رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از صادرات 48 میلیون دلاری محصولات شهرستان بناب در 9 ماهه سال جاری خبر داد و گفت: این امر نشان دهنده تحقق بعد برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است.

به گزارش انعکاس بناب، داود بهبودی ظهر امروز در جلسه مشترک کمیته برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان بناب اظهار کرد: در ادبیات توسعه جهان غایت توسعه به معنای آسایش، رفاه و رضایتمندی مردم بیان شده و در بیان مقام معظم رهبری این مفهوم به اقتصاد مقاومتی تعبیر و مولفه‌هایی برای آن شمرده شده که منطبق با ویژگی‌های جوامع توسعه یافته است.

 وی با بیان اینکه درون‌زایی و برون‌گرایی دو ویژگی مهم اقتصاد مقاومتی است که پرداختن به آنها می‌تواند جامعه و کشور را در مسیر پرشتاب توسعه قرار دهد، افزود: شهرستان بناب در ۹ ماه گذشته حدود ۴۸ میلیون دلار صادرات داشته و این دقیقاً به معنی توجه به برون‌گرایی در اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است.

بهبودی در عین حال خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی هم جزو مولفه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی است که این ویژگی‌ها را می‌توان در همه کشورهای توسعه یافته و مدرن دنیا دید و تحقق این ویژگی‌ها می‌تواند برآیند همه فعالیت‌ها را منجر به ایجاد رضایت درونی مردم کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی توسعه را یک جریان طبیعی درونی و جوشش از درون مردم خواند و اضافه کرد: برخورداری فقط می‌تواند به رشد کالبدی کشور بیانجامد ولی توسعه یک امر درونی است که در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ می‌دهد و تمام اقشار جامعه در تحقق آن نقش ایفا می‌کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: مشکلات سیستم اداری و بانکی برای مردم قابل قبول نیست و آنچه برای مردم مهم است توفیق دولت و نظام در تأمین رفاه و رضایتمندی است.

وی اذعان داشت: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید در نظام مدیریتی کشور بروکراسی زائد را حذف کنیم و ارائه خدمت به مردم و سرمایه‌گذاران را سریع‌تر انجام دهیم و این موضوع در تمام ارکان نظام چه دولت چه قوای قضائیه و مقننه و چه در شبکه بانکی کشور باید مدنظر قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: درآمدهای سهل‌الوصول نفت این تلقی نادرست را در گذشته پیش آورده بود که دولت همه کارها را باید خود انجام بدهد، در حالی که در هیچ جای دنیا این نوع نگرش به کارکرد دولت وجود ندارد چه با اتکا به منابع نفتی و چه بدون آن.

بهبودی گفت: در کشور ما حدود ۷۱ هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که دولت با منابع فعلی توان اتمام آنها را ندارد و  از این رو به دنبال واگذاری همه پروژه‌های نیمه‌تمام حتی با قیمت صفر و با اعطای تسهیلات به مردم و بخش غیردولتی هست.

این اقتصاددان یادآور شد: البته به دنبال واگذاری پروژه‌ها، دولت باید حمایت‌های قانونی را به‌وجود بیاورد.

بهبودی در ادامه با بیان اینکه در ساختار شبکه بانکی ما مشکلات متعددی وجود دارد، افزود: با این حال اتفاقی که افتاده این است که دولت توانسته تورم را کنترل کند و در نتیجه واحدهای تولیدی سود کاذب خود از محل تورم را از دست داده است.

وی اضافه کرد: واحدها در گذشته از محل شکاف سود بانکی و سود تورمی می‌توانستند امورات خود را بگذرانند ولی دیگر این موضوع ممکن نیست و اگر واحدها نتوانند ساز و کار مناسبی برای خود تعریف کنند فرصت فعالیت اقتصادی را از دست خواهند داد.

انتهای پیام/