منطقه گردشگری و بکر سد دوش با وجود وعده های متعدد همچنان در سایه کم لطفی مسئولان همچنان ذر بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش انعکاس بناب، روستای دوش در شمال شرقی شهرستان بناب واقع شده است، و با دارا بودن طبیعتی زیبا و بکر و همچنین سدی خاکی و زیبا جزو مناطق اصلی گردشگری شهرستان و جنوب استان شناخته می شود و هر ساله گردشگران و توریسم های زیادی را از داخل و خارج کشور جذب خود می کند.

سد زیبای روستای دوش که به نام همین روستا یعنی دوش معروف است در سال ۱۳۸۷ با هدف اشتغالزایی و جلوگیری از کوچ روستا نشینان و تأمین آب کشاورزی زمین های خود روستا به بهره برداری رسید.

این روستای زیبا و گردشگری علاوه بر سد زیبای خود دارای طبیعتی بکر، زیبا و دارای آب و هوایی سالم و خنک در فصل تابستان است که می تواند به عنوان محلی عالی برای گردشگری خود مردم شهرستان بناب مورد استفاده قرار بگیرد.

جاده باریک و ناهمورار روستای گردشگری دوش بناب اولین مشکل اساسی

ساخت جاده ایمن و مناسب یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهایی است که برای تسهیل رفت و آمد مسافران و گردشگران در یک منطقه گردشگری  می بایست مورد توجه مسئولان شهرستان هدف گردشگری قرار بگیرد.

جاده گردشگری روستای دوش بناب در حال حاضر در بدترین وضیعت چند ساله خود قرار دارد و وجود دست اندازهای متعدد، چاله و گودال های عمیق در این جاده گردشگری بیشتر مسافران و گردشگران و حتی خود مردم شهرستان را از رفتن به این منطقه گردشگری ناامید و مأیوس کرده است.

حال با کمی تأمل به این موضوع فکر می کنیم که چرا به دلیل نبودن مکان های گردشگری متعدد و مناسب در سطح شهرستان بناب متولیان امر برای گسترش فضاهای گردشگری،  امروز و فردا می کنند! و این در حالی است که بیشتر مردم بناب مجبورند برای گردش و تفریح به سمت پارک فدک، تنها مکان تفریحی شهری هجوم ببرند که این افزایش مراجعه کننده به این پارک موجب ترافیک شدید و نبود فضای مناسب برای خانواده ها شده است.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری بناب متولی اصلی  گسترش فضاهای تفریحی و گردشگری در بناب

رئیس اداره میرث فرهنگی و گردشگری شهرستان بناب بارها و بارها در جلسات خود از مشکلات گردشگری شهرستان بخصوص روستای دوش خبر داده و از مسئولان دعوت کرده با همکاری این اداره در احیای مناطق گردشگری شهرستان همکاری کنند.

اما مسئولان این اداره که متولی اصلی رسیدگی به مناطق گردشگری شهرستان هستند تنها در جلسات از تخصیص بودجه و برنامه های خوب برای احیای مناطق گردشگری و ایجاد اشتغال در روستاهای شهرستان سخن می گویند ولی در عمل چیزی مشاهده نمی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اخیراً در جلسه سند تدبیر و توسعه شهرستان در مورخ ۲۱ فروردین سال جاری، بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در روستاهای گردشگری شهرستان دعوت کرد اما وقتی یکی از سرمایه گذاران این شهرستان به نام آقای کاظمی (سرمایه گذار شهربازی بناب) برای سرمایه گذاری در روستای دوش اعلام آمادگی می کند و ابتدا فراهم کردن زیر ساخت ها و نیازهای اصلی گردشگری روستا از جمله ترمیم جاده روستا را شرط سرمایه گذاری عنوان کرده است اما پس از گذشت زمان طولانی دیگر صدایی از میراث فرهنگی شنیده نمی شود.

این همان موضوعی است که خبرنگاران نسبت به رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلایه مند هستند چراکه هنگامی که وزیر دادگستری به عنوان فرستاده ویژه دولت به بناب می آید تا مشکلات را بررسی کند شخص آقای رحیم زاد  بجای پرداختن به مشکلات گردشگری به مسائل سیاسی پرداخت می کند!!

هدر دادن علنی پول بیت المال/اماکن بهداشتی و استراحتی تازه ساخت سد دوش در حال نابودی

پس از پیمودن مسیر خاکی و پر از دست انداز جاده روستای دوش هنگامی که به محل سد این روستا نزدیک می شویم ابتدا چشممان به تعدادی ساختمان های شیک و تازه ساخت می خورد که در کنار آلاچیق های چوبی در این محل خودشان را می خورند.

سال ۱۳۸۹ اداره میراث فرهنگی با چند صد میلیون اعتبار این چند مرکز اقامتی و بهداشتی را در اطراف سد دوش تکمیل کرد اما به دلیل عدم برنامه در جهت تکمیل امکانات دیگر گردشگری مانند ترمیم جاده و جذب سرمایه گذار عملا این امکانات دست نخورده و به مکان مناسبی بر استراحت و زندگی سگ ها و سایر حیوانات تبدیل شده است.

درب های باز مانده، شیشه های شکسته شده و انبوهی از زباله و نخاله های ساختمانی در داخل این ساختمان ها و سرویس های بهداشتی میراث اعتبارات دولتی به هدر رفته در این مکان می باشد و به نظر می رسد کسی از این اموال بیت المال مراقبت نمی کند و به حال خود رها شده اند.

حال این سوال پیش می آید که چرا وقتی زیر ساخت های اولیه مانند جاده و سایر خدمات ابتدایی در این محل فراهم نشده است این حجم زیاد از پول بیت المال صرف ساخت تعدادی مکان استراحتی و سرویس بهداشتی شده و بیش از ۷ سال به امان خود رها شده اند ودر حال نابودی هستند!

خود سد دوش دارا پتانسیل های بزرگی برای جذب گردشگر و مسافر است و اگر مسئولان از نزدیک این محل را مشاهده کنند می توانند به این نتیجه برسند که این سد زیبا و حاشیه های طبیعی و بکر  می تواند میزبان بسیاری از ورزش ها و سرگرمی های آبی مانند قایق رانی و غیره باشد.

وقتی به این سد زیبا نگاه می کنیم  این فکر به ذهن می رسد که اگر قایقی در این سد بود کل این سد را با هر هزینه ای طی می کردم ولی متأسفانه الان به دلیل خواب غفلت برخی از مسئولان هر روز در این سد خورشید طلوع و غروب می کند و همچنان از قایق و مردم خبری نیست!

اشتغال زائی در روستا اصلی ترین نیاز روستاهیان برای ماندن در دیار خود

امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری در سطح شهرستان شاهد هستیم اکثر جوانان روستاها برای کسب درآمد و اشتغال به درون شهرها مهاجرت می کنند و اگر در خود روستاها به اشتغال زائی توجه بیشتری شود مطمئنا از مهاجرت روستائیان جلوگیری می شود چرا که خود این افراد قلباً راضی به ترک محل تولد و دیار خود نیستند.

توسعه صنعت گردشگری در روستاهای شهرستان بخصوص روستای دوش نه تنها می تواند به گردشگری شهرستان و رفاء اهالی روستا کمک کند بلکه موجب اشتغال زائی خود جوانان روستا می شود و آنان می توانند از ورود گردشگر به روستای خود کسب درآمد و امرار معاش کنند.

همچنین با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه به دلایل مختلف از جمله کاهش آب های زیر زمینی می توان اشتغال روستاهای اطراف دریاچه ارومیه که شهرستان بناب بخشی از آن را شامل می شود را از کشاورزی و دامداری به سوی صنعت گردشگری و صنایع دستی سوق داد و این فرصت خوبی برای دولت است که با یک تیر هم گردشگری را رونق بدهد و هم به اشتغال روستائیان کمک کند.

تأثیر رونق گردشگری بر زندگی مردم روستای دوش

این حرفا شاید برای مخاطبین ما جدید باشد اما خود مسئولان بخصوص مسئولان گردشگری کامل آگاه هستند که رونق گردشگری و جذب مسافر و توریسم به روستای دوش و سایر روستای گردشگری شهرستان علاوه بر اشتغال جوانان می تواند موجب بهبود کیفیت زندگی اهالی خود روستا شود چراکه خود اهالی روستاهای گردشگری می توانند صنایع دستی و غذای محلی خود را تحت نظارت اداره میراث فرهنگی و سایر نهاد ها به معرض فروش بگذارند.

علاوه بر این خود اداره میراث فرهنگی می تواند به روستائیان از راه های  مختلف مانند اعطای وام های کم بهره کمک کند تا آن ها بخشی از منزل خود را به صورت یک استراحت گاه یا اقامتگاه موقت بومی تبدیل کنند تا مسافران و گردشگران بتوانند از این امکانات استفاده کنند و در کنار آن کسب درآمدی برای خود اهالی روستا بشود.

انتظارات مردم و خود اهالی روستای دوش

مردم شهرستان بناب همانند سایر مردمان جهان به شهر و دیار خود وابسته و تعصب خاصی دارند و از مسئولان شهر خود انتظار دارند همیشه پیگیر مشکلات و افزایش خدمات برای آن ها باشند.

نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی در شهرستان بناب در دوران خدمت خود در سمت نمایندگی بر ضرورت رونق گردشگری شهرستان به خصوص روستاهای هدف مانند همین دوش تأکید می کرد و در تاریخ ۲۱ مرداد سال ۹۴ در نشست کمیته محلی مدیریت حوضه آبریز تالاب قره قشلاق بناب از عدم وجود متولی خاص برای سد دوش گلایه کرد و گفت: آبی که قطره قطره آن ارزشمند است، در این سد بدون صاحب مانده است.

منظور از یادآوری چنین نقل و قول های خدای ناکرده تخریب شخص خاص و یا مسئولی در حال و گذشته نیست و این حرف تنها این نکته را به مسئولان مربوطه می رساند که سالیان سال است که متولیان امر از مشکلات روستای دوش و سایر روستاهای گردشگری مانند صور و توتاخانه آگاه هستند، پس زمان عمل کردن به وعده ها کی می رسد؟!!

حال با این تفاسیر این منطقه گردشگری و بکر شهرستان بدون تأمین نیازهای اصلی و ابتدایی برای گردشگران و مسافران نمی تواند در جذب مسافر موفق عمل کند چراکه هر گردشگر و توریسمی که به این منطق سفر می کند انتظار دارد نیازهای اولیه مانند سرویس های بهداشتی، کمپ و یا هتل برای اقامت و استراحت در اختیارش قرار بگیرد.

در انتها لازم به ذکر است نوشتن چنین گزارش هایی تنها جهت اهمیت موضوع و درخواست برای پیگیری نوشته می شود و مسئولان باید جوابگوی خواسته و نیازهای مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه شهرستان بناب باشند و اجازه ندهند پول های بیت المال به راحتی هر چه تمام اینگونه حیف و میل شود.

انتهای گزارش/داود زیبائی