رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با جوانان این کشور از طریق شبکه های اجتماعی تاکید کرد که ترکیه به احداث نیروگاه برق هسته‌ای آک کویو اکتفا نخواهد کرد و سومین نیروگاه هسته‌‌ای نیز در راه است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از آناج رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با جوانان از طریق شبکه های اجتماعی ضمن ارزیابی احداث نیروگاه برق هسته‌ای آک کویو در استان مرسین تاکید کرد: به احداث نیروگاه برق هسته‌ای آک کویو اکتفا نخواهیم کرد و سومین نیروگاه هسته ای نیز در راه است.

اردوغان ادامه داد: نیروگاه انرژی هسته ای جدید را خود خواهیم ساخت و مطابق خواست برخی‌ها٬ بازی نخواهیم خورد.

وی با اشاره به پیشرفت ترکیه در حوزه علوم فضایی گفت: تا سال ۲۰۰۳ تنها دو ماهواره متعلق به ترکیه به فضا فرستاده شد. ما در ۱۶سال ۱۰ ماهواره فرستادیم و تا سال ۲۰۳۹ نیز ۱۱ ماهواره دیگر پرتاب خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این زمینه همچنین افزود: طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با استفاده از راکت های شرکت ایلان ماسک موسوم به «فالکون» ماهواره ترک‌ست ۵A و ترکست ۵B کشور را به فضا پرتاب خواهیم کرد. در این خصوص گفتگوها صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده است.

گفتنی است ترکیه و روسیه در سال ۲۰۱۰ نخستین توافقنامه احداث پروژه هسته ای “مرسین-آک کویو” را امضا کردند که براساس آن روس‌ها باید حداکثر تا سال ۲۰۲۳، نیروگاه مذکور را با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق آماده بهره برداری کنند.