گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که افراد در فصل تابستان با آن مواجه می‌شوند اما در با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌توان از این مساله پیشگیری کرد.

به گزارش انعکاس بناب، با فرا رسیدن فصل تابستان و بالا رفتن دما در کشورمان، گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که افراد ممکن است با آن مواجه شوند. اگر در طول روز و به ویژه در ساعت‌های اوج گرما برای کار و یا خرید به بیرون از منزل مراجعه می‌کنید باید ترفندهایی برای فرار از گرمازدگی داشته باشید.

گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از ۴۰ درجه افزایش یابد و ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال را علائم نشان دهنده گرمازدگی است.

برای جلوگیری از گرمازدگی چه بخوریم؟

بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آب‌لیمو و کمی نمک است که می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد، استفاده از عرقیاتی که طبع خنک دارند مانند بیدمشک و کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد اما نوشیدنی‌های گازدار ترجیحاً نباید استفاده شود چرا که دستگاه گوارش را به هم می‌ریزند.

خوردن خاکشیر و شربت به لیمو بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی است همچنین تخم شربتی (دانه گیاه ریحان) به علت اینکه بعد از مصرف، دانه‌ها لعاب‌دار می‌شوند بهترین راه برای نگه‌داشت آب بدن است، البته تمام این نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود که بدون شکر و یا با شکر کم مصرف شود؛ زیرا در غیر این صورت نه تنها مفید نخواهند بود بلکه موجب اضافه وزن نیز خواهند شد.

بخور و نخورهایی برای دوران تابستان و پیشگیری از گرمازدگی

استفاده از خوراکی‌ها و مواد غذایی شور، کنسروی و به‌طور کلی حاوی سدیم منجر به از دست دادن و دفع آب از بدن می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از گرمازدگی احتمالی باید در حد امکان از خوردن این قبیل مواد غذایی پرهیز کنید.

پروتئین‌ها نیز از خوراکی‌هایی هستند که برای سوخت و ساز به آب احتیاج دارند بنابراین باید در چگونگی مصرف و مقدار آن‌ها کنترل و دقت زیادی به خرج دهید، غذاهای سرخ شده نیز بهتر است از برنامه غذایی کنار گذاشته یا مصرف آن‌ها محدود شود در عوض می‌توان وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها را از غذاهای تازه، سالم، سبک و قندهای ساده و خوراکی‌های شیرین تشکیل داد.

در کنار همه این موارد استفاده از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌‌جات تازه در این فصل بسیار توصیه می‌شود، استفاده مکرر از آب، میوه‌ها و سبزی‌ها از این رو اهمیت دارد که می‌توانند به تعادل آب و الکترولیت‌‌ها و در نتیجه تعادل آب و املاح بین مایعات داخل و خارج سلول کمک کنند.

در این زمینه، پرسش بسیاری از افراد این است که کدام یک از میوه‌های تابستانی است که باید بیشتر از بقیه آن را مصرف کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، رعایت تنوع در استفاده از همه میوه‌ها نکته‌ای است که باید به آن دقت شود و بهتر است از تمام آن‌ها در حد تعادل استفاده شود. اما به‌طور کلی می‌توان گفت، بهتر است مصرف خرما، انجیر و کشمش که خیلی شیرین هستند را محدود کرد و در عوض میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه و طالبی را بیشتر در برنامه غذایی گنجاند.

انتهای پیام/آناج