پایگاه خبری انعکاس بناب به بهانه قرار گرفتن در هفته پرستاری، مصاحبه ای را با پرستار نمونه شهرستان سرکار خانم جاویدان ترتیب داده است.

به گزارش انعکاس بناب، پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت عاشوراپس از شهادت امام حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. این روز را روز پرستار می نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

به همین مناسبت مصاحبه ای با پرستار نمونه بیمارستان امام خمینی (ره) بناب، سرکار خانم صفا جاویدان اصل انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست و می تواند برای علاقه مندان عرصه پرستاری مفید باشد.

خوب لطفا خودتان را معرفی کنید واز سوابق کاریتان بگویید؟

صفا جاویدان اصل، ۹ سال سابقه کاری در حرفه پرستاری را دارم، در حال حاضر کارشناس کنترل عفونت و مسئول بهبود کیفیت بیمارستان امام خمینی بناب هستم و طرح خود را در بیمارستان سینای تبریز بودم و از ۴ سال پیش به عنوان مأمور در بناب مشغول به کار هستم که از شهریور سال جاری با صدور انتقال دائم در شهرستان بناب کار خود را ادامه میدهم.

همچنین در زمان فعالیت خود در بهبود کیفیت جزو ۱۰ نفر برتر استان و در زمان فعالیتم در کنترل عفونت از نظر رتبه بندی در اعتباربخشی جزو برترین رتبه های استان انتخاب شدم.

شغل پرستاری را با چه انگیزه ای انتخاب کردید و مشوق شما در این زمینه چه کسانی بوده اند؟

از زمان کودکی علاقه زیادی به پرستاری داشتم و خانواده من هم دوست داشتند که من در این مسیر گام بردارم به خاطر همین دوست داشتم پرستار شوم چون خدمت به بیماران را کاری خداپسندانه می دانستم و قبل از اینکه وارد این شغل شوم یک روز در یک بیمارستان حضور پیدا کردم و پرستاران را می دیدم که بدون وقفه و در تمام طول شبانه روز مثل فرشته ها بر بالین بیماران می روند باعث شد ذوق و علاقه بیشتری به این شغل پیدا کنم و تصمیم گرفتم همانند حضرت زینب که پرستاری بیماران واقعه کربلا را انجام داد من هم پرستار شوم.

                                    نه تنها زینب از دین یاوری کرد                                                                               به همت،کاروان را رهبری کرد

                                    به دوران اسارت با یتیمان                                                                                       نوازش ها به مهر مادری کرد

شما به عنوان پرستار نمونه انتخاب شده اید به نظر شما یک پرستار خوب باید چه ویژگی های داشته باشدو کدام ویژگی مهم تر است؟

مهم ترین ویژگی علاقه، ایثار و وجدان کاری است و اینکه سختی و مشکلات بیرون نباید هیچ دخالتی در امور پرستاری داشته باشد لذا خودم هر وقت در محل کار حاظر می شوم سعی میکنم تمامی مشکلات شخصی را فراموش کنم و همواره احساس میکنم بیماران از اعضای خانواده من هستند.

رابطه پرستاری با خدمتگزاری به مردم چیست؟

یک رابطه مستقیم است پرستاری یعنی همان خدمتگزاری به مردم و رابطه دیگری ندارد.

به عنوان پرستار موفق ، عامل موثر در ارتباط بیمار با پرستار را در چه می دانید؟

الویت بندی و درک بیماران، چون یک پرستار باید هنر ارتباط با بیمار را داشته باشد، به نظر من پرستاری یک هنر و پرستاری که بتواند بیماران خود را از نظر میزان درد و نوع بیماری الویت بندی کند و به شخص بیماری که از نظر بیماری و درد لحظات سخت تری را سپری می کند زودتر رسیدگی کند هنرمند است و این کار باعث می شود همه بیماران ارتباط بهتری با پرستار داشته باشند.

شما در شیفت های مختلف در کنار بیماران حضور دارید واین بسیار خسته کننده است ،تا بحال این موضوع باعث عصبانیت شما شده؟

نه اصلا عصبانی نشدم چرا که من بیمار را مثل یکی از اعضای خانواده خودم می بینم / ولی پرستار مانند دیگران یک انسان است و ممکن است خود پرستار از لحاظ جسمی خسته یا بیمار باشد ولی به شخصه در تمام زمان هایی که در بیمارستان حضور دارم سعی می کنم رفتار خوبی با بیماران داشته باشم، و از بیماران انتظار دارم آن ها هم شرایط یک پرستار را درک کنند.

آیا شغل پرستاری در زندگی شما هم تأثیر گذاشته است؟ این تأثیر مثبت بوده یا منفی؟

بله حتما تأثیر گذار بوده است و برای من این تأثیر مثبت بوده چون زمانی که یک بیمار به خوبی در ارتباط با نباشد و بتوانم برای بهبود بیماری او کاری کنم خوشحال می شوم و این خوشحالی در محل کار تأثیر مثبتی در زندگی من خواهد گذاشت/ البته همیشه همه اعضاء خانواده و مسئولان شبکه بهداشت بناب و بیمارستان از من حمایت کردند که باعث شده من به کارم دیدگاه مثبتی داشته باشم و از این بابت از همه آنها ممنون و سپاسگزارم.

اگر پرستار نمی شدید ،چه شغلی را انتخاب می کردید؟

من از همان ابتدا که به شما گفتم به پرستاری علاقه داشتم و دارم و اگر قرار باشد دوباره حرفه خودمو انتخاب کنم مطمئنا پرستاری رو انتخاب می کنم و اگر این پرستاری وجود نداشت معلمی یا پزشکی رو انتخاب می کردم.

برای کسانی که تازه قدم به این عرصه گذاشتند ویا میخواهند پرستاری را به عنوان حرفه خود انتخاب کنند چه توصیه های دارید؟

پرستاری شغل نیست عشق است و کسانی که وارد این حرفه می شوند باید علاقه و انگیزه داشته باشند و با دید مثبت به این شغل نگاه کنند و در این راه باید انعطاف پذیر باشند و اگر به این کار علاقه ندارند بهتر است از همان ابتدا پرستاری رو رها کنند.

در پایان اگر شما یک خبرنگار بودید چه سوالی می پرسیدید؟

می پرسیدم اگه یک بیمار با وضیعت روحی نامناسب وارد بیمارستان شود و تمام ناراحتی های خود را سر شما خالی کرد،عکس العمل شما چیست؟

پس لطفا خودتون به این سوال جواب دهید.

یک پرستار باید آرامش و سعه صدر خود را همیشه بالا ببرد چرا که لباس سفید پرستاری حرمت هایی دارد و نباید حرمت آن هیچ وقت شکسته شود و پرستار باید درک کند یک بیمار با دل خوش و آرامش وارد بیمارستان نمی شود چرا که بعد از خدا امیدش به گروه پزشکی بیمارستان است و متقابلاً بیماران و همراهان هم باید صبور باشند و سعه صدر داشته باشند تا تیم پرستاری و پرسنل به کارهای آنها رسیدگی کنند.

حرف آخر؟

امروز مراکز درمانی بخصوص بیمارستان های این شهرستان دارای مشکلاتی هستند و در برخی موارد مجبور به علت کمبود تجهیزات بیماران را به تبریز یا سایر شهرها اعزام کنند لذا از خیرین شهرستان توقع دارم برای تجهیز و اصلاح فضای فیزیکی در کنار مسئولان بیمارستان باشند چرا که افرادی که به این بیمارستان سایر مراکز درمانی شهرستان می روند اهل همین شهر هستند و خیرین باید شهروندان شهر خودشان را مانند خانواده های خود بدانند و فکر کنند روزی یکی از بستگان خود در بیمارستان بستری می شود و به علت کمبودهای درمانی شهرستان بیمار خودش به سایر شهر ها اعزام شود.

انتهای پیام/زیبائی