رئیس اداره فرآورده‎های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو آذربایجان شرقی تاکید کرد: استان ما می‎تواند جزو استان‎های پیشرو در تولید گیاهان دارویی باشد.
به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا احمد میرزا زاده با بیان این مطلب اظهار کرد: هیچ رتبه‎بندی مبنی بر جایگاه استان ما در تولید داروهای گیاهی انجام نشده، با توجه به این که معاونت غذا و دارو یک ادراه ‏ی نو پا است، چنین رتبه بندی صورت نگرفته است، ولی با توجه به تنوع و گسترهی گیاهی که در آذربایجان داریم، استان ما جزو ۱۰ استان برتر کشور خواهد بود. همچنین هیچ آماری از گیاهان بومی استان در دسترس نیست و طبق مکاتبه‎ای که با جهاد کشاورزی داشته‎ایم، این سازمان هنوز اعلام نکرده است که چه گیاه دارویی در استان ما در سطح وسیع کشت شده است و در چه زمینه‏ای پیشرو هستیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان ما، سه واحد داروسازی «شهید قاضی»، «زهراوی» و «دانا» مشغول به کار هستند که محصولات گیاهی نیز جزو تولیداتشان است. داروسازی «حکیم مومن» نیز واحدی است که صرفا فرآورده‎های گیاهی و طب سنتی تولید می‎کند.
وی گفت: داروهای گیاهی محدود به استان نبوده و نمی‎توان گفت که این دارو صرفا در استان خاصی تولید می‎‌شود، به عنوان مثال داروی آویشن یا کاکوتی در تبریز، اصفهان، شیراز و خراسان می‏ روید، اما ممکن است در میزان ماده موثره متفاوت باشند.
میرزا زاده گفت: دستورالعمل واحدهای بسته بندی گیاهان دارویی در حال تدوین است و احتمالا این واحدها ظرف چند ماه آینده فعالیتشان را شروع خواهند کرد، اگر بسته بندی و سورتینگ به طور اصولی انجام شود، در تهیه‎ی مواد اولیه داروهای گیاهی مشکلی نخواهیم داشت.
 وی خاطرنشان کرد: تا کنون در استان ما صادرات مواد اولیه برای تولید گیاهان دارویی اتفاق نیفتاده است، اما سه شرکت داروسازی در استان ما در خصوص فرآورده‎های دارویی صادرات داشته‏ اند.
انتهای پیام/س