به گزارش انعکاس بناب، صبح امروز جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذائی شهرستان بناب با حضور فرماندار و مسئولان ادارات شهرستان  با هدف بررسی مشکلات بهداشتی شهرستان در حوزه های مختلف مورد بحث و تبادل قرار گرفت. معضل استفاده از فاضلاب در آبیاری اراضی کشاورزی و صیفی کاری در شهرستان رئیس شبکه بهداشت و درمان […]

به گزارش انعکاس بناب، صبح امروز جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذائی شهرستان بناب با حضور فرماندار و مسئولان ادارات شهرستان  با هدف بررسی مشکلات بهداشتی شهرستان در حوزه های مختلف مورد بحث و تبادل قرار گرفت.

معضل استفاده از فاضلاب در آبیاری اراضی کشاورزی و صیفی کاری در شهرستان

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب، استفاده از فاضلاب در اراضی کشاورزی توسط  عده ای از کشاورزان و صیفی کاران را نوعی فاجعه بهداشتی دانست و گفت: شبکه بهداشت و درمان  برای مقابله با این کار نظارت های کافی و زیادی انجام داده و با متخلفان برخورد کرده است.

دکتر شریفی افزود: استفاده از فاضلاب برای آبیاری در کشاورزی موجب انتقال انواع و اقسام ویروس ها و باکتری ها به گیاه و در چرخه غذایی انسان ها قرار می گیرد و می تواند به صورت مستقیم از خوردن گیاهان و یا غیر مسقیم از دام به انسان انتقال یابد.

فرماندار بناب با بیان اینکه امنیت سلامت و بهداشت مردم در الویت تصمیم گیری های مسئولان است، اذعان داشت: با صیفی کاران و کشاورزانی که از فاضلاب برای آبیاری اراضی خود استفاده می کنند به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

رفیعی نظارت و بازرسی بیشتر دستگاه های مربوطه در این حوزه را خواستار شد و گفت: اداره جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب موظف هستند مسیرهای انتقال فاضلاب را به خوبی کنترل کنند تا کشاورزان وصیفی کاران نتوانند از فاضلاب برای آبیاری استفاده کنند.

بررسی مشکلات بهداشتی میدان دواب شهرستان بناب

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بناب وضعیت بهداشتی این محل را غیر قابل قبول عنوان کرد و گفت: بررسی مشکلات این میدان بارها در جلسات متعدد فرمانداری مورد بررسی قرار گرفته است اما هنوز اقدامات خوبی در این راستا صورت نگرفته است.

شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال می‌رود انواع بیماری‌ها از طریق دام‌ها به شهرستان وارد شود، از این رو امیدواریم کمبودهای موجود میدان دواب هرچه سریع‌تر مرتفع شوند.

شهردار بناب در این جلسه از اقدامات موثر شهرداری در تأمین زیر ساخت های میدان دواب بناب خبر داد و گفت: سرویس های بهداشتی نامطلوب و قدیمی در این مکان تخریب و برخی مکان های این میدان شن و ماسه ریزی شده است.

داوودی از ساخت سرویس های بهداشتی جدید در این میدان خبر داد و گفت: این کار در الویت های اصلی شهرداری قرار دارد و تا کنون اقدامات خوبی انجام شده است و با تخصیص انشعابات آب  سرویس بهداشتی این میدان هر چه زود تر تکمیل خواهد شد.

بررسی مشکلات بهداشتی مدارس شهرستان بناب

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب از بازرسی های این اداره به همراه بخش خصوصی حکیم از مدارس شهرستان خبر داد و گفت: در این بازدیدها تمامی مدارس شهرستان بناب مورد ارزیابی قرار گرفتند که تعدادی از مدارس در بخش سرویس های بهداشتی مشکلات جدی تری داشتند.

دکتر شریفی از جلوگیری ادامه فعالیت های آموزشی در مدارس فاقد سرویس های بهداشتی استاندارد خبر داد و گفت: طی جلساتی که با اداره آموزش و پرورش داشتیم درخواست کردیم این مشکلات هر چه زودتر برطرف شوند و در غیر این صورت اجازه ادامه فعالیت این مدارس را نخواهیم داد.

تعیین و تکلیف سگ های ولگرد در سطح شهر و روستاها

فرماندار بناب با بیان اینکه عملیات تعیین و تکلیف سگ های ولگرد در سطح شهرستان به خوبی انجام نشده است، گفت: در روستاها دهیاران و در سطح شهر شهرداری می بایست هر چه زودتر برای ساماندهی سگ های ولگرد اقدام کنند چراکه این سگ ها علاوه بر ایجاد آلودگی های بهداشتی موجب ترس مردم می شوند.

رفیعی عدم بازگشت سگ های ولگرد به داخل شهر و روستاها را مهم دانست و گفت: سگ های ولگرد حتما می بایست زنده گیری و به مناطق دور و مشخص شده انتقال یابند تا دوباره شاهد بازگشت آن ها به مکان های اولیه خود نباشیم.

مشکلات فاضلاب شهرهک ولیعصر (عج) نوعی فاجعه بزرگ بهداشتی در شهرستان

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب مشکل فاضلاب شهرک ولیعصر را در آستانه تبدیل شدن به یک فاجعه بهداشتی در شهرستان عنوان کرد و گفت: فاضلاب این شهرک در خانه مردم راه پیدا کرده است و احتمال دارد هر لحظه موجب بیماری مردم شود.

دکتر هوشنگ شریفی نفوذ آب فاضلاب به آب شرب این شهرک را خطرناک تر از هر مورد دیگری دانست و گفت: اگر ذره ای از فاضلاب به هر دلیلی به آب شرب مردم نفوذ کند مطمئناً آثار بسیار بدی برای سلامت اهالی این شهرک در پی خواهد داشت.

فرماندار بناب نیز از تکمیل فاضلاب شهرک ولیعصر (عج) بناب تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد کارهای ساختاری فاضلاب این شهرک انجام شده است و تا ۳ ماه آینده فاضلاب این شهرک به فاضلاب شهری متصل خواهد شد.

بررسی احداث پایگاه اورژانس شهری در بناب

دکتر شریفی احداث اورژانش شهری در بناب را موجب خدمت دهی زودتر و سریع تر به مردم عنوان کرد و گفت: احداث این اورژانس با مساعدت مسئولان استانی در شهرستان بناب مورد قبول قرار گرفته است و تنها با مشخص شدن زمین محل احداث توسط شهرداری کارهای ساخت ساختمان و تجهیز کردن آن شروع خواهد شد.

شهردار بناب از آمادگی کامل شهرداری برای احداث اورژانس شهری بناب خبر داد و گفت: تا کنون ۲ قطعه زمین یکی در میدان بسیج و دیگری در کنار قوبی چایی در نظر گرفته شده است که با تعامل و درخواست شبکه بهداشت یکی از این دو زمین در اختیار این شبکه جهت احداث اورژانس قرار خواهد گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان در پاسخ شهردار بناب ضمن تشکر و قدردانی از شهرداری، احداث اورژانس در محل میدان بسیج بناب را مناسب دانست و گفت: این مکان از نظر مکانی و دسترسی به درون شهر و جاده بناب تبریز برای احداث اورژانس شهری مساعدتر است.

بررسی افزایش ازدواج در سنین پایین و عوارض آن در شهرستان بناب

مدیر شبکه بهداشت بناب نیز در این جلسه افزایش ازدواج در سنین کم در شهرستان را ناراحت کننده عنوان کرد و گفت: از هزارو ۲۳۶ ازدواج انجام شده در سال ۹۶ در شهرستان بناب ۴۳۴ نفر یعنی حدود ۳۵ درصد سن دختران زیر ۱۸ سال بوده است.

وی افزود: طبق بررسی آمار و ارقام روستاهای قره چپق و چپقلو در شهرستان بناب بیشترین آمار ازدواج های زود هنگام و زیر ۱۸ سال را به خود اختصاص داده اند که می بایست آموزش و فرهنگ سازی در این دو روستا انجام شود.

دکتر سید حسین حسینی درمورد عوارض ازدواج زود هنگام در بین دختران گفت: بارداری های پر خطر و تولد نوزادان با مشکلات مختلف از جمله عوارض ازدواج زودهنگام و زیر ۱۸ سال برای دختران است.

وی گسترش آموزش و فرهنگ سازی ازدواج به موقع با همکاری آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی را خواستار شد و گفت: شبکه بهداشت بناب آماده است با همکاری این دو نهاد، آموزش در سطح مدارس و مساجد را انجام بدهد تا فرهنگ ازدواج به موقع در میان مردم شهرستان گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/زیبائی