد و گفت: داخل جوی آب و خانه های ما پر از فاضلاب شده است و بوی نامطبوعی  را ایجاد کرده و در فصل گرما انواع و اقسام حشرات موذی و دارای سم در این شهرک پدیدار می شوند و با نیش خود از اهالی این شهرک پذیرائی می کنند.

زباله و عدم نظافت معابر، کانال ها و  خیابان ها یکی دیگر از مشکلات اساسی شهرک ولیعصر

آقای کرامتی وجود آشغال در معابر، جوی های آب و حتی خیابان های این شهرک را غیر قابل تحمل دانست و گفت: شهرداری تنها روزانه یک بار سطل های زباله در خیابان های این شهرک را خالی می کند و خدمات دیگری را برای شهرک انجام نمی دهد.

این شهروند شهرک ولیعصر بناب عدم حضور پاکبانان شهرداری در این شهرک را علت وجود حجم زیاد زباله در خیابان های شهرک عنوان کرد و گفت: بارها از شهرداری درخواست کردیم حداقل یک پاکبان در این شهرک روزانه حضور پیدا کند اما شهرداری آن را هم قبول نمی کند.

وضیعت حمل و نقل عمومی در شهرک تا حدودی مناسب ولی نیازمند تجهیز و توجه بیشتر از سوی متولیان

در شهرک ولیعصر بناب در حال حاضر ۳ دستگاه اتوبوس و ۲ آژانس تاکسی تلفنی وجود دارد که تا حدودی توانسته نیازهای حمل و نقل این شهرک را برآورده کند، اما برخی از شهروندان این شهرک هنوز این امکانات حمل و نقلی را کافی نمی دانند.

آقای کرامتی از ساکنین  این محل در این مورد گفت: اتوبوس های این شهرک تا اوایل شب سرویس دهی می کنند و در بسیاری از اوقات به خصوص در ساعت های شب، سرویس تاکسی و اتوبوس برای دسترسی به واحدهای مسکن مهر به میزان کافی وجود ندارد بنابراین باید ناوگان حمل و نقل عمومی این شهرک تقویت شود.

وی وجود تاکس های خطی در این شهرک را برای تسریع در حمل و نقل ضروری دانست و گفت: اتوبوس ها تا تعداد مسافر کافی را سوار نکنند از شهرک خارج نمی شوند و اگر این وسط کسی برای رفتن به داخل شهر عجله داشته باشد می بایست از آژانس استفاده کند و با توجه به وضیعت مالی اهالی این شهرک این کار برایشان سخت است.

این شهروند مهرنشین در ادامه گفت: از مسئولان شهرستان بناب درخواست داریم در این شهرک ایستگاه خط تاکسی شهری ایجاد کنند تا در زمان هایی که مردم نیاز دارند زودتر به داخل شهر بروند از تاکسی های خطی با قیمت مشخص شده و تحت نظارت اداره تاکسیرانی بناب استفاده کنند.

نبود فضای سبز و مکان ورزشی و تفریحی مشکلی دیگر برای مهرنشینان/مسئولان در روز درختکاری تنها یک نهال کاشتند!!

آقای محسن یاور نیا یکی دیگر از ساکنین این شهرک از نبود فضای سبز و مکانی برای تفریح بچه ها در این شهرک گلایه کرد و گفت: فرزندان ما برای بازی مجبورند در زمین های خاکی که پر از شیشه و زباله است بازی کنند یا اینکه در خیابان ها و روی آسفالت بازی می کنند که با وجود تردد خودرو امکان حادثه برای آنها وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در این شهرک فضاهای مناسبی برای احداث پارک، فضای سبز و سالن های ورزشی وجود دارد اما هیچ ارگانی برای ساخت ساز فضای سبز و سالن ورزشی اقدام نمی کند و در کل هیچ گونه فضای مناسبی برای تفریح و ورزش برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها وتدارک ندیده اند و این امر موجب شده اهالی این شهرک چند کیلومتر مسافت را طی کنند تا از امکانات داخل شهر استفاده کنند.

آقای یاور نیا از کاشت تنها یک نهال در روز درختکاری توسط مسئولان شهرستان در این شهرک خبر داد و گفت: روز درخت کاری مسئولان با کلی تشریفات به این شهرک آمدند و تنها یک نهال کاشتند و اهالی را شرمنده کردند، ظاهرا فقط برای گرفتن عکس یادگاری آمده بودند.

نبود نانوائی در شهرک ولیعصر بناب!

 آقای محسن یاور نیا نبود نانوایی در شهرک ولیعصر را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: گاهی برای تهیه نان باید با اتوبوس به داخل شهر برویم و یا اینکه مجبوریم نان را از سوپر مارکت این شهرک تهیه کنیم که آن هم تازه و گرم نیست.
این شهروند افزود: در این شهرک بزرگ که بیش از ۳ هزار نفر جمعیت دارد، تنها یک یا دو سوپر مارکت وجود دارد و هیچ مغازه دیگری مانند میوه فروشی و هیچ گونه از صنف های خدماتی دیگری در این شهرک وجود ندارد و مردم این محل برای تهیه مایحتاج اولیه خود مجبورند هر روز چندین بار با طی پیمودن مسافتی زیاد به داخل شهر بروند.

وی از عدم واگذاری زمین های تجاری برای احداث مغازه از سوی اداره راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در این شهرک زمین های تجاری زیادی وجود دارد اما مالک آن ها خود اداره راه و شهرسازی است و فعلا قصد فروش و واگذاری این زمین ها را به مردم ندارد.

عدم وجود درمانگاه شبانه روزی /خانه بهداشت تنها تا ظهر و فقط برای بانوان است!

آقای جواد افشاری یکی دیگر از ساکنین این شهرک گفت: با وجود جمعیت بسیار زیادی که در مسکن های مهر شهرستان بناب وجود دارد متاسفانه این شهرک فاقد یک درمانگاه شبانه روزی است و بسیاری از اهالی برای امور درمانی خود باید فاصله زیاد تا مرکز شهر یا بیمارستان شهدای بناب را بپیمایند.

وی ادامه داد: تنها یک خانه بهداشت در این شهرک  وجود دارد که مختص بانوان است، آن هم تنها تا ظهر خدمات ارائه می دهد  بنابراین مردم این شهرک مجبورند درد خود را با خوردن قرص مسکن تسکین دهند تا خود را در فرصتی مناسب به مراکز درمانی شهر برسانند.

بی توجهی به برخی استانداردهای ساخت و ساز در مسکن مهر بناب/ آسانسورهای بی کیفیت و همیشه خراب

آقای افشاری بی توجهی به برخی استانداردهای ساخت و ساز آپارتمان ها گلایه کرد و گفت: ساختمان های ما راه پله های اضطراری ندارد و این مساله در مواقع آتش سوزی، زلزله و فرار اهالی ساختمان می تواند مردم را دچار مشکل کند.

وی در ادامه گفت: آسانسورهای تعبیه شده در ساختمان نیز از کیفیت مناسب و استاندارد برخوردار نیستند و مدام خراب می شوند و با توجه به اینکه ساختمان ها چند طبقه هستند رفت و آمد ساکنین طبقات بالا در هنگام خرابی آسانسور به شدت سخت می شود.

این شهروند شهرک ولیعصر بناب طراحی آپارتمانهای مهر بناب را اسفناک دانست و گفت: خانه های مسکن مهر بناب بیشتر به شکل ساختمان های خوابگاهی ساخته شده اند و متاسفانه طراحان آن در معماری هیچ گونه خلاقیتی نداشته اند تا بتوانند فضای دل انگیزی تری را برای ساکنان بوجود آورند و اکثر این خانه ها رو به نور نیستند و همیشه تاریک و دلگیرند.

 ایستگاه آتش نشانی در شهرک ولیعصر بناب وجود ندارد!

آقای حسین قهرمانی یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر بناب از نبود ایستگاه آتش نشانی در این شهرک اظهار نگرانی کرد و گفت:  متأسفانه واحدهای مسکونی مهر دربناب بدون توجه به مسائل ایمنی ساخته شده اند و یکی از مهم ترین مخاطرات موجود، نبود ایستگاه آتش نشانی در حاشیه ساختمان های مسکن مهر این شهرستان است.

وی در ادامه افزود: این شهرک ۳ کیلومتر تا ابتدای شهر بناب فاصله دارد و از ابتدای شهرک تا محل مسکن های مهر حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد بنابراین خدایی ناکرده اگر یکی از این واحد ها آتش بگیرد و یا حادثه دیگری در این شهرک اتفاق بیافتد معلوم نیست چه مدت زمانی نیاز است تا آتش نشانی از ایستگاه های داخل شهر به این شهرک بیاید!

عدم تناسب فرهنگی میان ساکنان شهرک/ افزایش خانه های مجردی و خرید و فروش مواد مخدر در این شهرک

آقای قهرمانی در مورد این موضوع گفت: یکی از مشکلات مسکن مهر عدم تناسب فرهنگی میان ساکنان هر مجتمع است که از همه گونه قشر و شغلی و با هر فرهنگی در این مجتمع ها ساکن هستند و یکی از مهم ترین مشکلات ما زندگی افراد مجرد در واحدهای مسکونی است.

وی در ادامه گفت: به علت قیمت پایین اجاره بهای مسکن مهر در شهرک ولیعصر بناب بسیاری از افرادی که در مرکز شهر منزل و سکونتگاهی دارند یک واحد مسکونی مجردی را نیز دراین شهرک برای خود مهیا کرده اند و متأسفانه انواع و اقسام کارهای خلاف بخصوص خرید و فروش مواد مخدر در این واحد ها انجام می شود.

زیرسازی و آسفالت خیابان های شهرک ولیعصر بناب مطالبه همه اهالی/ آسفالت سوژه خوبی برای کاندیداهای شورا در هنگام انتخابات بود!

یکی دیگر از ساکنین این شهرک که نظامی بود در مورد آسفالت کوچه ای این شهرک گفت: برای آسفالت کوچه های این منطقه درخواست های متعددی از شورا و شهرداری کردیم اما آنها هیچ توجهی نکردند، من به عنوان یک شهرک نشین وقتی ۶ میلیون تومان شهرداری از من گرفته چرا نباید خدماتی به من ارائه ندهد، آن پولهایی که از مردم گرفتند برای چیست؟ چرا بعد از گرفتن پول مردم جوابگوی مشکلات نیستند؟

وی در ادامه افزود: همین امسال کاندیدهای شورای شهر هر روز در این شهرک حضور پیدا می کردند و مشکلات مردم را می شنیدند و در سخنرانی های خود حل مشکلات این شهرک بخصوص آسفالت را هدف اصلی خود عنوان می کردند، اما هم اکنون آقایان کل وعدهای خود را فراموش کردند.

این شهروند در ادامه گفت: شهردای بناب آسفالت ریزی و جدول کاری این شهرک را از وظایف خود نمی داند و اقدامی در این راستا انجام نداده است و این وسط مردم این محل از گرد و خاک شهرک زجر می کشند و کسی نیست به داد ما برسد.

سگ های ولگرد همچنان جولان می دهند/ زنان و کودکان از ترس سگ های ولگرد در کوچه و خیابان ها تردد نمی کنند.

این شهروند در مورد سگ های ولگرد گفت: وجود سگ های ولگرد در خیابان هایی که مانند بیابان خشک و بی علف است باعث ترس اهالی شده زیرا فرزندانمان حتی برای دقایقی نمی توانند به تنهایی در کوچه پس کوچه های این شهرک خود را سرگرم بازی کنند.

شهرداری خارج از وظایف خود برخی کارهای شهرک ولیعصر بناب را انجام می دهد/ پاس کاری مشکلات مسکن مهر بناب بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی

نادر داوودی شهردار بناب در مورد وضیعت شهرک ولیعصر بناب در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب، گفت: شهرداری هیچ گونه وظیفه ای در قبال خدمات رسانی شهری به این شهرک را ندارد چرا که این شهرک هنوز تحت نظر اداره راه و شهرسازی است و تا کنون به شهرداری واگذار نشده است.

داوودی از جمع کردن زباله های این شهرک توسط شهرداری بناب خبر داد و گفت: با وجود اینکه این شهرک تحت پوشش شهرداری بناب نیست اما روزانه تمامی زباله های این شهرک توسط شهرداری بناب خالی و جمع آوری می شود.

داوودی تحویل شهرک ولیعصر بناب را منوط به تصمیم شورای اسلامی شهر اعلام کرد و گفت: شورای شهر باید دراین مورد تصمیم بگیرد و تا به حال این تصمیم گرفته نشده است و ما هم مانند اهالی این شهرک منتظر توافق نهائی بین شورای شهر و ادره راه وشهرسازی هستیم.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای تعیین و تکلیف هر چه زودتر این شهرک اظهار داشت: زمانی که این منطقه به شهرداری واگذار شود تمام خدمات شهری مانند فضای سبز، حضور پاکبان و سایر خدمات به این شهرک تعلق خواهد گرفت.

مکان یابی نادرست مسکن مهر بناب در دولت نهم علت همه مشکلات این پروژه / دولت نهم می توانست هزینه های مسکن مهر را در بازسازی بافتهای فرسوده صرف کند

سرپرست فرمانداری بناب نیز در مورد پروژه مسکن مهر بناب در گفتگو با انعکاس بناب، گفت: در دولت نهم مکان یابی مسکن مهر بناب به درستی انجام نشد و امروز بیشتر مشکلات ما بخصوص مشکل فاضلاب از همین تصمیم نادرست مکان یابی نشأت می گیرد.

امین رفیعی یکی دیگر از اشتباهات دولت نهم در مورد پروژه مسکن مهر را نحوه اجرا و واگذاری این پروژه عنوان کرد و گفت: در دولت نهم این پروژه به تعاونی های مسکن واگذار شد که بعد مدتی دولت نهم به اشتباه خود پی برد و این پروژه را بصورت سه جانبه اجرا کرد و متأسفانه در این طرح هم مشکلات زیادی به وجود آمد چراکه افرادی که تجربه کافی حتی برای ساختن یک خانه ۱۰۰ متری را نداشتند مدیریت هزاران واحد را به عهد گرفتند.

وی یکی از اشتباهات اساسی دولت نهم و دهم برای تسریع و ساخت زودتر این پروژه را ارائه پایان کار برای ساختمان ها بعد از تکمیل سازه ها عنوان کرد و گفت: پیمانکاران بعد سفت کاری و اسکلت بندی مجوزهای پایان کار دریافت کردند و عملا نظارت برساخت و ساز مسکن مهر بعد سفت کاری خاتمه یافت و ادامه کارهای ساختمان تا نما کاری بدون نظارت و با کمترین کیفیت به اتمام رسید، که عملا در زلزله اخیر کرمانشاه این موضوع قابل مشاهده بود.

مقام عالی دولت در بناب پروژه مسکن مهر را طرحی اشتباه از دولت قبلی دانست و گفت: تا به حال فقط برای زیرساخت سازی مسکن مهر بناب حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و اگر از ابتدا اعتبارات این پروژه در بافت فرسوده شهر و به صورت وام در اختیار متقاضیان مسکن قرار می گرفت امروز همه صاحب مسکن شده بودند.

رفیعی در پایان تعیین و تکلیف هرچه زودتر شهرک ولیعصر (عج) بناب مابین شهرداری و اداره راه و شهرسازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: شورای اسلامی قبلی شهر بناب در ارتباط با این موضوع به توافقاتی با راه و شهرسازی رسیده بودند اما شورای جدید در این رابطه هنوز اقدامی نکرده و ما هم امیدواریم این شهرک هر چه زودتر تعیین و تکلیف شود.

انعکاس بناب رسالت خود را انجام داد/ حالا نوبت مسئولان است

مشکلات مورد اشاره در حالی درشهرک ولیعصر بناب(ساری داغ) دیده می شود که این سکونت گاه بیش از ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد و این در حالی است که اکنون با وجود این تراکم  جمعیت  شاهد کمبود زیرساخت ها و امکانات شهری در این مکان هستیم و حالا نمی توان در این زمان این مردم را با این وضیعت به حال خود رها کرد.

انعکاس بناب با تهیه این گزارش و رساندن مشکلات اصلی مسکن مهر بناب تا حدودی رسالت اصلی خود یعنی رساندن مشکلات مردم به گوش مسئولان را انجام داد و حالا انتظار می رود مسئولان ارشد شهرستان، استان و حتی کشوری از کنار این موضوع به راحتی نگذرند چرا که چشم هزاران نفر از مهرنشینان در شهرستان بناب و استان به عملکرد مسئولان است و مسئولان هم باید همان گونه که رهبری بارها و بارها تأکید کرده اند خدمت به مردم را الویت کاری خود قرار دهند.

ما هم در پایان منتظر اقدامات مثبتی از سوی مسئولان برای شهرک ولیعصر هستیم تا در آینده گزارشی از اقدامات جدید برای این طرح آماده و انتشار دهیم.

انتهای پیام/داود زیبائی