با توجه به برخورداری شهرستان بناب از زیرساخت‌های لازم برای توسعه و راه‌اندازی طرح‌های مختلف در بخش‌های گوناگون موانع احتمالی نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که امیدواریم مسئولان شهرستان و استان برای رفع این موانع و جذب سرمایه‌گذاران اهتمام کنند.

به گزارش انعکاس بناب، به نقل از فارس « سرمایه‌گذاران داخلی و بنابی‌های مقیم خارج از شهرستان را برای سرمایه‌گذاری در شهرستان تشویق و ترغیب کنید!»

بر اساس این گزارش، این جمله بخشی از اظهارات امام جمعه بناب است که در اولین جمعه سال ۹۷ و در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان ایراد شد.

حجت الاسلام مصطفی باقری‌بنابی با بیان این جمله کلیدی از فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مسئولان شهرستان خواست ضمن شخصیت دادن به سرمایه‌گذاران و اعطای برخی امتیازات قانونی، آنها را برای اجرای طرح‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، تجاری، تفریحی و فرهنگی تشویق کنند تا از این طریق ضمن مشارکت آنها در توسعه عمران و آبادانی شهرستان، در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از«تولید داخلی» که خواسته جدی مقام معظم رهبری در سال جدید است، گام برداشته شود.

امام جمعه بناب با طرح این مسأله در عین حال تصریح کرد: کاری نکنیم که موجبات فرار سرمایه‌گذاران این شهرستان به سایر شهرهای استان‌های دیگر را فراهم کنیم!

 باقری‌بنابی همچنین سرمایه‌گذاران را سزاوار تشویق و تکریم دانسته و بر همکاری تنگاتنگ تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان با سرمایه‌گذاران تأکید کرد.

این اظهارات امام جمعه محترم بناب گرچه واضح و رسا بوده و نیازی به توضیح و تفسیر بیشتر ندارد اما کنکاش در مورد ملزومات و بسترهای عملیاتی و اجرایی این خواسته مهم ایجاب می‌کند که از لحاظ منطقه شناختی و تبیین نگرش‌های موجود مطالعاتی صورت گرفته و زوایای روشن و تاریک آن ترسیم شود.

در این زمینه لازم است به منظور جلب و جذب سرمایه‌گذاران داخلی بویژه بنابی‌های مقیم خارج از شهرستان مزیت‌های منطقه برای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران معرفی و آنان را در جریان پروژه‌ها قرار داد.

همچنین زمینه برگزاری یک همایش برای سرمایه‌گذاران بنابی مقیم داخل و خارج از شهرستان ضروری به نظر می‌رسد که این همایش می‌تواند تأثیر بسزایی در دستیابی به امور توسعه‌ای شهرستان داشته باشد.

شهرستان بناب بخصوص در سال‌های اخیر به واسطه وجود مردمان تلاشگر و سخت‌کوش خود توانسته است در بخش تولید و صادرات کالا و محصولات تا حدودی موفق عمل کند بطوری که طی سال ۹۶ این شهرستان با صادرات بیش از ۵۰ هزار تن انواع محصولات به خارج از کشور بیشترین میزان صادرات را بعد از تبریز به خود اختصاص داده است.

البته شورای اسلامی شهر و شهرداری از اواخر سال گذشته با راه‌اندازی بخش سرمایه‌گذاری و دعوت از سرمایه‌گذاران و نیز تشکیل جلسات متعدد اقداماتی را در راستای جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های مختلف شهری آغاز کرده‌اند که امیدواریم با پیگیری‌های لازم شاهد تحقق این اقدامات باشیم.

حال با توجه به برخورداری شهرستان از زیرساخت‌های لازم برای توسعه و راه‌اندازی طرح‌های مختلف در بخش‌های گوناگون موانع احتمالی نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که امیدواریم  مسئولان شهرستان و استان برای رفع این موانع و جذب سرمایه‌گذاران اهتمام کنند.

مشکلات اجرای قوانین و مقررات، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نظارتی، موازی بودن وظایف سازمان‌ها و نهادهای رسمی و غیررسمی، وجود سیستم بوروکراسی و دیوان سالاری بسیار پیچیده و پرافت و خیز حاکم بر ادارات، تغییرات مداوم در ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی و در بعضی موارد مسکوت ماندن بدون دلیل و توجیه آنها که موجب سردرگمی، بلاتکلیفی، بی‌اطمینانی و بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران می‌شود، از جمله موانع مهم سرمایه‌گذاری در شهرستان است.

از طرف دیگر عدم وجود فضای خالی برای ایجاد واحدهای جدید در شهرک صنعتی بناب باعث کوچ سرمایه‌گذاران این شهرستان به سایر شهرهای استان و کشور شده و با وجود تلاش مسئولان در بهار سال گذشته برای رفع موانع و راه‌اندازی فاز جدید شهرک صنعتی در بناب نتیجه نداده و همچنان این موضع جزو بحث‌های کار گروه اقتصادی شهرستان است.

عدم پرداخت به موقع تسهیلات به متقاضیان و طولانی بودن فرآیند پرداخت تسهیلات به آنان در نهایت موجب پشیمانی و انصراف سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری می‌شود.

پرواضح است شناسایی، آموزش، حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران بالقوه شهرستان جهت تشویق و ایجاد انگیزه در آنان در امر سرمایه گذاری از طریق آسان، کارآمد و قابل دسترس کردن مقررات و فرصت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری، جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقه‌ای دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان در مراحل مختلف از جمله فرآیند صدور مجوزها، اعطای تسهیلات و … به متقاضیان سرمایه گذاری در بناب جهت حضور سرمایه گذاران توانمند، باتجربه و کارآمد با در نظر گرفتن شرایط ویژه و مشوق‌های حمایتی ضروری است.

نگارنده: جاوید بنابیان