چشم و هم چشمی به ویژه بعد از ازدواج کار را به جایی رسانده که برخی خانواده‌ها هنگام عروسی برای تزئین یخچال، حمام و توالت زوج‌های جوان هزینه‌های گزاف پرداخت می‌کنند.

حجم تبلیغات در فضای مجازی به قدری زیاد است که می‌توان در آشفته بازار این تبلیغات همه چیز پیدا کرد، کافیست دست دراز کنی تا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در میان تبلیغات رنگارنگ پیدا کنی. “آموزش تزئین حمام و توالت” تا “قبول تزئین یخچال عروس” از تبلیغات جدیدی است که این روزها به چشم می‌خورد.

آن قدیم‌ها که عروس خانم‌ها ضروری‌ و اولیه‌ترین وسایل زندگی را به خانه همسر می‌بردند رسم بود که خانواده عروس مقداری حبوبات و مواد غذایی همراه عروس به خانه داماد بفرستند و این رسم پسندیده برای برداشته شدن باری از دوش زوج جوان در اول زندگی بود که کم کم با تغییر ذائقه‌ها و افزایش رقابتِ” کی از همه بیشتر داره!” میان خانواده‌ها این رسم پسندیده جایش را به یک پدیده غلط داده است.

“تزئین یخچال عروس و کسب درآمد از این راه” از جمله اتفاقاتی است که در یکی دو سال اخیر رواج پیدا کرده و تنها نتیجه‌ای که داشته سخت تر کردن ازدواج برای جوانان بوده است. مشکلات اقتصادی از یک سو و رواج چنین مسائلی از سوی دیگر باعث شده نه تنها دختران و پسران جوان بلکه خانواده‌هایشان نیز از ازدواج گریزان شوند.

نکته تاسف بار جایی است که این رفتارها و نمایش دارایی و سلیقه! به خصوصی‌ترین منزل نوعروسان کشیده شده و بعد از عادت کردن به تزئین اتاق خواب حال برخی‌ها پا را فراتر گذاشته و حمام و توالت زوج‌های جوان را هم تزئین می‌کنند تا تمام فامیل آن را ببیند! مشخص نیست که ما کِی به این فرهنگ غلط رسیدیم که برای دیدن شخصی‌ترین جاهای خانه نیز خانواده‌ها مجبورند آنجا را تزئین کنند.

هزینه‌های سنگین تهیه جهیزیه و عروسی تمام نشده باید خانواده‌ها و جوانان به این فکر کنند که با چه سلیقه و یا چه خرجی خانه و زندگیشان را تزئین و به نمایش بگذارند تا از دختر شمسی خانم و پسر اصغر آقا عقب نمانند!

در اوضاع اقتصادی و فرهنگی که جوانان کمتر تن به ازدواج می‌دهند و میانگین سن ازدواج در کشورمان بالا می‌رود، رواج چنین سنت‌هایی مانند سمی است که در تمام جامعه پخش می‌شود و اثرات فاجعه‌بار آن گریبانگیر مردم خواهد شد و همه را بیمار خواهد کرد.

 

انتهای پیام/س